Äta bör man annars…

Äta bör man annars…

Igår när jag hämtade Junior från träningen fick jag veta att en av tjejerna var nära att svimma medan hon simmade. Hon kunde ha drunknat mitt framför ögonen på sina träningskompisar! Hon var helt utmattad och det var inte av hård träning, utan av näringsbrist. De här simmarna är 13-17 år ungefär och simmar 5 gånger i veckan och har ofta tävlingar på helgerna. Trots att tränaren berättar om hur viktigt maten är så är det flera tjejer som inte äter. Snart får de träningsförbud av sin tränare.

Hur har det blivit så här? Deras föräldrar äter bra och månar en hel del om sin hälsa. Det är inga föräldrar som är kroppsfixerade, svälter sej själva eller ställer orimliga krav på sina ungdomar. Vad har gått fel? Vilka signaler ger detta till de andra simmarna som faktiskt äter som de ska? Men det viktigaste av allt: hur kommer man till rätta med problemet?

Vi som vuxna och som förebilder MÅSTE ger våra barn en sund inställning till mat från första början. Det är vår skyldighet och borde ingå i föräldrautbildningen. Att äta frukost, lunch och middag är det normala och ska göras av ALLA i familjen från det att barnen är små. Så att de från början får in vanan av måltidsordningen. Att se mamma eller pappa strunta i frukosten eller äta minimala matportioner ger fel signaler.

Våra barn och ungdomar måste få kunskapen om mat och näring när de är små så att de förstår att man måste äta för att orka. Visst klarar man sej på ett litet intag, men inte om man vill prestera bra i skolan eller överträffa sej själv i sin sportutövning.  Och det är VI som föräldrar som måste ge dem den kunskapen, visst kan skolan hjälpa till – men det är vår plikt och vårt ansvar som föräldrar att se till att de tar till sej informationen.

Å hur gör vi då detta? Jo, genom att låta barnen vara delaktiga i köket när de är små. Genom att se familjemedlemmar äta ordentligt och regelbundet. Genom att placera kokböcker med härliga bilder i deras knä och säga ”välj mat”. Genom att låta dem smaka och utforska olika smaker, konsistenser, kryddor, frukter, bär och grönsaker. Genom att tillsammans med dem upptäcka butikens sortiment och handla tillsammans. Det finns massor att göra! Huvudsaken är att vi inte väntar utan tar tag i det direkt, så att vi slipper se magra tjejer som nästa svimmar av näringsbrist när de gör något de faktiskt älskar.

Detta är ett problem som inte borde finnas! Vi måste se till att eliminera problemet och hjälpas åt att få våra ungdomar att förstå hur viktigt det är att ÄTA! 

.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.