Bläddra efter
Etikett: lakrits

Cloetta, hemma och nya planer

Cloetta, hemma och nya planer

Fyra veckors resa var till ända, bara ett par stopp kvar innan vi skulle vara tillbaka hemma i huset igen. Det var faktiskt några viktiga stopp och ett som är väldigt gott 🙂

Resan närmade sej alltså sitt slut. Fyra fantastiska veckor hade passerat i ett alldeles för snabbt tempo. Det har varit mycket jobb, men också en galen husbilsträff med nästan 200 ekipage där vi ”gifte” oss igen, en massa roliga möten och härliga platser. Nu var det bara ett drygt dygn kvar av årets första långtur. Och den gick till lilla Malfors i Ljungsbro.

Förra året firades vi påsk på ställplatsen i Malfors. Den ligger så fint längs med Göta Kanal och med gångavstånd till Colettas fabriksförsäljning. När vi var där var vädret så dåligt att vi inte kunde ta några bilder och nu när detta ändå låg på vägen hem tänkte vi att vi kunde slå tv flugor i samma smäll. Ta bilder och kolla lite i Cloettas butik, kolla lite… jo eller hur 😛

Vi lämnade alltså Vadstena och tog oss den korta biten till Ljungsbro, det tar inte ens en timme. Vi ställde ifrån oss husbilen på Cloettas parkering och gick bort till ställplatsen. Så fick vi en fin promenad den dagen också. Så himla bra!

Det är så fint här, med den lilla orten, gamla hus och Göta Kanal som löper genom hela samhället. Det gör inte ont någon stans att ta en promenad här. Vid ställplatsen går dessutom ett perfekt rundvarv, som vi gick två gånger om dagen när vi var här sist. Sånt gillar jag. Nu blev det bara en snabb promenad dit, några bilder på ställplatsen och en promenad tillbaka. Men solen sken och det var en riktigt fin dag, som gjord för en långpromenad.

Tillbaka vid husbilen tog vi en tur inne i Cloettas butik, himmelriket för mej som älskar lakrits. Här finns allt. Och det är billigt. Man får lixom skylla sej själv om man går in där, för man köper alltid mer än man tänkt sej. Alltid. Jag hittade såklart en lakritschoklad från Tupla som jag inte sett förut, hallonlakrits minsann… den var jag ju tvungen att testa. Och jag passade på att fylla på förrådet av Läkerol. Jag köper tre smaker, sen häller jag ut allihop en i en skål, blandar om och stoppar tillbaka i askarna. Då får jag alltså en blandask med min favoriter. Smart va 😛

Här finns också, tröjor, handdukar, presenter och en massa annat. Men den här gången blev det bara godis. Alldeles för mycket. Som vanligt. Men nu kommer vi inte tillbaka på lääänge, tror vi…

Efter shoppingen åkte vi vidare till kvällens sovplats. Nu var det inte långt kvar hem, men vi ville ha en natt till – så vi stannade i Norrköping och ställplatsen i hamnen. Ett bekvämt stopp, utan några som helsta faciliteter, men tömning en liten bit bort. Här sov vi gott innan vi rullade den sista biten hemåt.

Vi kom hem till en trädgård i förfall. Vår robotgräsklippare hade tagit livet av sej, genom att klippa sin egen sladd. Så det var bara att ta fram trimmern och börja röja. Vi måste ju få ordning innan det är dax att dra iväg på nästa resa. Planen är självklart redan färdig. Vi blir hemma en vecka, sen drar vi iväg igen. Då siktar vi på Helsingborg och Eva Rydbergs sista premiär. Självklart är vi på plats på Fredriksdalsteatern då. Sen ska vi ”tura” igen, den här gången med proffs.

Vi har så många planer. Det kommer bli en rolig sommar. Hoppas du hänger med oss!


Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

Cloetta som granne… oj oj oj!

Cloetta som granne… oj oj oj!

Jag gillar godis, särskilt lakrits. En favorit är Tupla Liqourice som är rätt svår att få tag på. Cloetta har den och ställplatsen vi stod på under påsken var nästan granne med deras fabriksförsäljning. Oj oj oj… Ni fattar va?

Den som hängt med här på bloggen vet att jag älskar lakrits. När Lakritsfestivalen hade ambassadörer var jag en av dem. Jag är en riktig nörd och smakar alla nyheter jag kan komma över. Choklad med lakrits är en stor favorit, gärna såna där olika kulor som många numera tillverkar och lägger i burk. Men jag är faktiskt en riktig godisråtta även när det gäller annat godis, gärna surt och syrligt 🙂

Ställplatsen i Malfors ligger väldigt fint vid Göta Kanal, men den ligger dessutom bara 10 minuter från Cloetta och deras fabriksförsäljning. Det fick vi veta först när vi stått där någon dag, vilken otur… eller nåt… På långfredagen gick förmiddagspromenaden, först till posten för att lägga på några beställd kokböcker (finns ett fåtal kvar om ni skyndar er), sen fortsatte vi till Cloetta. Snacka om att komma till godishimlen!

Man vet att man kommit rätt när man möts av en gigantisk rosa Ahlgrens Bil utanför entrén. Butiken är inte jättestor, men man har definitivt packat in så mycket det går. Och det är bra priser! Alldeles för bra… Den där Tuplan som jag nämnde kostar runt 13 kr hemma på Ica Maxi, här kostade den 8 kr och fanns dessutom i flera roliga smaker som jag inte sett förut. Självklart köpte vi ett gäng, så bra att ha i husbilen eftersom det är två bitar i varje förpackning. Jodå, Martin får smaka. Oftast 😀

Vi hittade inte någon ny lakrits, men laddade med det vi ”behövde”. Något som går i parti och minut här hemma är Läkerol, den är ju sockerfri och äts som godis. Jag köper saltlakrits och hallon/lakrits och blandar dem, så har jag en mixad förpackning i bilen och hemma vid datorn. Perfekt enligt mej!

Det blev även några presenter av ”merchen” som fanns där. Alltså olika grejer som tröjor, väskor, strumpor mm med Polly, Ahlgrens bilar, Kexchoklad mm. Roliga presenter som är lätt att ta med i husbilen. Här fanns också varor som är defekta till väldigt lågt pris, så det blev lite sånt också förstås. Alldeles för många pengar senare gick vi tillbaka med våra fynd till bilen. Vi har faktiskt knappt öppnat något trots att det gått några dagar. Hejja oss lixom 😛

Nu vet ni var ni ska åka för att hamna att godishimlen. I lilla Ljungsbro (Malfors) utanför Linköping, leta rätt på Hemköp, så ligger det några minuter bort. De borde nästan döpa om staden till Cloetta, ALLT handlar om detta; vägnamnen, företagen, byggnaderna mm. Det går inte att missa helt enkelt.

Ni kanske har varit där?


Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube