Vi åker hurtigruten (snabbrutten) med nya Havila Capella.

Vi åker hurtigruten (snabbrutten) med nya Havila Capella.

Kustlinjen mellan Bergen och Kirkenes är mer än 240 mil lång och har sedan 1800-talet trafikerats med fartyg. Eftersom detta är den snabbaste vägen att ta sej fram, kallas förbindelse för ”hurtigruten” – snabbrutten på svenska. En väg som många säger är världens vackraste sjöresa.

Rederiet Hurtigruten snodde helt sonika namnet och har länge varit ensamma om att flyta fram i det fantastiska landskapet. Men för något år sedan fick de konkurens, numera trafikerar Havila Kystruten samma sträcka – men med två sprillans nya och miljövänliga fartyg. Det var alltså ett sånt som vi hoppade på i Bodö.

Havilas fartyg är sk hybrider som går på naturgas, men som även kan slås om och gå på el. Det innebär att de är nästan helt tysta och därmed kan gå längre in i fjordarna utan att störa eller släppa ut en massa miljöfarligt avfall i det känsliga landskapet. Det är så häftigt att nästan ljudlöst flyta fram genom det fantastiska landskapet.

Att kryssa i Norge är lite annorlunda mot andra kryssningar. Fartygen är mindre, bara 9 våningar och 179 hytter. Här finns två restauranger och ett café. Ingen underhållning eller spa, men två jacuzzis ute på däck. Å det behövs inte mer än så heller. Fast ett spa kanske är på gång i ett av de outnyttjade utrymmena ombord.

Som underhållning har man naturen och den magiska utsikten. Man kan sitta hur länge som helst och titta ut. Eller gå varv efter varv på uppe på däck och fota. Vi är ombord i mars, det är snö och allt mellan 0 och 20 minus. Det vita landskapet är helt fantastisk och nästan lite trollskt. Fartyget är utformat så att man kan sitta nästan var som helst och alltid ha utsikt över havet.

Maten då? Det finns alltså ingen buffématsal, utan två à la carte matsalar. Allt man äter beställs från en meny, även frukosten. Det mesta serveras i mindre smakportioner, som ger tillfälle att smaka på flera rätter. Har man uppgraderat kryssningen till Gold har man ännu mer att välja på.

Allt är sååå otroligt gott och vackert serverat. Vi testade det mesta och blev bara mer och mer imponerade av kvalitén och smakerna.

Vi är inte särskilt förtjusta i snö och vinter, men det är faktiskt helt fantastiskt att kryssa den här årstiden. Allt är vitt vitt vitt. Hur många bilder kan man ta av snö? Vi gjorde ett besök hos kapten uppe bryggan, där är utsikten ännu bättre! Vi har sett många fartygsbryggor nu och konstaterar att de ser i stort sett likadana ut. Ett stort utrymme med en stor klump med instrument i mitten och en mindre på vardera sida. Men även om de ser likadana ut, så är det alltid lika roligt att komma upp dit.

Den här resan fick vi även se maskinrummet, lite annorlunda… de maskinrum som vi hittills har besökt har luktat olja och varit rätt skitiga. På Havila är det nästan kliniskt rent och luktar absolut ingenting. Ett stort rum är fullt med batteriboxar och ser ut som serverrummet på vilket företag som helst. Kul att få se. Allt är invirat i folie, det gör att brandrisken minskar betydligt.

Just det! Det finns faktiskt två gym också! Ett för konditionen och ett med vikter, på vardera sida om fartyget. Att träna med den vackra utsikten är inte dumt alls. Där kan man sitta och cykla eller gå nästan hur länge som helst.

Oj vad vi har trivts bra ombord! Tre dygn gick alldeles för snabbt och gav väldigt mycket mersmak. Det var ju jobb och schemat har varit fullpackat, lite ledig tid hade inte vart dumt alls. Vi har filmat varenda millimeter av fartyget och varit på flera utflykter. Håll koll här, på instagram, youtube och Du i Fokus – så får ni veta allt ni behöver för en egen resa. Första filmen kommer på Youtube inom kort.


Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

5 svar på ”Vi åker hurtigruten (snabbrutten) med nya Havila Capella.

  1. Häftigt att så stora fartyg ändå kan bli miljövänliga. Ger säkert en helt annat upplevelse, tänker att man även kommer djurlivet närmare om det inte låter så mycket. Hurtigrutten måste säkert vara en upplevelse på hösten när alla naturens färger sprakar

  2. Vad häftigt det verkar! Har en kompis som jobbar som kapten på en isbrytare och i deras maskinrum är det verkligen inte så där rent och fint 🙂
    Era jobb tar er verkligen med på en massa äventyr!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *