Matsedel v 12 – Våffeldag!

Matsedel v 12 – Våffeldag!

Då har även halva mars passerat. Oj, så mycket som hänt under den här månaden… våren har nog kommit för att stanna, det har varit galor och resor om vartannat. Och en begravning… Nu är det knappt en månad kvar, sen drar vi till Skåne med husbilen 🙂

Vi har haft en rätt jobbig period och har varit väldigt trötta. Så där så ögonen varit fulla med grus och gått i kors och skallen varit full med geggamoja och inte fungerat alls. Promenader har det ändå blivit, men kanske inte två stycken varje dag. Men nu börjar värmen komma och jag har höjt min medicin, så nu borde jag bli pigg igen. Jag är så trött på att vara trött!

Det där med medicin är en knepig grej, särskilt för den som försöker gå ner i vikt. Många mediciner gör att man samlar vätska och då går man såklart upp i vikt. Vissa mediciner gör att man blir trött och för att få energi så äter man… Jag får Levaxin för min sköldkörtel och den har legat för lågt en tid, därför har jag haft någon energi alls. Nu kommer det att ta någon vecka till innan jag känner skillnad, kanske behövs en liten höjning till och sen kommer även vågen att visa rätt igen.

Med bra mat kommer man långt. Här är veckans meny:

Måndag: One-Pot-Pasta (56-63 PP för hela grytan)

Tisdag: Krabb- och räkgratäng (30-31 PP för hela gratängen)

Onsdag: Kasslercurrygryta (29 PP för hela grytan, plus pasta)

Torsdag: Räkor med spenat och pasta (16-20 PP för allt, plus pasta)

Fredag: Taco med hemmagjord tacokrydda (0 PP) och ärtamole (0-5 PP för allt)

Lördag: Flygande Jakob (37-46 PP för hela, plus ris)

Söndag: Potatiskaka med grillad korv (5-19 PP för hela)

Våffeldagen: ”Smalare” våfflor (0-7 PP för hela satsen)

Mycket gott även denna vecka. Jag vill slå ett slag extra för potatiskakan som är jätteenkel och passar både till grillat, den fina middagen och köttbullar. Vi har även gjort den i portionsformar och haft den på nyårsafton till en finare köttbit.

Jag vill också tipsa om vår tacokrydda som är både billigare, godare och nyttigare än den köpta. Gör en rejäl omgång på en gång och ha färdigt i en burk, den passar till allt! Ärtamolen funkar bra istället för guacamole, avokado är ju ganska dyrt och ärtor är inte lika svåra att hitta mogna.

Vi äter oftast vår taco med quorn- eller kycklingfärs, med vår tacokrydda och ärtamole smakar tacon precis lika bra som vanligt – men betydligt färre kalorier/PP. Vill man kan man ju äta med salladsblad för att spara ännu fler kalorier/PP, men vi äter med tortilla och gör det med gott samvete 🙂

Å på fredag är det våffeldagen, självklart har jag ett lite ”smalare” recept att bjuda på. Våfflor brukar annars vara en riktigt kalori- och PP-bomb, men dessa är både goda och värda sina PP.

Mycket kalori- och PP-snack, men det är ju lite så mitt liv är. Ska jag hålla vikten så är det lixom bara att tugga i mej att jag måste fortsätta att ha koll. Inte varje dag, men ofta. Har jag bara koll i vardagen, kan jag flippa ur lite andra dagar. Som tex lördagsmiddagen med Flygande Jakob 🙂

Gör en riktigt bra vecka, det ska jag göra!

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.