Vad behövs i hemmagymmet?

Vad behövs i hemmagymmet?

Vi är många som tränar hemma nu. Jag har gjort det sedan mitt gym stängde i december och många gör det sedan några veckor tillbaka pga corona. Vad behövs egentligen i ett hemmagym? Måste det vara krångligt och ta stor plats?

Det är ju bara att inse att de flesta inte har ett rum över, för att bara ha till träning. När mina barn bodde hemma hade jag ett hörn i vardagsrummet, mellan ett stort skåp och pianot – där hade jag en motionscykel under några år. Plätten mellan vardagsrumsbordet och tv´n var till för träning till någon av alla träningsvideos som jag hade spelat in från tv långt tidigare. Det var trångt, men funkade!

För kanske 7-8 år sedan kastades motionscykeln ut och vi investerade i ett löpband. Ett stort och tungt! Ett sånt man har på gymmen, med ordentlig löpyta, stadigt och säkert. Det klämdes också in där mellan skåpet och pianot, men fick så småningom mer utrymme när pianot gavs bort. Jag använde mitt band flitigt, det var inte alls en klädhängare som det är för många andra. För mej med fibromyalgi och kronisk värk, särskilt på vintern och vid väderomslag, var bandet min räddning när jag hade svårt att gå ut. Många mil blev det.

Men jag önskade mej ett alldeles eget tränings rum, där jag kunde gömma undan bandet och även ha fler träningssaker. Detta blev verklighet när äldste sonen flyttade. Han var utflyttad max en kvart innan jag gjorde om hans gamla sovrum till träningsrum. Oj, så bra det blev!

Vårt löpband är alltså stort, det fick precis plats på en av kortväggarna. Det är lixom huvudpjäsen i rummet och min bästa träningskompis. Framför näsan hänger en tv-skärm och med tv´n på kan jag gå hur långt som helst. Här inne finns också en pilatesboll och yogamatta. I samlingen finns även några olika par hantlar; 1 kg, 2 kg, en 3 kg och en 4 kg, samt gummiband. Vi har en sån där grej som man fäster i dörren också, men den har jag inte testat än. Den tomma golvytan är kanske 3 kvadratmeter, det räcker för mej – men inte riktigt för maken. Vi har inte så mycket grejer, men fullt tillräckligt för ett funktionellt hemmagym för en glad amatör.

Medan vi pratar löpband tycker jag att vi kan ta det viktigaste när det gäller såna. Lägg pengar på ett ordentligt band, det lönar sej i längden om ni använder det mycket, är flera och vill kunna använda det fullt ut. Löpytan ska vara bred, minst 50 cm och gärna 150-200 cm lång. Detta för att man ska kunna springa ordentligt, få plats med skor i alla storlekar och slippa titta på fötterna. Bandet ska klara några kilo, minst 130 kg så att en fullvuxen man kan springa där. Alla ser ju inte ut som jag med 36 i skor, jag kan springa på det mesta. Men min 2-metersman med 47 i skor ska ju också kunna använda det och då krävs stor löpyta även om man bara ska gå. Se också till så att man kan ändra hastighet minst upp till 16-17, många går bara till 12 och då kan man inte spurta. Så satsa på ett rejält band! Vi köpte vårt begagnat för 4000 kr, nästa oanvänt, nypris var runt 15 000. Så kolla Blocket 🙂

Ska man inreda sitt första hemmagym och bara är en glad motionär som vill hålla sej, eller koma någorlunda i form, så räcker det alltså med några få grejer. Jag har ett kort styrketräningsprogram med två olika vikter på hantlarna, resten är min kroppsvikt. Programmet har jag satt ihop tillsammans med min sjukgymnast och där kommer även pilatesbollen in i vissa övningar. Mest för balansen och ryggens skull. Vart efter har jag sett övningar som jag gillat, testat och tagit med i mitt program. Jag gillar nästan alla övningar med hantlar och har mycket sånt.

Jag kör mitt styrkepass och sedan tar jag någon halvtimme på bandet. Tre gånger i veckan, det räcker bra så. Visst skulle det vara kul med en sån där träningsbänk med alla möjliga övningar, men det är absolut inte nödvändigt för att få en funktionell träning för oss som inte är proffs.

Egentligen behöver man inte mer än några kvadratmeter i vardagsrummet, det funkade bra under en lång tid. Men har man ett rum så tycker jag att man ska investera i ett riktigt bra löpband och några hantlar, det kommer man långt med. Så kan man kolla in olika träningsprogram på webben eller varför inte Träna med Sofia på SVT. Det behöver inte vara så komplicerat.

Jag tror att om man börjar för stort så blir träningen ett projekt och då blir det med ens lite komplicerat. Börja lite smått istället, känn efter och införskaffa en sak i taget. Saker du faktiskt använder. Fördelen med ett löpband är att du kan stå där vid vilket väder som helst och vid vilken tid på dygnet som helst, även om barnen är hemma eller du bara har fem minuter över. En pilatesboll kan du sitta och tittat på tv på och på så sätt träna ryggen lite. Hantlar är effektivt, man ser resultatet ganska snabbt. Det behöver inte vara krångligare än så för att komma igång.

Å vilken träning är då bäst? Jo den som blir av! Man kan snacka om konditionsträning (även kallat cardio) vs styrketräning. Bägge behövs! Jag skrev förresten ett inlägg bara med träningstermer som varit rena grekiskan för mej, det kanske det är för er också. HÄR kan ni få lite koll på begreppen. Jag fattar inte ens hälften.

Jag brukar säga att av konditionsträning som tex promenader, blir man slankare av och med styrketräning ökar man förbränningen vart efter man får mer muskler. Kombinationen är jätteviktig för att kroppen ska må bäst! Något annat jag brukar säga är att man tränar för sin hälsas skull – inget annat! Vill du gå ner i vikt ska du se över din kost. Vi äter oss ner i vikt och tränar oss friskare – kristallklart eller hur. Jag ville inte bara vara smal, jag ville vara stark oxå – det är jag nu!

Å börja inte tokträna! Börja istället på en låg nivå och utöka vartefter. På så sätt blir det mest hållbart och kroppen slipper skador. Detta är inte bara tips under coronatider, utan alltid. Jag älskar mitt lilla träningsrum! Det är öppet jämt, nära, billigt och funktionellt – men en PT kan man ju besöka ändå, då och då och därmed utveckla sin träning. Jag använder min sjukgymnast, han är sjukt vältränad och ger en massa bra tips.

Det behöver inte vara så komplicerat alltså att träna hemma. Börja med att röja golvet lite bara och utöka vartefter 🙂

Ni som hänger med på instagram har sett delar av mitt träningsrum, ni andra kan hänga med på @marlenerinda

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.