Kommandobryggan på ett kryssningsfartyg
Kommandobryggan |
I början på vår resa försökte jag visa er runt och beskriva insidan på Brilliance of the Seas. Jag hoppas att jag lyckades 🙂
I slutet av resan hade vi två hela dagar till havs, dagar som besättningen ombord kallar för lazy days. Det är dagar då passagerarna solar så mycket de kan, äter gott, tar olika behandlingar och bara slappnar av. Vi passade inte riktigt in på den kategorin, för nu hade vi fullt upp! Vi skulle försöka komma ikapp med texter och hade en mängd möten inbokade ombord.
Först var vi inbjudna till kaptenen och kommandobryggan. Vi skulle möta Susana i receptionen som skulle följa med oss upp. Upp och upp förresten, kommandobryggan låg på samma däck som vi bodde. Vi kunde se in när vi satt på balkongen och hade lite koll på vad som hände där. För Susana var det andra gången hon skulle gå dit så hon tyckte det var jättespännande att följa med oss.
Jag och Kapten Stig |
Kaptenen som var ombord på just vår resa heter Stig och kommer från Norge. Så himla skönt att kunna prata svenska och förstå alla detaljer utan problem. Stig var jättetrevlig och tog sej gott om tid med oss. Han förklarade skillnaden mellan Brilliance och de större fartygen och även skillnaden mellan de fartyg som går i Svenska vatten. Den här är ju lite större lixom…
Fönster i golvet |
Kommandobryggan på Brilliance är 40 meter bred. Där finns fönster i golvet så att man säkert ska kunna passera bla Panama-kanalen med de ca 30 cm som finns till godo på varje sida. Detta är det största fartyget som går i den kanalen. Fartyget är ca 300 meter långt, vilket är nästan 100 meter längre än tex Silja Symphony. Så där har ni lite att förhålla er till och jämföra med.
Stig berättade att han har nästan 30 år ombord och när han är ledig vill han inte resa någon annan stans än hem. Där är hans favoritsyssla… att åka båt! Då kör han ut med sin egna lilla båt på olika turer, det är semester och total avkoppling för honom och familjen. Till skillnad från de flesta andra som är ombord 7 månader och lediga 2,5 månader, så jobbar han 10 veckor och är ledig i 10 veckor. Men då kan han jobba extra på någon annan kryssare om det behövs… snacka om att älska sitt jobb!
Full koll! |
När allt är lugnt jobbar 3-4 personer samtidigt på bryggan, vid avsegling och på nätterna kan de vara upp till 8 stycken. Det finns alltid minst en utkik, oftast två, som har kikaren klistrad vid ansiktet för att direkt upptäcka faror eller hinder. Det är väldigt mycket information att ta in och hälften trillar ur skallen redan innan man ens kommit till hytten, men som tur var hade vi en rundtur inbokad även dagen efter, då en av styrmännen berättade om sitt jobb. När vi besökte kaptenen var vi ensamma, på rundturen var vi kanske tio stycken. På två dagar hade vi alltså besökt bryggan lika många gånger som Susana…
En flagga för varje ny hamn |
Jag tycker om att åka båt/fartyg/kryssare och gillar att vara på vatten. Jag är nyfiken och vill veta så mycket jag kan och är därför väldigt tacksam över möjligheten att få se mer av arbetet bakom kulisserna. Nu har vi sett hur våra svenska kryssningsfartyg ser ut och börjar även förstå hur de större fungerar. Jag hoppas vi kan åka med en riktigt stor kryssare en dag och även få titta in i den. Jag menar, den här var STOR! Hur ser det då ut på tex Harmony of the Seas som är ännu större???
En dag kanske jag vet och då är ni självklart de första som jag berättar för. Inom kort kommer jag även att berätta om de olika köken, som vi också fick möjlighet av besöka 🙂