Olivoljor och mängder med vin!!!

Man kan vara trött och man kan vara TRÖTT!!! Igår när jag la mej var jag TRÖTT! Så där så jag nästan mådde illa.

Klockan 4 gick vi upp och åkte till Arlanda. Puss på hund och make och sen drog jag, Diana, Natalie och Heléne ut på äventyr. Tyvärr fick vi inte sitta tillsammans, så det var en ganska tråkig flygresa. Vi lyfte 6.15 (SAS går oftast på tid minsann), frukost strax efter, en liten tupplur och landning kl 10.
Vi bytte snabbt om till sommarkläder, hittade vårt femte resesällskap Jeanette och vår chaufför och drog iväg till Murcia där vi fiskade upp den sjätte och sista personen i vårt sällskap. Ulla från Danmark, som kom några timmar före oss. Nu var vi alltså 5 galna svenskar och en lugn danska  🙂
Sen började dagen! Vi åkte till en olivgård först. Där fick vi lära oss hela processen av olivoljetillverkning och sedan prova olika olivoljor. Värmen kändes härlig och kamerorna fick jobba. Sen följde ett helt galet schema med flera vingårdar, besök på ett guesthouse mitt ute i ingenting och en massa annat. Jag kommer inte ens ihåg allt vi gjorde eller iaf inte vilken ordning vi gjorde det i… så jag tar de intressanta detaljerna vartefter.
Vi åt iaf lunch på ett helt fantastiskt ställe som hette Barahonda. Det är en stor vingård med både vintillverkning och restaurang. De får eventuellt sin första Michelinstjärna inom kort och bjöd på en helt magisk lunch. Det var fyra rätter om jag kommer ihåg rätt, allt vackert upplagt och fantastiskt gott. Till detta serverades deras eget vin förstås, även detta väldigt gott. Det vita vinet tilltalade mej mest, det hade en fräsch fruktsmak och var väldigt behagligt. Det röda var också gott, och då ska ni veta att jag inte är jätteförtjust i rött vin… men det här hade en vaniljsmak som jag gillade. Vingården har som tradition att ha en stor fest med konsert och mat vid säsongens vinsläpp. Den festen skulle jag gärna komma på någon gång! Här hade vi dessutom fritt wifi och alla kunde kolla mail, instagramma och var nöjda och glada. Är det 6 bloggare på äventyr så är sånt nödvändigt!Första dagen var intensiv! Jag vaknade kl 4, landade kl 10, åt lunch kl 15 och middag kl 21. Under dagen var vi till 4-5 vingårdar, såg hur både olivolja, vin och öl är tillverkat. Vi smakade på säkert 15-20 olika drycker och har fått hur många olika presentationer som helst. När vi åt middag satt vi bara och tittade på varandra. Några så trötta att de bara fnittrade oavbrutet, andra (jag) så trötta att de blivit griniga… Vi är dessutom två med kronisk värk som inte riktigt är gjorda för ett sånt tempo. Att försöka skriva något igår när vi väl kom till hotellet var alltså helt omöjligt, det var bara att dyka i säng. Jag hann otroligt nog ta av mej kläderna innan jag somnade! Jag var helt slut!

Vi checkade in vid 22-tiden på Hotel Monreal i Jumilla. Ett hotell med ganska tunna väggar och folk som gillar att festa kan man konstatera efter en natt här. Trots öronproppar vaknade jag massor med gånger av folk som kom hem mitt i natten och som förstås inte hade någon som helst respekt för andra på hotellet. Nu har jag tagit min hämnd… genom att spola i toaletten och duscha ljudligt  😉

Idag är schemat lugnare. Nu ska jag äta frukost, sen checkar vi ut och åker till Murcia. Där ska vi kolla in stan, äta tapas och kommer även ha tid för shopping. Självklart ska vi besöka ytterligare en vingård, men idag sitter vi inte i en bil hela dagen utan kan få lite sol på näsan. Snart går solen upp och då ska det bli runt 25 grader varmt. Härligt!

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube