Försökt inte lura mej gosse!

Försökt inte lura mej gosse!

Människor och företag som medvetet försöker att lura mej eller mina vänner har jag inte mycket överseende med. Särskilt inte när det är riktigt fult gjort, då hänger jag mer än gärna ut dem! Å det tänker jag göra nu!

Vi bor i ett hus från 1965 i ett sånt där område där man smällde upp 38 exakt likadana hus på en kvart. Typ. Det finns knappt en enda rät vinkel och nu efter drygt 50 år börjar det mesta att gå sönder. När man bytte från fjärrvärme 1983 fick vi elpannor som funkat helt ok under alla år. För kanske 5-6 år sedan gick någon lite komponent sönder och då var det ett företag här som bytte den där grejen för ett par tusenlappar och förlängde livet på maskinen.

I september gick något annat sönder och jag ringde samma företag och samma man kom hit. Han konstaterade att nu är pannan så gammal att det inte finns några reservdelar längre, men han hade en del från en lika gamma och begagnad panna som ”jag kunde få billigt”. ”Max några hundralappar”, men utan garanti förstås. Skulle jag bli missnöjda med priset så kunde han komma tillbaka och byta tillbaka den igen. Jag insåg ju att detta var konstgjord andning och kanske skulle funka ett tag, och att vi nu måste titta efter en helt ny panna inför vintern. Men några hundralappar kunde det ju vara värt. Han bytte, pannan funkade, vi var nöjda. Tills fakturan kom. 

Företaget som är en elfirma (Maskinservice) i Huddinge ville ha 8000 kr för en begagnad reservdel!!! 8000!!! Plus moms!!! Max några hundralappar va??? Jag gick i taket och mailade ett bestridande direkt. Först gapskrattade jag, sen blev jag förbannad. Det tog företaget två månader att återkomma, då sa man att jag kunde få 60% rabatt, alternativt kunde de komma tillbaka och hämta delen igen. Ni fattar vad mitt svar blev va? Jag skrev bara ”kom och hämta” och två veckor senare kom han tillbaka och hämtade delen som jag fått hjälp att montera bort så han behövde inte ens komma in i huset. Jag ville bara bli av med allt, ju fortare desto bättre. 

Tror ni att han accepterade detta? Nope, no, nej… han ville absolut komma in och sätta tillbaka den gamla delen, Han bekymrade sej väldigt mycket för hur vi skulle få det om/när det blev kallt. Han gav sej verkligen inte, så till slut sa jag bara ÅK! Och så gick jag ut med hunden, så han inte hade något annat val än att åka därifrån. Å i fredags kom en ny faktura med bara felsökningsavgift som jag betalade direkt. Nu är jag av med dem!

Å pannan då? Jodå, vi har en ny nu. Som en himla trevlig Lennart från Strandbergs Energi både köpt in och installerat åt oss. Till ett bra pris och på bara några timmar dessutom. Med facit i handen skulle vi bytt tidigare, tror cirkulationspumpen och en del annat också var slut på den gamla. Nu har vi nämligen varmt även på övervåningen, vilket var en bristvara förut. Pannor går vanligtvis sönder på vintern då de körs som mest och med vår tur kunde vi nog nästan räkna med att den skulle braka under semestern. Så nu känns det skönt och tryggt att det är fixat innan den värsta kylan kommer och att Lennart finns där om vi behöver hjälp. 

Den som försöker lura mej åker på däng, den som däremot hjälper mej lyfter jag gärna upp och hjälper så gott jag kan. Bor ni i Stockholm och behöver hjälp med olika former av elinstallationer så kan jag absolut rekommendera Lennart och hans företag. Detta är inget samarbete och jag får inget betalt för att skriva detta – jag vill lyfta fram honom ändå. Han är bra!

Mitt hetaste tips just nu är att byta panna innan värsta vintern kommer, särskilt om ni har en lika gammal panna som vi hade. Det känns väldigt skönt att detta är gjort till slut. Den här gången känner jag mej inte alls lurad  🙂

4 svar på ”Försökt inte lura mej gosse!

  1. Avskyr också att bli lurad, vilket tyvärr är väldigt vanligt i den här branschen känns det som, eller i alla fall att de försöker pressa ut avgifter på allt! Vi har vartannat år ungefär behövt kalla hit någon som kollat på vårt värmesystem och fått höra allt från att ”det här kan inte jag fixa, det måste Kalle komma å kolla på” – typ. Allt för att kunna fakturera ännu en vända har det känts som! Har också blivit arg många ggr för alla nötter som kommit och mixtrat lite här och där och inte verkat ha EN ANING om vad de pysslat med. Till slut satte sig Kristofer och läste på ALLT han kunde om systemet och lyckades bättre än någon innan hade gjort. Våra guldmän liksom, eller hur Marlene!!! 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *