Nyfiken på Indien?

Fick ett önskemål att berätta om min resa till Indien, så det kan jag väl göra då  🙂

Sommaren 2006 berättade en av mina bästa kompisar (R) att han skulle åka till Indien och hälsa på en kompis som flyttat dit pga sitt jobb. Han bodde med sin familj mitt i New Delhi och skulle stanna i två eller tre år. R tänkte åka dit under hösten och besöka de norra delarna av landet. När jag hörde detta så frågade jag om jag kanske kunde få följa med honom och det fick jag!

Taj Mahal

Så i slutet av november landade vi i världens skitigaste huvudstad, tycker jag iaf… det här var ju inte min resa utan R´s så hans planer blev mina planer och det var lixom bara att hänga med. Vi kom till familjens hus i den finare områdena i New Delhi, familjens chaufför körde runt med oss första dagen för att visa oss staden vi hamnat i. New Delhi är stort, bullrig, rörigt och skitigt. Jag blev sjuk i astma nästan direkt, men tyckte inte att det var så mycket att bekymra sej för i början. Det skulle bli värre, mycket värre… I Delhi finns det många som inte har någonstans att bo. De bor på en kartongbit på gatan och eldar det som hittas för att få värmen. Det kan vara bildäck, platsdunkar, tyg, palmblad eller i princip vad som helst. Allt detta ger en luft som är så tjock att den knappt går att dra ner i lungorna. Och har man astma, som jag, då kör det ihop sej totalt.

Fönsterpalatset

Men vi stannade bara i Delhi någon dag innan vi åkte till Agra för att besöka Taj Mahal. Vilket ställe! Tänk att bygga en sån grej till sin döda fru, helt galet. Det var himla mysigt att gå runt där, ta bilder och bara förundras över den vackra byggnaden. I Agra besökte vi även Agra Fort och fortsatte sen till Fatehpur Sikri som är någon gammal viktig stad med ett stort fint fort. Överhuvudtaget finns det mängder med fina fort och byggnader som moguler och maharadjor har bott i, som fortfarande står intakta.

Ranthambore

Sen var det dax för höjdpunkten på hela resan; Ranthambore! Vi stod utanför parken redan 6.30 på morgonen för att se djuren vakna. Å visst såg vi djur, mängder med apor, antiloper och fåglar. Kameran gick varm och vi hade en spännande morgon. Vi åkte tillbaka till hotellet för frukost, någon timme i solen och lunch. Sen var det dax igen och den här gången blev det fullträff! Vi såg en tiger väldigt nära oss, som vi fritt kunde följa i hela tre timmar. Vi såg henne ligga på vakt och något litet försök att jaga, men vi störde nog för mycket för att det skulle vara någon idé för henne att göra något allvarligt försök. Vi fick iaf mängder med fina bilder på henne  🙂

Efter Ranthambore åkte vi till Jaipur som är ”huvudstaden” i Rajasthan. Här finns bla den Rosa Staden, en park med urgamla mätinstrument och stjärntecken, Amber fort och Fönsterpalatset med sina över tusen fönster. Vi åkte elefant-taxi och såg ännu fler apor och kameran fick jobba hårt. Indien är ett fantastiskt land att fotografera med sina vackra färger, fina byggnader, mängder med färggranna djur och otroligt vackra människor.

Elefant-taxi

Efter några intensiva dagar åkte vi tillbaka till familjen i New Delhi och pustade ut. R´s kompis tog oss med ut i de gamla delarna av Delhi, där allt var hur billigt som helst. Tyvärr är R ingen shoppingmänniska så just den dagen blev det inga fynd. Det fick jag precis innan vi skulle åka hem istället, när mamman i familjen följde med mej. Nu hade dessutom luften satt sej i mina lungor och jag hostade så jag trodde jag skulle sprängas. Både R och familjen trodde nog att jag skulle dö, för de var rejält oroliga. Men som tur är så behövs det ju inget recept i såna här länder och apoteken ligger ganska tätt, så jag sa bara vad jag skulle ha så fick jag det utan frågor och till en minimal kostnad. Så kunde jag iaf hålla astman i schack tills jag kom till Sverige igen.

Så var det dax för nästa äventyr och det gick med tåg upp på Himalaya. Efter tre timmar på galonsäten i ett halvtaskigt tåg och ytterligare en timme i taxi kom vi till bergsbyn Shimla. En jättefin liten by 6900 möh med utsikt över halva Indien. Helt fantastiskt! Vi kom till ett av de finaste hotellet som jag bott på, nämligen Hotel Oberoi Cecil. Det fanns mängder med lyx att vältra sej i, men nu var jag så pass dålig att jag mest låg på rummet medan R upptäckte världen på och utanför hotellet. Men efter att ha fått andas lite bergsluft så orkade jag iaf ta ett varv runt Shimla, som var otroligt fint. Även här fanns det apor, om än lite fräckare än tidigare. Man fick stoppa undan solglasögon och kepsar, annars var risken att man blev av med grejerna.

När vi lämnade Shimla gjorde vi det med ett leksakståg… det var alltså ett litet tåg som gick på ett smalspårigt räls och detta var naturligtvis höjdpunkten för R som är lokförare och MYCKET intresserad av järnvägar. Sen var vi tillbaka i Delhi och det var nästan dax att åka tillbaka till Sverige igen, några erfarenheter rikare.

Jag är inte särskilt förtjust i Indien och det beror nog mest på att jag var så pass sjuk och att jag inte fick några riktigt soldagar. Jag är helt enkelt inte nöjd med min semester om jag inte fått ligga i solen en stund och fått lite färg på kinderna. Iaf inte när jag är borta så här länge, en weekend i New York är helt annorlunda. Norra Indien är inget för den som inte är intresserad av hus, byggnader, historia och kultur. Jag tyckte att det var ok, men inget jag åker tillbaka till. Hade jag inte fått se Taj Mahal och den där tigern hade jag nog varit ganska anti-Indien tror jag… Däremot skulle jag vilja besöka södra Indien och Kerala. Jag gillar ju Sri Lanka, så det passar nog mej bättre att resa söderut.

En vanlig syn längst vägen…

För dej som funderar på en resa vill jag absolut rekommendera att du kollar dina lungor och har medicin med dej utifallatt… Det var INTE roligt att bli så sjuk som jag blev och att dessutom skrämma upp folk och hålla dem vaken hela nätterna med min hosta. Den försvann någon vecka efter jag kom hem och fick andas lite renare luft. Men efter detta har jag varit känsligare, så man ska nog kolla upp om man faktiskt har astma innan man vistas i Delhi. Men jag tycker ändå att du som är nyfiken på landet ska åka dit, för det finns mycket att se och uppleva och det är enkelt att ta sej runt.

Å människorna är fantastiska, min kusin kommer ju därifrån  🙂