1 år med hemmaträning

1 år med hemmaträning

För ett år sedan kom jag hem från Filippinerna och fick veta att mitt gym stängt akut över en natt. Efter fyra år på Curves i Tumba skulle jag hitta ett alternativ till den träning som jag trivts med, knepigt… Alternativet var inte att sluta träna, frågan var bara vilket gym jag skulle ta istället.

Medan jag funderade på alternativen körde jag igång med hemmaträning. Jag fick hjälp av min sjukgymnast och en kompis som är PT och satte ihop ett alldeles lagom program att börja med. Jag gillar inte att träna, men måste för att kroppen ska fungera. Jag visste alltså redan från början att ska det bli av så måste det vara ett lagom långt program och utan krångliga övningar.

Vi plockade ut 8-10 övningar, främst med hantlar, som jag började med. 15 minuter, kan tyckas lite – men mer behövs inte om man bara vill hålla igång kroppen och långsamt byta ut fettet mot muskelmassa. Jag vill inte ha stora muskler eller bli någon slags fitnessmodell, jag vill bara ha en fungerande kropp. För att få magrutor och stora muskler krävs mycket mer träning, tyngre vikter och superkoll på maten, det har jag absolut ingen lust med. Jag vill bara må bra.

Jag började min hemmaträning direkt i december, men kom inte igång på riktigt förrän i februari efter vår semester. Då gjorde corona entré i vårt liv och jag insåg snabbt att det inte kommer att bli något val av gym under 2020. Ska jag träna, så får det bli hemma. 2020 skulle bli året då jag satsade på mej, min hälsa och kropp. Å så blev det!

Sedan mars har jag tränat mina 15 minuter, varje måndag, onsdag och fredag varje vecka. En enda gång har jag hoppat över, det var på vår bröllopsdag i juli då vi var på äventyr i Söderköping. Annars har jag fixat varenda pass, varje vecka, vilket alltså blir ca 40 veckor och 120 pass! Asså, hur stolt är inte jag 🙂

Mitt träningsprogram hittar du HÄR några finns även filmade på min instagram @marlenerinda.

Har det gjort någon nytta då? Absolut! Någon enstaka påstår att hemmaträning är för mesar och inte har någon effekt. Jag påstår att det inte spelar någon roll om du lyfter skivstänger i garaget eller på ett gym, lokalen är inte viktig. Det är belastningen och antalet repetitioner och regelbundenheten som spelar roll. Tränar man med lätta vikter en gång i månaden kanske det känns skönt i kroppen just då, men det gör inte särskilt mycket i längden. Dock bättre än inget alls!

Men regelbundenheten är viktig och mina tre gånger i veckan har gjort skillnad, när vikterna har känts för lätta har jag lagt till fler repetitioner tills jag ökat belastningen. På så sätt har jag ökat väldigt långsamt, men kontrollerat och i en takt jag känner är ok för just mej. Man måste hitta sitt sätt och det har jag gjort. Mitt sätt är hållbart för mej. Jag står ut och känner att det är överkomligt. Även om jag absolut inte vill träna, så vet jag att det är över om en liten stund bara. Jag behöver inte åka iväg, bara ta mej ner i mitt träningsrum och stå ut en kvart – sen är det över. Det klarar jag!

Min kompis som är PT bara suckar över folk som påstår att hemmaträning inte fungerar. Han säger precis som jag, det är inte lokalen eller miljön som är viktig – utan kunskapen. De som påstår annat har nog inte den 🙂

Skitdålig bild, men ändå…

Ni får bedöma själva om ni tycker att det är någon skillnad. Förebilderna är från början av 2020 och efterbilderna är från häromdagen. Prio har varit att få lite synliga muskler, inte att gå ner i vikt – men det kom lixom på köpet. Vi har gått två dagliga promenader varje dag sedan i mars och jag har även gått 30 minuter på mitt löpband efter nästan varje träningspass. Så det är ungefär 5 kilo mellan bilderna också, som bara hände…

Jag är kanonnöjd. Insatsen har varit överkomlig, jag har inte ”offrat” mej på något sätt. Vi har ätit ungefär som vanligt, jag har ätit godis och glass men knappt druckit någon alkohol och sömnen har prioriterats. Jag började med 1-kiloshantlar i början på året och är nu uppe i 3-kilos sedan hösten. Där stannar jag nog ett tag, det blir ju faktiskt 6 kg sammanlagt och är fortfarande precis vad jag fixar. Ni kan skratta bäst ni vill ni som lyfter tyngre. Så här kan jag leva i längden, det är dit jag hela tiden har strävat. Att hitta ett hållbart sätt som fungera för mej, i längden.

Jag är ingen fitnessprofil eller fitnessinfluencer. Jag är jag. En liten 50-årig tant som bara vill peppa andra små tanter (eller gubbar) att träna. Alla kan och behöver träna och jag vill visa att det inte behöver vara så krångligt. De flesta av mina övningar kan de allra flesta göra, de flesta funkar nämligen både sittande och liggande. Jag är nämligen övertygad om att nästan alla kan träna något på något sätt. Och vår kropp behöver det, om vi vill bli äldre och må så bra som möjligt.

Det är nämligen det allt handlar om. Att må så bra som möjligt, så länge som möjligt. Att kroppen ska göra det vi ber den om, i längden. Det är därför jag tränar! Och det är därför du också borde träna 🙂

Hur man kommer igång? Man gör det bara. Hur man fortsätter? Man gör det bara. Vad gör man när motivation saknas? Man fucking gör det bara!

Missa inga inlägg: följ bloggen på Facebook och mej på instagram

16 tankar på “1 år med hemmaträning

  1. Ja, jag behöver verkligen också hitta något …jag har fibromyalgi och den enda träning jag verkligen kunde göra var varmvatten träning på gymet…nu är kroppen ytterst eftersatt…jag gillar inte att folk är hemma när jag tränar och här är någon alltid hemma…

    1. Ibland får man göra saker man inte gillar, bara för att man vet att det gör nytta. Skit i den andra, vem vet – du kanske peppar fler att köra igång 🙂

  2. Så duktigt av dig att lyckas hålla i träningen! 15 minuter gör mycket bara man lyckas hålla den rutinen, och man kan alltid hitta de där 15 minuterna någonstans till att träna 😊
    Vi håller på att fixa för lite av ett hemmagym här hemma

  3. Grymt bra jobbat 👏🏼
    Behöver komma igång så fort mitt knä blir bättre, skulle även behöva låna ditt pannben 😂
    Tack för peppen 👌

  4. Precis detta behövde jag läsa idag! Jag bara pratar om att komma igång med hemmaträningen, och gör små tafatta försök med lite yoga och pilates osv, men får ingen regelbundenhet i det. Ett 15-minuterspass kan man inte snacka bort! 15 min går att hitta 2 gånger i veckan! Tack för detta! Och heja dig som kört på ett helt år!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *