3 dagar i Mora

Så var det dax att dra vidare igen. Martin har börjat jobba, så vi behöver el och bra uppkoppling, så det blev några dagar i Moraparken. Här stod vi fint vid vattnet på den jättestora campingen.

Vi jobbar ju även när vi är ute på rull, Martins tre veckors semester är slut och allt är som vanligt igen. Han går upp vid 5.30 och sätter sej och jobbar nästan direkt. Jag vaknar ett par timmar senare. När han börjar så tidigt kan han sluta vid 15-tiden, på så sätt kan vi göra det vi behöver även för andra uppdrag eller vårt eget nöje.

Vi kom till First Camp Moraparken redan på söndagen och fick en plats precis vid stranden. Våra närmaste grannar var ett par ekipage med glada unga norrmän i, de hade siktet mest inställt på fest och Classic Carweek. Vilket visade sej mest först natten, då jag gick ut och fräste strax efter 1 på natten. Sen var det hyfsat lugnt.

Campingen ligger nästan i centrum, det kanske 10 minuter att gå dit. Campingen är jättestor och tar betydligt längre tid att gå runt. Tror det tar ungefär lika lång tid att gå till receptionen som till centrum. Här finns ca 600 campingtomter, typ 100 stugor och 10 glampingtält. Allt ligger fint längs kanalen som faktiskt går runt campingen. En väldigt annorlunda grej är att Vasaloppsspåret går rätt igenom campingen. Här står man alltså perfekt om man vill se åkarna på nära håll, precis innan målgången.

Just den här veckan börjar faktiskt Moraveckan, då både cykelvasan och flera andra varianter av Vasaloppet går av stapeln. Vi åkte dock vidare innan allt började.

Medan Martin jobbade satt jag mest ute och läste. Jag plöjer en bokserie på nio böcker just nu och vill gärna läsa klart och hinna skriva om den innan veckan är slut. Så det blev mycket tid i min soffa. Men jag har faktiskt kommit igång med träningen också. Man blir rätt sporrad när man är på en camping med så många aktiviteter och aktiva människor. Så nu är jag igång igen med mina pass, månd – onsd- fred. Hejja mej!

Sista kvällen gick vi bort till VH restaurangen som ligger strax utanför campingem men ändå hör dit. Där finns även bowling och man kan ha konferenser för hela 1000 personer. Ett tips om ni planerar för det. Här kan man välja Black Rock, ett koncept som vi testat förrut och gillar. Man lagar helt enkelt sin egen mat, typ. Allt kommer in på en bricka, där även en upphettad sten ligger. På stenen tillagar man sedan det protein man valt, i mitt fall oxfile – Martin tog tonfisk + räkspett. Till detta väljer man även två såser och pommes, potatissallad eller friterad färskpotatis. Kul och jätte, jättegott!

Innan vi åkte vidare testade vi även hotellets frukostbuffé, för här finns även ett litet hotell. Såklart, höll jag på att skriva, här finns ju allt annat – så varför inte ett hotell lixom? Det är första gången vi äter frukostbuffé på väldigt länge, typ sedan vi var i Egypten. Så det kändes väldigt lyxigt att sätta sej ner och få välja mellan olika brödsorter, pålägg, flingor och frukt.

Självklart besökte vi lilla Mora, som är så fint. Vi skulle egentligen bara gå och handla, men passade på att titta runt lite också. På vägen mot centrum passerar man Zorngården och bara en liten bit bort finns målgången för Vasaloppet och Mora-Nisses lilla museum.

Det är så otroligt fint här och vi var väldigt nöjda med campingen. Särskilt solnedgångarna som vi bjöds på varje kväll. De var helt magiska. Hur många bilder kan man ta lixom. Sämre kan man ha det 😛

Nu har vi dragit vidare, men är så otroligt nöjda över dagarna vi fick i Mora och på Moraparken. En fin plats, fint område med natur och närheten till centrum och en himla trevlig personal. Vi kommer tillbaka!

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

6 svar på ”3 dagar i Mora

1. Men gudars så mysigt! Ser helt fantastiskt!
    Maten lät ju väldigt intressant, hade gärna testat det!

Jag saknar campinglivet men en dag ska jag ha en camper så jag och hundarna kan dra iväg.
    Kram

2. Solnedgången var ju magisk, så vackert. Låter som samma koncept som blackstone här i stan. Så gott. Första gången jag åt på det sättet var på Madeira då vi var där för några år sen.

3. Hej Din beskrivning på Mora camping låter fantastiskt. Vi har en vecka semester nu i oktober och tänkte åka dit. Men vi blev lite avskräckta när vi läser recensioner på bla Google . Hur upplevde du städningen i toa/dusch? Det är mest det skrivs om. Mvh Eva-Lena

1. Det var i stort sett fullt på campingen och ändå städat. Välj duscharna på utsidan av det stora servicehuset. Där är fräschast. Vet inte om restaurangen har öppet, men har den det så testa!