Förringa inte din insats eller ditt resultat

Förringa inte din insats eller ditt resultat

Det är nästan tomt i almanackan. Det enda som i stort sett står där är ”Curves” och det står varje måndag, onsdag och fredag. Curves är gymmet där jag tränar och det är inte alls jobbigt att ta sej dit, men det är tungt när jag väl är där. Men jag gör det!

Jag ser så många både på facebook och instagram som skriver om sitt träningspass eller veckovägning och då låter det ofta så här ”sprang 5 km, men på dålig tid” eller ”vägde mej idag och hade bara gått ner o,3 kg under veckan – det går sååå långsamt”. Varför förringar man sin insats? Hur kan man vara missnöjd med ett minus när det är det man vill ha?

Ja, alla skulle nog vilja kunna käka precis vad som helst och ändå gå ner all sin övervikt på en natt. Men eftersom kroppen inte är någon maskin så får vi kämpa och glädjas oss åt de kilon som faktiskt trillar av. För vissa går det snabbt (beroende på hur stor övervikten är, anlag, vår egen insats mm) och för andra går det långsamt, som för mej. För varje viktresultat, plus eller minus, lär vi oss något på vägen – vad som funkar och vad som inte funkar. Det är detta vi ska ta med oss den dag vi är färdiga och ska hålla vikten. Det behöver alltså både bli plus, minus och gå lite långsamt för att vi ska förstå vår kropp och hitta ett sätt att leva även i fortsättningen.

ALLA minus är bra, till och med ett plusminusnoll kan vara bra! Att vara på semester och komma hem till en våg som stått helt still är ju faktiskt en framgång för de flesta av oss. Det kan tom vara så att ett litet plus kan vara i en framgång i det fallet, föregående semestrar gav kanske stora plus. Ett minus på vågen visar ju att jag tänkt och gjort rätt, oavsett hur litet det är! Kroppen har cykler som påverkar hela systemet, även stress, sömn och en massa annat påverkar också. Man kan alltså inte dra några slutsatser på en enda vecka egentligen… utan bara ha tålamod, fortsätta framåt och lita på sin kropp.

Att överhuvudtaget springa är en prestation! Att då tycka att det gick för långsamt eller att man inte orkade längre är att förringa sin insats! Man sprang, punkt. Något man förmodligen inte gjorde innan man började sin viktresa. Å hur kort eller långsamt man än går eller springer så varvar man den som sitter kvar i soffa. Tänk på det! Allt man gör är bättre än inget. Så var stolt över att ni gjort något överhuvudtaget. Ni har gjort en enorm insats för er hälsa!

Ska man gå ner i vikt måste såklart göra någon form av ansträngning, det räcker tyvärr inte med att bara önska. Vi som följer Viktväktarnas program skriver in allt vi äter i en app på telefonen eller på datorn. Alla livsmedel har ett sk SP-värde, jag får äta 23 dagliga SP medan jag går ner i vikt – ca 25 SP när jag ska håla vikten. Jag har varit guldmedlem i snart 14 år och håller min vikt, hyfsat bra – just nu ska 2 kilo bort så nu fyller jag i appen och räknar igen. Det gör jag kanske 40 veckor om året, resten av tiden tänker jag mej bara för.

Medan jag gick ner i vikt var jag supernoggrann, ändå tog det mej tre år att gå ner tio kilo – det går inte snabbt för alla. Som jag brukar säga ”Bragden är inte att gå ner snabbt i vikt utan att orka hela vägen in i mål och sedan stanna där”. Jag vet många som gått ner snabbt och sedan tyckt att de ska fixa resten själv eftersom det är så lätt…  Många av dem har gått upp allt igen och fått börja om. Jag har aldrig börjat om, de gånger jag gått upp i vikt har jag bara strukit ett streck, klivit upp på banan och följt programmet igen. Bara man tar tag i kilona direkt så släpper de snart igen. Men jag kan aldrig slappna av helt – min kropp vill vara tjock.

Så jag räknar mina SP, numera tränar jag tre gånger i veckan – men inte för att gå ner i vikt utan för att bli stark. Jag går min dagliga promenader och känner mej skitduktig om jag lyckas få ihop två promenader på samma dag. Just nu är det jättetungt på gymmet, men jag gör det! Ungefär vartenda pass går dåligt och siffrorna är sämre än vanligt, men jag är där och jag gör det! Jag är så jäkla bra! Å det är ni också som fyller i era appar, går era promenader, cyklar till affären osv.

Förringa inte det ni faktisk gör – Ni är bra!

 

PS. Behöver ni tips på bra mat för alla, och med recept uträknade med SP – så kolla HÄR!

 

2 thoughts on “Förringa inte din insats eller ditt resultat

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *