Kost 80% – motion 20%

Kost 80% – motion 20%

Äntligen har jag börjat träna igen efter fyra månaders ofrivilligt uppehåll pga knäna. Förmiddagens pass på Curves var så otroligt skönt!!! Imorrn kommer jag att ha träningsvärk  🙂

Jag tränar inte för att gå ner i vikt, det funkar inte så för mej. Det brukar istället vara så att viktminskningen stannar av eller att jag tom går upp i vikt när jag tränar. Jag äter mej ner i vikt och tränar för att slimma kroppen och må bättre. Så funkar jag. Jag måste ha superkoll på maten!

Förståsejpåare säger att kosten är 80 % av viktminskningen och träningen 20%. Det tror jag absolut på! Jag går ner mest effektivt i vikt när jag äter som jag ska och bara går promenader. Under våra år på Viktväktarna har vi haft flera rullstolsburna medlemmar som gått ner mängder med kilon bara genom att följa kostprogrammet. Så visst handlar det om energi in – energi ut.

När man påbörjar sin viktresa kör de flesta igång med allt på en gång. Man slutar nästan äta och man skriver in sej på första bästa gym och tränar stenhårt! Detta brukar hålla tills man blir skadad, sjuk eller tröttnar efter 5-6 veckor. Då har man gått ner massor de första två veckorna, lite upp tredje veckan och i princip stått still eller gått ner marginellt vecka fyra och fem. Det funkade inte och man ger upp. Igen. Sen går det några månader eller år och sen gör man samma sak igen med samma resultat.  Om man göra likadant hela tiden så får man samma resultat som man alltid har fått – för att få ett annat resultat måste man göra något annorlunda.

Jag påstår att ALLA dieter funkar! OM MAN STÅR UT!!! Och det finns inget som heter ”jag äter nog för lite”, då hade det inte funnits varken anorexi eller svältkatastrofer. Däremot kan man äta helt fel och på en liten mängd mat få för många kalorier i sej mot den energi man gör av med. De flesta slutar även med allt fett och alla kolhydrater. Kroppen behöver bägge dessa, på något sätt. Tränar man behöver man dessutom äta mer, annars tas viktnedgången från musklerna och det vill man ju inte.

Jag är i princip på min målvikt, men jag äter fortfarande efter 15 år efter Viktväktarnas kostprogram eftersom jag vet att jag mår bäst då och klarar att hålla vikten i
längden. Maten håller mej på den vikt jag önskar och träningen hjälper mej
att bli äldre. Med träningen blir min kropp starkare, smidigare och får
en snyggare form. På Curves får jag en allsidig träning av hela kroppen,
men med bara mej själv som motstånd. Där är inga vikter, skaderisken är
minimal och det tar bara 30 minuter. Perfekt!

Förr var
mitt mål att komma iväg 3 ggr i veckan, men den målsättningen stressade
mej. Nu är målet en gång i veckan. Det kanske låter lite, men jag tar
ju en långpromenad med hunden varje dag, står på löpbandet hemma,
springer runt på en massa event och får mängder med steg och skulle jag
hinna upp 2 eller tom 3ggr till Curves så är det en stor bonus. Mitt liv
handlar nämligen om att ta bort (eller minimera) stress, som är en stor
bov i mitt liv och gör att jag ökar i vikt på nolltid. För mej är det
viktigast att jag får sova ordentligt och kan ligga på soffan utan
dåligt samvete när jag behöver det. Då går jag ner i vikt.

Nu
är jag alltså igång igen och jag är så glad! Jag älskar att känna
musklerna jobba och kroppen ta ut sej. Målet är att må bra, orka mer och
få en jäkla snygg rygg till brudklänningen. Jag vet att mina knän är
utslitna och behöver nya starka muskler för att fungera. Jag vet att det
kommer att göra lite ont att träna, men jag vet också att smärtan är
ofarlig. Viktväktarna har en kost man kan leva med i längden, resten av
livet, och Curves har en träning som funkar för de allra flesta, även den
som har en kropp som inte är riktigt frisk eller hel. Kombinationen av
dessa två får mej att må på bästa möjliga sätt.

Det jag
vill säga är att ta det lite lugnt. Se till att få kosten att fungera
ordentligt och lägg till motionen för att du mår bra av det, inte för
att gå ner i vikt. Om man bara tränar för att gå ner i vikt, vad händer
då när man väger det man vill? Ska man sluta träna då…? Nej, tränar gör
vi för att våra kroppar tycker om att röra på sej och för att vi ska må
bra och det ska vi göra resten av livet för att bli så gamla som
möjligt och slippa tex sköra skelett. Dessutom är det lättare att hålla den nya vikten när man tränar.

Allt handlar om
tålamod. Det måste inte gå snabbt. Det måste inte vara jobbigt. Man kan
gå ner i vikt och må bra samtidigt. Jag vet – jag har gjort det! Martin
har också gjort det! Tillsammans har vi gått ner 72 kg, utan att varken
svälta eller träna ihjäl oss. I 14 år hjälpte vi andra att göra samma
resa. Vi vet att man kan gå ner i vikt på egen hand,  bara man har ett
jäkla tålamod, följer programmet och står ut.

Jag vill den perfekta kroppen – för mej är det en kropp som funkar och gör det jag vill!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.