Baka lite ”lättare”!

Baka lite ”lättare”!

Såklart får och kan man äta bullar, efterrätter och godis även som Viktväktare! Det finns olika knep att få ner pointsinnehållet och även kalorierna om det är det man räknar.

Ett är att byta ut vanligt socker mot sötningsmedel, en del är tveksamma till detta och det är ett beslut man måste ta själv. Vi använder det iaf och det är med det som grund vi räknat ut Smartpoints i recepten. Men det är såklart helt ok att använda vanligt socker också, då får man bara räkna om recepten och ta en mindre bit.

Recepten är tagna från Du i Fokus.

Baka till fikat:

Kanelsockerkaka 25 SP Flex för hela

Vinbärskaka 16 SP Flex för hela

Lätt kladdkaka 18 SP Flex för hela

Plommonkaka 13 SP Flex för hela

Rabarberkaka 9 SP Flex för hela

Äppelkaka 10 SP Flex för hela

Kanelbullar 36 SP Flex för alla

Nutellakaka fr 55 SP Flex för hela

Baka till högtid:

Semmelkaka 69 SP Flex för hela

Gelegodis med glöggsmak fr 7 SP Flex för allt

Semmelbullar 5 SP Flex per styck

Mjuk Pepparkaka 13 SP Flex för hela

Muffla fr 4 SP Flex

Lussebullar 4 SP Flex

Minisemlor fr 7 SP Flex per bulle

Efterrätter:

Varma nektariner med choklad och kokos 2 SP Flex

Kokosgratinerade hallon 1 SP Flex

Yoghurtmousse 6 SP Flex för alla

Marängrulle med hallonfyllning 6 SP Flex för hela

Hallonplättar 2 SP Flex för allt

Hallonsorbet 0 SP Flex

Persika under marängtäcke 3 SP Flex

Svalkande hallontårta 0 SP Flex

Snacks & Godis:

Fruktremmar fr 0 SP Flex

Chilirostade kikärtor 4 SP Flex

Potatischips 17 SP Flex

Gelegodisar 0 SP Flex

Lakritschokladbollar 3 SP Flex per boll

Amarullafudge 135 SP Flex för alla

Krämig bananglass 0 SP Flex

Jag har förstås lakritschokladbollarna som mina stora favoriter, men även semmelkakan och gelegodisarna. Äppelkakan är läsarnas stora favorit samt hallontårtan. Ni får testa er fram och gärna berätta när ni tycker 🙂

2 reaktioner till “Baka lite ”lättare”!

  1. De kakorna såg väldigt goda ut MEN.. när jag läste att det skulle vara socker(tänkte då på strösocker), det blir ju väll väldigt onyttigt då om man ska baka kakor med sån vanligt vitt socker?!😮 kan väll inte bli nyttigt då?! För sånna som går ner i vikt å vill unna sig sånt. Bara undrar.🙂

    1. Som jag skrivit överst i texten:
      ”Såklart får och kan man äta bullar, efterrätter och godis även som Viktväktare! Det finns olika knep att få ner pointsinnehållet och även kalorierna om det är det man räknar.

      Ett är att byta ut vanligt socker mot sötningsmedel, en del är tveksamma till detta och det är ett beslut man måste ta själv. Vi använder det iaf och det är med det som grund vi räknat ut Smartpoints i recepten. ”

      I recepten är det alltså vanligt socker, sp-uträkningen är däremot med sötningsmedel – man väljer själv.
      /Marlene

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *