Har du koll på däcken?
*** I betalt samarbete och reklam för Däckskiftarna ***
1 april måste du ha bytt till sommardäck. Eller? Finns det undantag? Kan du reglerna kring när vilka däck får användas och hur däcken ska se ut för att vara lagliga och framförallt säkra? Jag har väl en hyfsad aning men det är ju tur att det finns folk som vet hur allt ska vara, så man kan få hjälp 🙂
Jag tycker allt runt bilar är rätt krångligt, dyrt och smutsigt – så jag överlåter numera det mesta till min käre man. Det är han som får tvätta, byta däck och tillsammans med min pappa laga mindre grejer. Men för inte allt för länge sen, så var jag ensam om ansvaret… det enda jag hade koll på var nog datumen för däckbyte och då åkte jag hem till pappa och fixade det.
Men man kan ju inte lita på att föräldrarna kan hjälpa en hur länge som helst och inte att man har en man heller i hushållet, alltså behöver man ha en plan även för detta. Min plan heter Däckskiftarna. Hos dem kan jag förvara de däck som inte används för tillfället, så slipper de ta upp plats och jag slipper kånka fram dem och smutsa ner mej. Jag slipper ta med mig däcken, tar bara bilen till servicestationen som ligger närmast och får hjälp med allt. De har nästan 70 stationer runt om i Sverige som erbjuder både däckbyten och däckhotell, så det finns att välja på.
Ett däckhotell är en smart förvaring, som gör att däcken håller längre än om man förvarar dem fel eller allt för ojämn temperatur. Väljer man att ha däcken hemma så ska man vara noga med att ha rätt verktyg för att lossa hjulbultarna och göra rent dem ordentligt. Förvaringsutrymmet ska vara helt torrt, runt 15 grader. Är det för kallt eller för varmt kan gummits egenskaper försämras.
Jag hade ingen aning om att däck utan fälg bör lagras stående och däck på fälg förvaras bäst liggande och att de ska ha rätt lufttryck så att de inte tappar formen medan de ligger oanvända . Det finns lite att tänka på alltså, sånt som man slipper om man tar hjälp. Av Däckskiftarna 🙂
Jag har alltid haft mina sommardäck ute på altan under vintrarna, inte bra alls. Vinterdäcken däremot har stått fint i garaget under sommaren, det har varit betydligt bättre och de har hållit längre. Men vad gör man när det inte finns plats i garaget på vintern? Där ska ju bilen stå då. Låter man istället Däckskiftarna förvara däcken åt en, får man inte bara en förvaringsplats utan de kollar även mönsterdjup och lufttryck, rengör däcken ordentligt och byter och balanserar däcken efter skifte. Snacka om smidigt!
Nu har vi ett smart alternativ till den dag maken inte orkar (eller har lust) att byta däcken längre eller när vi bor mindre. Ni vet den där dagen då vi flyttar till husbil, då blir det svårt att få plats med mer än reservdäcket. Hyfsat snart alltså om vår plan går i lås.
Hur har du löst däckbyte och förvaring? Kanske detta kan vara ett alternativ även för dej?