Here we go again…
Då var det dax att gå en ny rond mot skolan. Den här gången handlar det om att läraren i religion inte riktigt behandlar Senior som vi tycker är lämpligt. Det där med att ge elever med särskilda behov en möjlighet att nå sina mål har hon missat…
Senior har skrivit om ett prov i religion fyra gånger och får fortfarande inte godkänt. Detta trots att han svarar rätt på frågorna, men tydligen skriver för lite. Har man adhd och tourettes syndrom så är det en bragd att överhuvudtaget få ihop rätt info till rätt religion! Senaste gången han skrev var han helt säker på att det hade gått bra och att han nu kunde lägga detta bakom sej, men så idag får han veta att han får göra om det igen. Då fick jag nog!
En 17-åring som blir uppriktigt ledsen och besviken har varken slarvat eller är nonchalant. Han pluggade massor och kunde sina grejer, men när han sitter i skolan och ska skriva så får han inte fram allt han vill. För den som kan adhd är detta helt logisk, men tydligen inte för skolan.
Så nu har jag skrivit ett långt mail där jag beskriver situationen utifrån vår verklighet och begärt ett möte med mentor, religionslärare och specialpedagog. Det ska bli spännande att se vad jag får för svar. Jag hävdar att det måste finnas andra sätt att se hans kunskap på, mer än att skriva ett prov, och att det är skolan som ska ge honom verktygen att nå sina mål. Att dessutom halva klassen är underkänd måste ju visa en viss brist hos läraren… eller?
.