Mina bästa tips för en lyckad viktminskning

Mina bästa tips för en lyckad viktminskning

Ni är så många som frågar om mina bästa tips för att gå ner i vikt och hur Viktväktarna fungerar. Så det tänkte jag svara på så gott jag kan 🙂

Jag vill till att börja med poängtera att jag alltså förespråkar Viktväktarnas kostprogram och att det handlar om hälsa för resten av livet. För att jag vet att det fungerar helt enkelt.

Min egen viktresa startade jag i augusti 2000 och blev en hälsosresa som fortfarande pågår och kommer att göra det resten av livet. Man blir lixom aldrig klar. Jag ändrade livsstil, gick ner mina kilon, hade några bakslag – men har i stort sett hållit min nya vikt och livsstil sedan 2004. Mitt snitt var mindre än 1 HEKTO i veckan, men jag kom i mål jag med – allt behöver inte gå snabbt, det viktiga är att det blir beständigt. Även med små steg kommer man i mål 🙂

Viktväktarna räknar inte kalorier, utan SmartPoints (SP). Alla livsmedel har ett sk SP-värde, hur många just du får äta beror på din ålder, kön, vikt och lite annat. När man registrerar sej får man svara på några snabba frågor och blir sedan tilldelad en färg, Grön, Blå eller Lila. Du kan självklart byta färg när du vill, men man rekommenderar att testa iaf i minst två veckor innan man byter.

Jag är Grön och det betyder att jag har 30 dagliga SP att äta för, sen har jag även 21 SP att göra lite hur jag vill med – sk Veckobonus. Att jag är Grön betyder att alla mina livsmedel utom färsk frukt och grönsaker har ett SP-värde. Är man istället Blå eller Lila har man färre SP men fler ”fria” livsmedel, då är bla kyckling, ägg och fisk ”gratis”. Allt detta blir glasklart efter någon vecka med programmet.

Den där veckobonusen väcker många frågor. Ska den ätas eller går man ner snabbare utan den? Ska man göra detta en gång för alla så tycker jag att man ska äta sin veckobonus. Ja, du kanske går ner lite långsammare – men den gör kanske att du står ut i längden. Dessutom är det en del som går ner mer när de äter av den, så det är individuellt. Det man kan säga med säkerhet är att Viktväktarna inte skapat ett program där man går upp i vikt om man använder verktygen som finns. Så vill du stå ut mer än några veckor, ÄT! Det gäller även dina dagliga SP – ÄT!

En annan vanlig fråga är om man måste väga och mäta allt man stoppar i munnen. Svaret är: nej, men jag vill ha kontroll och gör det. Det är även därför jag valt att äta efter Grönt, då har man mest koll på sitt intag. Å detta gör jag alltså fortfarande, trots att jag är färdig och på målvikt. Jag fyller i det jag äter alla ”vanliga” dagar, så kan jag struntar i allt när det är tex festligheter eller jag är bortrest. Det är trots allt det jag äter i min vardag som är av betydelse, inte det kan äter någon gång då och då.

För mej handlar det inte så mycket enbart om vikt, jag ser det som ett paket med vikt, energi, muskler, konsekvenstänkande, sömn och en massa annat – jag kallar det hälsa. Det funkar lixom inte att bara fokusera på en sak, allt hänger ihop, tex: om sömnen fungerar blir man mindre stressad och då går man lättare ner i vikt och då orkar man lite till och tar bättre beslut mm.

För att lyckas med sin viktminskning/hälsoresa finns det några enkla tips som har hjälpt mej. Jag startade alltså min livsstilsförändring för drygt 20 år sedan och nådde mitt viktmål för 16 år sedan men blir aldrig färdig med mej själv och min inre resa. Man blir aldrig färdig och det förstår man längs vägen, man bli aldrig fullärd. Och det är en sak att gå ner i vikt, en helt annan att stå still och sedan jobba med resten av kroppen och särskilt knoppen. Ett jäkla jobb – men så värt det!

Mina bästa tips för att lyckas med viktresan är:

  • Hitta ditt varför
  • Gör upp en plan
  • Planera delmål med belöningar
  • Sätt ett realistiskt mål
  • Ha tålamod
  • Gläds åt minsta framgång
  • Var beredd på bakslag
  • Börja aldrig om – fortsätt bara framåt

Varför kan vara så enkelt som att bli mer hälsosam. Det borde ju egentligen räcka som anledning att ta tag i sej själv. För att man vill må så bra som möjligt så länge som möjligt.

Hur just din plan ser ut vet bara du, men låt den inte bli för krånglig. Börja inte träna sju dagar i veckan och ha en massa förbud kring vad och hur du ska äta. Börja med snabba promenader för att sedan öka, hitta alternativ till de dåliga vanorna istället för att förbjuda – då står du ut i längden. Men tänk att kosten står för 80 % av viktminskningen, tränar gör man för sin hälsas skull.

Sätt upp ett realistiskt mål, detta är viktigt tycker jag! Det är INTE realistiskt att gå ner flera kilo i veckan, inte i längden och inte om det ska vara hälsosamt och du fortfarande ska ha någon form av liv samtidigt. Går man ner väldigt snabbt så kan man drabbas av gallproblem, utebliven mens, blodtrycksfall, håravfall och lite annat. Så ta det lugnt! Lägg heller inte ditt viktmål för lågt, det blir svårare att hålla i längden. Sikta på normalt BMI (jag vet att alla inte gillar BMI, men nu är det det vi har att gå på tills vidare) till att börja med och känn sedan efter kilo för kilo och stanna där du trivs.

Tålamod. Jag kan knappt stava till det, men har varit tvungen att lära mej längst vägen. Jag snittade alltså ETT HEKTO (inte kilo) i veckan i 10 kilo, det tog tre år. Om jag orkade i den takten, så orkar ni i vilken takt som helst! OCH: Minsta lilla steg, även om det går långsamt, är ett steg närmare mål.

Gläds åt minsta minus, som sagt: jag snittade ett hekto i veckan… ibland kan det även vara helt ok att stå still eller till och med gå upp. Som exempel: efter nyår, jul, påsk osv då är det faktiskt en bragd att stå still men till och med ok att gå upp något kilo. Vilket som, är förmodligen en framgång mot tidigare livsstil.

Räkna med bakslag, sånt som jag kallar livet. Det händer saker på vägen som man inte kan planera för, tex egen eller andras sjukdom, födelsedagar, högtider, resor, grejer på jobbet mm. Ibland kan det vara bättre att se sina framsteg per månad istället för per vecka, särskilt under knepiga veckor.

Och går det åt skogen, så fundera på vad som gick fel, lär av det, stryk ett streck och fortsätt framåt. Det kommer att gå fel, flera gånger, ingen ide att banna sej själv, fortsätta bara på ”den rätta vägen”. Börja aldrig om, fortsätt bara framåt, på ”rätt” väg!

Jag är noga med att inte ha några förbud, jag älskar godis och hade inte klarat många dagar om jag haft godis- eller sockerförbud. Så istället för förbud gav jag mej tillåtelse att äta lördagsgodis, då vet jag att det kommer en dag i veckan när jag får mitt gott och kan nöja mej med det.

Jag vet att man kan ändra sin livsstil, jag har gjort det. Det tar tid och det är inte lätt, men det är så värt det. För mej kanske det är lite extra knepigt då jag har både fibromyalgi, hypotyreos, en sömnstörning och lite annat smått och gott. Men jag vet att om jag ska må så bra som möjligt så måste jag ta hand om mej så bra som möjligt. Jag måste ha en normalvikt och jag måste träna, då är värken lindrigare, jag sover bättre och rör mej lättare. Men jag måste inte vara trådsmal och jag måste inte träna skiten ur mej. Det räcker med att vara ”good enough”.

Ska vi ta det där med motivation också när vi ändå håller på? Motivation är en färskvara och inget man bara kan sitta och vänta på, då händer det inget alls. Jag ser hälsosresan som vilket jobb som helst, något man bara gör oavsett om det är kul eller ej. Man kan ju inte ringa till jobbet och säga ”jag kommer inte idag, jag är inte tillräckligt motiverad”. Man pallrar sej dit och gör det man ska utan att tänka två gånger. Resultatet blir kanske inte på topp varje gång, men så är det. Så glöm motivationen och gör det du ska ändå!

För mej är även planering viktigt. Vi gör matsedlar varje vecka, ni hittar över 500 stycken HÄR och vi har alltid matlådor i frysen som jag äter till lunch. Bra matlådemat hittar ni HÄR. Mer än 600 recept på mat med uträknade SP hittar ni HÄR. Fler tips för vikt- och hälsoresan hittar ni HÄR.

Det jag vill skicka mer er mest är att detta inte är någon tävling, ni ska bara må bra. Ni behöver inte vara bäst, bara göra ert bästa. Ni ska bara bli en uppgraderad version av er själva som gör att ni ska må så bra som möjligt, så länge som möjligt. Ni behöver bara vara ”good enough”. Tillräckligt bra för att må lite bättre än igår och för att må så bra som möjligt i längden.

Jag finns på instagram @marlenerinda. Där försöker jag att peppa och stötta så mycket jag kan. Där finns min vardag med mat, träning, sjukdomar och ibland lite gala och glamour. Häng med om ni vill, det brukar dyka upp lite roliga tävlingar då och då också.

Missa inga inlägg: följ bloggen på Facebook och mej på instagram

27 tankar på “Mina bästa tips för en lyckad viktminskning

  1. Va underbart o läsa om din viktresa, jag resonerar ungefär som du, skulle jag inte unna mej något så skulle det inte fungera i längden.

  2. Jag är en person som kanske är lite ”anti”till detta med att räkna sin mat, vare sig det är poäng eller kalorier. Tror att för många kan det till slut bli en trigger som gör att man försöker komma undan med så lite som möjligt. Är det nått du upplevt?

    1. Det har jag absolut sett och det är därför jag förespråkar Viktväktarna eftersom det handlar om hälsa och vanlig mat 🙂

  3. Som du vet går jag på viktväktarna jag med. Ända som funkar. Det bästa är att det inte finns några förbud. Samtidigt är det något som triggar mig.

  4. Jag tycker att det är superviktigt att man ser över sitt så man lever så att man mår så bra man kan.
    Däremot har jag svårt för att se att det är lika med en viktnedgång.
    Men det är ett laddat ämne så jag väljer att inte skriva mer.
    Jag är jätteglad för din skull, att du har skapat dig ett liv där du mår bra och att du kan leva ditt liv på bästa sättet för dig.

    1. Jag fattar vad du menar. För mej handlar det om kronisk värk som blir lindrigare utan övervikt. Och att mina läkare rekommenderar både normalvikt och träning för att skjuta upp en cancerdiagnos så länge det går 🙂

  5. Hälsa för livet är viktigt och det gäller att hitta ett sätt som fungerar. Jag tror inte heller på förbud för de är för lätta att gå emot. Jag har själv genomgått en stor viktresa sista året och den har varit tuff och innebar träning 5 dgr i veckan för att klara av vardagen.
    Bra mat och träning är det som funkar för mig. Kul att läsa om din resa och det spelar ingen roll om det tar tid. Finns tålamodet går det att lyckas ❤

  6. Väldigt bra tips!
    Jag kör inte heller med några förbud, det blir bara jobbigt då. Det handlar ju mer om att hitta en livsstil som funkar än att bara gå ned snabbt i vikt

  7. Jag har hört så mycket gott om viktväktarna. Men precis som du säger och sagt förr för att lyckas räcker det inte med att bara äta rätt. Man behöver tänka om ändra sitt liv till ett hälsosammare liv på flera plan. Bra pep inlägg.

  8. Jag har kämpat färdigt, jag klarar det inte på egen hand. Nu ska jag börja träffa en psykolog inom KBT. Mitt sitter i huvudet och inte i viljan. Jag är trött på att banta sönder hela mitt liv.

  9. Hälsa för mig betyder äta bra – träna en gång i veckan el två . Må bra i sej själv. O ha tillit till livet om vad ska komma o ske. Jag behöver inte överdriva i hälsa o kost bara jag e nöjd att jsg fram till träningen tex kan man känna sej stolt över

Lämna ett svar till Mina Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *