Baka lite ”lättare”!

Baka lite ”lättare”!

Såklart får och kan man äta bullar, efterrätter och godis även som Viktväktare! Det finns olika knep att få ner pointsinnehållet och även kalorierna om det är det man räknar.

Ett är att byta ut vanligt socker mot sötningsmedel, en del är tveksamma till detta och det är ett beslut man måste ta själv. Vi använder det iaf och det är med det som grund vi räknat ut Smartpoints i recepten. Men det är såklart helt ok att använda vanligt socker också, då får man bara räkna om recepten och ta en mindre bit.

Recepten är tagna från Du i Fokus.

Baka till fikat:

Kanelsockerkaka Grön 28, Blå 25 för hela

Vinbärskaka Grön 24, Blå 16 för hela

Lätt kladdkaka Grön 22, Blå 18 för hela

Plommonkaka Grön 18, Blå 13 för hela

Rabarberkaka Grön 13, Blå 9 för hela

Äppelkaka Grön 13, Blå 9 för hela

Kanelbullar Grön och Blå 36 för alla

Nutellakaka Grön 68, Blå 60

Baka till högtid:

Semmelkaka fr Grön 75, Blå 69

Gelegodis med glöggsmak Grön och Blå fr 7 för allt

Semmelbullar Grön och Blå 5 per styck

Mjuk Pepparkaka Grön 19, Blå 13 för hela

Muffla Grön och Blå fr 4 per styck

Lussebullar Grön och Blå 4 per styck

Minisemlor Grön och Blå fr 7 SP per komplett semla

Efterrätter:

Varma nektariner med choklad och kokos Grön och Blå 2

Kokosgratinerade hallon Grön och Blå 1

Yoghurtmousse Grön och Blå 6 för allt

Marängrulle med hallonfyllning Grön och Blå 6 för hela

Hallonplättar Grön 6, Blå 2 för allt

Hallonsorbet Grön och Blå 0

Persika under marängtäcke Grön och Blå fr 3

Svalkande hallontårta Grön 6, Blå 0

Snacks & Godis:

Fruktremmar Grön och Blå fr 1

Chilirostade kikärtor Grön 16, Blå 4

Potatischips Grön och Blå 17

Gelegodisar Grön och Blå 0

Lakritschokladbollar Grön och Blå 3 SP per boll

Amarullafudge Grön 135 och Blå 35 för hela satsen

Krämig bananglass Grön och Blå 0

Jag har förstås lakritschokladbollarna som mina stora favoriter, men även semmelkakan och gelegodisarna. Äppelkakan är läsarnas stora favorit samt hallontårtan. Ni får testa er fram och gärna berätta när ni tycker 🙂

Fler godsaker kommer ur vårt experimentkök, häng med på instagram @marlenerinda och @duifokus så missar du inget.

2 reaktioner till “Baka lite ”lättare”!

  1. De kakorna såg väldigt goda ut MEN.. när jag läste att det skulle vara socker(tänkte då på strösocker), det blir ju väll väldigt onyttigt då om man ska baka kakor med sån vanligt vitt socker?!😮 kan väll inte bli nyttigt då?! För sånna som går ner i vikt å vill unna sig sånt. Bara undrar.🙂

    1. Som jag skrivit överst i texten:
      ”Såklart får och kan man äta bullar, efterrätter och godis även som Viktväktare! Det finns olika knep att få ner pointsinnehållet och även kalorierna om det är det man räknar.

      Ett är att byta ut vanligt socker mot sötningsmedel, en del är tveksamma till detta och det är ett beslut man måste ta själv. Vi använder det iaf och det är med det som grund vi räknat ut Smartpoints i recepten. ”

      I recepten är det alltså vanligt socker, sp-uträkningen är däremot med sötningsmedel – man väljer själv.
      /Marlene

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *