Matsedel v 46 – med Personliga Points

Matsedel v 46 – med Personliga Points

I början på veckan uppdaterade Viktväktarna sitt kostprogram. Jag har räkna om recept som bara den, här är den första veckomatsedeln med Personliga Points.

Eftersom man numera har sitt personliga program, har jag valt att skriva PP precis som Viktväktarna gör. Från minst till mest PP en rätt kan innehålla, beroende på vad man har på sin 0-pointslista. PP är alltså för HELA satsen/grytan så får man dela på antalet portioner man får ut. Proteiner är alltså också inräknade, även om många har dem gratis, jag har bara räknat bort grönsaker och frukt.

Jag har själv valt att räkna så många livsmedel som möjligt i mitt program, eftersom jag vill ha mesta möjliga kontroll. För mej är bara grönsaker, frukt och ägg noll. Ägg enbart för att man var tvungen att välja minst ett protein.

Nu är det inte långt kvar innan advent står för dörren och glöggmyset är ett faktum. I år blir det förmodligen flera mingel då många är ivriga att träffas igen. HÄR finns tips på gott till advent som även passar för Viktväktare. Jag har inte hunnit räkna om alla recept än, men de kommer vart efter 🙂

Det är alltså nu den börjar, årets stora mathögtid. Under advent och jul kan det vara svårt att ha koll på sp/kalorier. Men vet ni? Det är inte vad vi äter den här tiden som har betydelse, utan hur vi lever resten av året. Det är vardagen som är viktigast. Har vi en hälsosam vardag, så är det helt ok att släppa kontrollen lite då och då. Så länge man ha ett slutdatum på förfallet.

Det kommer förmodligen bli plus på vågen efter jul, men det fixar man när helgerna är över. Visst kan man hålla sej på banan över jul också, det är förstås helt ok att göra valet att hålla sej strikt inom sina sp/kalorier då också – men det är inte enkelt! Och man är inte en sämre människa om man inte klarar det.

Jag brukar säga att en liten promenad kan göra underverk. Så ut och gå med er 🙂

Än är det några veckor kvar till advent dock, här är veckans matsedel:

(Siffrorna är för viktväktare)

Måndag: Hallonplättar (2-7 PP för hela satsen)

Tisdag: Fisk med kräfttzatziki (4-14 PP för all fisk och sås, plus potatis)

Onsdag: Kyckling Alfredo (30-34 PP för all kyckling och sås, plus pasta)

Torsdag: Kassler i ugn med broccoli (22 för hela gratängen, plus ris)

Fredag: Blomkålspizza (14-19 PP för hela pizzan)

Lördag: Grillad kyckling och Potatiskaka (5-19 PP för hela formen)

Söndag: Gulaschsoppa (både Crockpot och gryta) (6-20 PP för hela soppan)

En vecka med hyfsat sp/kalorisnåla rätter. Så kan ni ge vikten en liten skjuts nu innan allt kör igång i advent. OM ni vill alltså. Den här veckan gör vi dubbel sats av kasslern, så blir det många smaskiga matlådor.

Potatiskakan är godare än vilken potatisgratäng som helst och funkar både till vardag och fest. Jag vet att många har den till oxfilén på nyår 🙂

Ha en fin vecka everyhopa – snart är 2021 slut!

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.