Mötet i skolan
Igår var jag alltså på möte i skolan för att reda ut problemen kring Seniors religion. Efter att ha sett kriterierna för G, kan jag bara konstatera att målen är VÄLDIGT högt ställda. Men detta ligger på ett helt annat bord och går inte att ändra på en kvart, så det är bara att acceptera just nu. Däremot kan man diskutera vägen dit och hur man ska nå målen.
Religionläraren var inte helt med på noterna när det gällde adhd och hur en person med funktionshindret fungerar. Som tur var så fanns både Seniors pappa och specialpedagogen/bitr rektor med, och vi kunde alla förklara för henne hur just Senior fungerar.
Det stora problemet var informationshämtning och examination. När de ska hitta svaren på instuderingsfrågorna får de leta själva i en bok och där står inte allt, utan man måste leta på nätet också. Senior kan inte välja ut det som är viktigast och lära sej det, utan läser allt han hittar och får rena soppan i skallen. Han behöver ett begränsat område för att hitta sin information för att kunna förstå det han läser. När han sen ska visa vad han kan är det svårt att hålla isär all fakta. Han kan inte ha ett prov om alla religoner samtidigt, utan behöver ta en sak i taget. Dessutom kan han inte utveckla sina svar i skrift, utan behöver ta en del muntligt.
Detta tyckte hon var ganska konstigt och visste inte alls hur vi kunde lösa. Men efter fler förklaringar så gick hon iaf med på att ge Senior en avgränsad mängd fakta att plugga in och sen ”förhöra” honom på just detta dagen efter. Detta kommer att ta tid och han kommer nog inte hinna igenom innan sommaren och i betyget kommer det alltså bli ett IG. Men de fortsätter till hösten och slutbetyget kommer i bästa fall visa ett G, om han är värd det.
Huvudsaken är inte betyget, huvdsaken är att han har getts möjlighet att visa vad han kan. För han kan det här! En viktig del i detta är också att läraren ska lära sej vad adhd handlar om så att elever som kommer efter ska få en schysst behandling. Man kan tycka att lärare ska kunna detta och få kunskapen redan i sin utbildning, men så är det inte. Nu vet hon iaf mer, Senior är nöjd med lösningen. Så nu håller vi tummarna för att det ska gå vägen.
Vad det gäller mitt agerande, så kan jag säga att jag var lugn nästan hela tiden. Det var väl bara ett par gånger jag fick hicka och kritiserade skolan direkt. Men som de flesta vet så gnäller jag aldrig utan att ha förslag på en lösning. Å i detta fall hade jag mängder med förslag, några ska vi testa.
To be continued…
.