Viktväktare i jultid

Viktväktare i jultid

Man brukar säga att det viktiga inte är vad man äter eller hur man lever mellan jul och nyår – utan mellan nyår och jul. Det tycker jag är ett ganska sunt sätt att se på saken, samtidigt som det kan vara lite ”farligt” att tänka så… det kan inbjuda till rejäl frossa under julhelgen.

Idag är det 20 dagar kvar till julafton och det är hög tid att fundera på hur man vill att resultatet ska se ut när julen är över. Resultatet på vågen alltså. Ska det vara minus, plusminusnoll eller är det till och med ok med ett plus? Allt är helt ok, så länge man har en plan och iaf försöker att hålla sej till den. En B- och C-plan kan också vara bra att ha 🙂

Min första jul som Viktväktare var helt strikt. Jag följde Viktväktarnas råd till punkt och pricka, mätte och vägde och skrev upp varenda smula jag åt. Å visst gick jag ner i vikt. Så höll jag på i flera år och det gjorde mej inget. Jag är ingen storätare oavsett årstid eller högtid.

Numera är jag stolt Guldmedlem och lite mer avslappnad när det gäller tänket kring mat. Jag vet att ett plus på vågen inte är någon katastrof, utan jobbas bort igen. Då och då måste man bara lägga allt ”tänk” åt sidan och flippa ut lite, så länge man sätter en gräns för utflippandet. Antal dagar eller ett datum då man ska kliva upp på den hälsosamma banan igen.

Grejen med just julen är att det är någon slags ”hype” över julmaten och julgodiset, och att det i mångas ögon måste vara dagar för frossa. Allt ska vara hemlagat, i rikliga mängder och så många rätter det bara går. Ju fetare desto bättre.

En ”lättare” rödbetssallad –
receptet finns på duifokus.se

Det som fick mej att tänka om, var när jag började tänka hälsa istället för vikt och då är ju den traditionella julmaten helt förkastlig. Om man inte håller sej till skinka och grönkål typ…

Med hälsotänket blev det lättare att se julbordet ur en annan synvinkel. Hur kunde man göra julmaten mer hälsosam? Allt är ju inte ens gott, varför har man sånt på bordet? HÄR finns tips till glöggkvällen och HÄR finns tips för julbordet.

Numera har vi ganska få rätter på vårt julbord. Bara favoriter som vi valt att behålla och som vi vet går åt på julafton, så vi slipper rester flera dagar efter jul. Julafton är EN dag, inte från lucia till trettondagen. Vet ni hur skönt det är att slippa matrester från julen?

Jag tänker heller aldrig att jag ska ”unna” mej eller att ”det är ju bara jul en gång om året”. Jag tänker istället att jag ska göra kloka och framför allt medvetna val. Jag väljer vad jag vill äta, det jag tycker om och tar konsekvenserna av det. Jag vet att det inte är maten jag blir tjock av, det äter jag alldeles för lite för. Däremot godiset. Allt det gottiga som jag hellre stoppar i mej än mat. Alkohol dricker jag nästan inte alls, det kan annars vara en riktigt stor bov om man tänker på vikten.

Tillbaka till frågan i början: Ska jag gå ner i vikt eller stå still eller är det ok att tom gå upp lite. Hur mitt svar blir beror på hur allt ser ut innan jul. Är jag nöjd med vikten innan jul, så är det helt ok att släppa taget och gå upp lite, väger jag för mycket ska jag helst stå still. Minus kan vara knepigt, men vill man så kan man fixa det också.

Efter 20 år med Viktväktarna har jag lärt mej att förhålla mej till maten vid våra stora högtider. Det serveras nästan alltid samma mat, så jag äter det jag tycker om – i rimliga mängder. Blir det ett plus jobbar jag bort det efter jul, det är ingen större katastrof. Viktväktarna är ju ingen kur, utan ett sätt att leva. Ett litet plus efter jul är ju ingen ”big deal” i längden, men man behöver ju inte släppa taget totalt heller. Man får helt enkelt hitta sitt sätt. Halkar du av banan helt, så har jag tips HÄR på hur du kommer tillbaka.

I år blir advent enklare än tidigare pga corona. Vanligtvis testar vi julbord, förra året var det 7-8 stycken – i år 0. Det brukar också vara lite fester och glöggmingel – i år ”nada”. Så redan där har allt blivit mycket enklare. Vår julafton är en dag och vanligtvis under några korta timmar efter lunch.

Eftersom både julbord, fester och glöggkvällar är inställda i år, så jag tror att vågen kommer att stå still den här gången. Vi fortsätter våra promenader och den vanliga träningen. Julafton är en torsdag, då tränar jag inte – men både dagen före och efter kommer jag att göra mitt träningspass som vanligt. Mina vanliga rutiner, som inte behöver rubbas för att det är jul. Man måste ju inte sitta dygnet runt i soffan, bara för att man kan…

Så: Hur tänker du kring mat och högtider? Har du bestämt hur du ska göra i år?

Missa inga inlägg: följ bloggen på Facebook, och mej på instagram

2 tankar på “Viktväktare i jultid

  1. Jag läste någonstans om en brittisk vetenskaplig studie som visade att det faktiskt för många är just dessa ”undantagsdagar” som gör att många går upp i vikt sett över ett liv. Om det bara vore julen. Men vi har födelsedagar, namnsdagar, fettisdagar (gärna flera stycken), påsk, midsommar, kanelbullens dag, halloween, advent. Fler och fler undantag petas in för varje år.

    Googlade nu och hittade detta: ” A well-known study published in the New England Journal of Medicine found that the average adult increased by 0.62 kilograms over the entire year, with the holiday period responsible for 0.32 kg. And these are numbers are likely to be conservative.” (https://www.abc.net.au/news/2017-12-19/the-christmas-break-makes-us-fat-for-life/9225170 ) Här avses alltså jul och nyår som står för halva viktökningen varje år.

    Det finns alltså all anledning att göra som du och försöka hitta en balans mellan att försöka allt och att frossa!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *