Vi är i Egypten!

Efter några timmars sömn vaknade vi till ett riktigt oväder. Snöflingor stora som ankfjädrar trillade ner och vi tackade oss själva för att vi varit så smarta som åkt dagen innan till Arlanda.

Det kom flera notiser under morgonen på 112-appen att det var olyckor på motorvägen och ociala medier rapporterade om lååånga köer på E4:an. Vid såna tillfällen är det väldigt skönt att redan vara på plats.

Vi packade ihop oss, åt frukost och tog hotellbussen den korta biten till flygplatsen. Incheckningen gick supersmidigt, där finns ju en ganska ny säkerhetskontroll som underlättar väldigt mycket. Vi behövde inte vänta särskilt länge innan vi fick gå ombord på flygplanet, men sen fick vi vänta. Och vänta.

Snön orsakade ett mindre kaos på Arlanda och flyg efter flyg blev försenat. Bla för att tankbilen dröjde och för att planet skulle avisas. Detta fick göras igen eftersom tankbilen tog sån tid. Vi blev drygt en timma sena och jag trodde det var barnen som skulle tröttna först, men det faktiskt en herre i 50-60-årsåldern som stönade först och mest. Han tyckte bla att alla förberedelser kunde göras i god tid, typ avisning eftersom den tar ganska långt tid… han var inte smartaste kniven i lådan :-p

För er som inte vet hur det funkar, kan jag berätta att man avisar planet så sent som möjligt för att planet inte ska ha någon is på flygplanskroppens viktiga funktioner inför starten. Med is på tex vingarna kan det gå illa och jag är hellre försenad än flyger osäkert. Dessutom vill såklart lastarna jobba utan att få en gul sörja över sej, likaså tankbilen. Så nej, avisningen kan man inte göra i god tid.

Så kom vi iaf iväg och 5 timmar senare landade vi i Hurghada. Jag får alltid en speciell känsla när jag ser afrikanska kusten, i detta fall Alexandria och Kairo. Utsikten var superb, jag kunde tom se båtarna i Suez-kanalen och detaljer i den enorma Sinai-öknen. Samtidigt så vet man att bortom den vackra öknen, iofs ganska långt bort, så är det krig. En otroligt smärtsam känsla, mitt i det euforiska att vara tillbaka i Afrika.

Några har frågat hur vi vågar åka hit och om inte UD avråder. I Egypten är det lugnt. Hade det varit oroligt så hade UD avrått och då hade det såklart inte gått några charterresor hit. Nu finns ingen avrådan och vi märker inget konstigt alls här. Tvärtom faktiskt. Vi var här bara några dagar innan kravallerna i Kairo för några år sedan, dessutom på besök i Kairo – då var det lite mer spänt kan man väl säga.

När vi kommit igenom security och fått våra väskor passade vi på att köpa simkort till telefonen, innan vi klev på bussen som skulle ta oss till hotellet en kvart bort. Här kostar 80 GB till telefonen ungefär 100 kr, helt ok. Snart var vi framme på The Grand Palace, fick vårt rum och kunde installera oss.

Vi har valt ett vuxenhotell den här gången, som ligger precis vid stranden. Vi har fått ett stort rum med utsikt över havet och är säkra på att vi kommer att trivas alldeles utmärkt. När vi kom hade det redan blivit mörkt, vi visste att vi bodde nära havet – men inte hur nära. Imorse såg vi hur fint vi ska bo kommande två veckor. Ni kanske har sett bilderna på instagram? Vår balkong är fantastisk! Det här bli jättebra 🙂

Redan idag, efter bara ett dygn här, känner jag hur stressen nästan rinner av mej. Solen och promenader längs stranden har den inverkan på mej. Nu mår jag bra, här kan jag stanna.

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

7 svar på ”Vi är i Egypten!

1. Säkerheten före allt annat. Klart man ska vara trygg uppe i luften. Var i Hurgada för några år sen, och tror inte jag kommer åka tillbaka. Däremot vill jag gärna se Kenya någon gång. Åker man utan barn är det rätt skönt att ha ett vuxenhotell, även om vuxna också kan uppföra sig riktigt illa.

2. Vad skönt att ni kommit fram trots försening! Det är alltid skönt att vara ute i god tid, man vet aldrig vad som händer längs vägen eller vad vädret ställer till med! Njut av semestern nu!

3. Bra tänkt , jag hade oxå hellre varit försenad nä att man åker upp i luften. Vad roligt att åka till Egypten 🙂