Det här med prioriteringar…

Det här med prioriteringar…

Som ni vet så avskyr jag hösten! Det är då värken blir värre och tröttheten outhärdlig! Numera är det förstås mycket bättre eftersom jag fått medicin för sköldkörteln, men fortfarande spökar fibron och ställer till det för mej. Fibro går ju inte att medicinera tyvärr, det får man lära sej att leva med. Å då är hösten extra jobbig.

Ju kallare det blir desto ondare får jag. Väderomslagen är skitjobbiga! Regniga dagar kommer jag inte ut alls, det går bara inte. Den här hösten har varit lite bättre än föregående. Jag kunde ladda rejält med sol i somras och var till Mallorca för bara ett par veckor sedan. Nästa fredag får jag åka till Spanien några dagar och tina upp och i januari åker vi till Egypten. Dessutom är det första hösten med medicin och det gör stor skillnad. Så visst är jag lyckligt lottad, trots allt!

Jag vet ju att det blir så här varje höst och vet därmed också vad jag måste prioritera. Sömn och träning är viktigast. Får jag inte sova tar jag slut direkt och tränar jag inte, får jag mer ont. Så dessa två måste jag ha, hur tråkigt det än låter. Oktober har varit ganska lugn och då har jag tränat regelbundet, trots detta känner jag hur kroppen sväller och vikten ökar. Kroppen blir stressad av värken och av stress går man upp i vikt. Allt har en förklaring. Det handlar ju inte om flera kilo, men känns på kläderna. Sömnen har varit hyfsad med 15-20 vakna tillfällen per natt. Ja, det är bra för att vara mej…

Nu har jag även börjat med lite cirkelträning hemma i vardagsrummet. Jag har gjort ett miniprogram  som tar 5-10 minuter. Jag börjar med 10 benlyft och fortsätter med 10 burpees, 10 upphopp, 10 benpendlingar liggande på rygg, 10 kissande hunden och en avslutande planka så länge jag orkar. Snabbt men tillräckligt för att få upp lite puls och lite som känns i magmusklerna dagen efter. Jag behöver detta för nacken och bålen, där värken oftast är värst.

Detta gör jag alltså inte för att det är kul, utan för att överleva hösten och vintern. Jag tycker fortfarande inte att det är kul att träna, men tänker inte så mycket – utan gör det bara! Samma lösning har jag, som ni vet, när det gäller städning – tänk inte – gör det bara! Jag måste prioritera det som faktiskt får mej att må så bra som möjligt, oavsett om det är kul eller inte. Livet är inte bara kul, det finns saker som man helt enkelt måste göra. Å då är det bara att prioritera det, sluta tänka och bara göra det!

Idag är det uppehåll och solen skiner till och med lite tveksamt. Så idag har det blivit både träning (Curves) och hundpromenad och alldeles strax ska jag iväg på pressträff och lite annat skoj. Idag kommer jag nog upp i mitt mål på 7000 steg, blir det mer är det bonus. Imorrn ska det regna igen, så det är bäst att passa på att vara ute när vädret är ok.

När mår ni som bäst och vad prioriterar ni? Hur får ni saker gjorda, som ni verkligen inte har lust med?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.