En magisk bröllopsresa

Efter allt trassel med bröllopsplaneringen fick vi ett alldeles fantastiskt bröllop. Dagen efter vigseln satt vi på ett plan mot Barcelona, där skulle vi kliva på ett kryssningsfartyg som skulle ta oss ut på Medelhavet. Vilken magisk resa det blev!

När vi började fundera på bröllopsresa så var det på en gång självklart vad det skulle bli. En kryssning förstås! Den ultimata semestern där man får allt fixat åt sej och bara kan ägna sej åt varandra. Som bonus får man se en massa härliga platser i världen, som en buffé av länder kanske man kan säga. Europa är fint men vi har inte sett jättemycket, i juli är det ju fint väder i hela Europa… så kryssningen skulle alltså gå i Medelhavet. Enda kravet var att resan skulle vara två veckor och visa oss Venedig.

Vi hittade den perfekta resan hos Royal Caribbean och bokade vi med Ving fixade de flyg till och från Barcelona som var både avgång- och ankomsthamn och en hotellnatt i Barcelona. Då blev det alltså en paketresa, så skulle något hända skulle vi få hjälp. Kryssningen skulle ha stopp i bla Nice, Rom, Pisa, Kotor och 2 nätter i Venedig. En perfekt rutt för oss! När man åker på kryssning och särskilt en så lång tid på havet, då SKA man ha hytt med balkong. Det är ljuvligt att sitta på balkongen vid inseglingarna och bara njuta. Vi kollade utbudet av utflykter i varje hamn och det finns mängder, vi valde tre – en till Pomeji och transfer in till Rom och Florens.

Att hitta till hamnen i Barcelona gick hyfsat smidigt, vi gör ju allt med fötterna och gick från hotellet till hamnen via tunnelbanan. Barcelona är ganska lätt att hitta i och inte jättestort, så man kan lixom bo var som helst om man ska till hamnen. Båten avgick kl 17 har jag för mej, man rekommenderade oss att vara där i god tid… det är ju ganska individuellt vad som menas med det… men jag tror att vi var där runt lunch och det behövdes! Man checkar in bagaget utanför terminalen, där tar personal hand om alla väskor och märker dem med ens hyttnummer. Själv går man in genom säkerhetskontrollen och ställer sej i världens längsta incheckningskö. Vi hade runt 35 grader och stod i den där kön i säkert 1,5 timme.

När väl detta är gjort och man har fått sina väskor – då börjar semestern och allt är som en enda lång räkmacka av njutning. Vid avsegling känner man ett förväntansfullt pirr i magen samtidigt som allt blir helt lugnt. På ett så stort fartyg finns ingen stress eller tristess, allt är easy-going, alla är glada och avslappnade och personalen gör verkligen allt för att man ska trivas. Vår hytt var hyfsat stor och med en ljuvlig balkong, vi trivdes så otroligt bra där och tillbringade faktiskt ganska mycket tid där. Balkongen blev mitt kontor, jo jag satt faktiskt där och skrev. Nästan varje dag blev det ett inlägg till bloggen, jag var bara tvungen att få ur mej allt fantastiskt direkt – annars skulle jag glömma hur underbart det var.

Vårt första stopp var i Nice eller egentligen i Villa France – men vi gick till Nice längst havet, vilket tog ett par timmar. Attacken i Nice hade varit bara några dagar tidigare, så vi möttes av militär på strandpromenaden och en paviljong fylld till brädden med blommor och nallar. Man blev minst sagt berörd. Vi åt varsin glass och tog sedan bussen tillbaka till båten. Dagen efter vaknade vi  i Toscana där vi besökte Pisa och det lutande tornet. En häftig dag, Florens är otroligt vackert. Å dagen efter det var vi till Pompeji, så otroligt spännande! Hit hade vi nog inte kommit om det inte varit som ett stopp på vägen och jag är väldigt glad att vi hade det och även tog oss upp till utgrävningarna. Tänk att allt legat under ett täcke av lava i flera tusen år, fascinerande!

Nästa stopp var i Rom och vi följde med bussen in till Vatikanen. Jag hade varit där förr och hade koll på allt vi skulle se, på fem timmar drog jag med Martin till Pantheon, Spanska Trappan, Fontana di Trevi, Colosseum och en massa annat. Vi var helt slut när vi kom tillbaka till båten, men nu har han också sett allt  🙂

Sen var det dax att se staden vi längtat efter, äntligen var vi i Venedig. Inseglingen är lång och går långsamt, vi satt på balkongen med första parkett och njöt nästan hela tiden. När vi kom fram till hamnen åkte vi taxibåt in till Markusplatsen. Då skulle vi nämligen åka gondol! Det är ju lixom självklart; är man på bröllopsresa i Venedig – då åker man gondol. Något annat finns inte! Å det var ju hur romantiskt som helst! Gondolen brevid vår hade en sångare som sjöng smäktande arior, i övrigt var det så gott som helt tyst och vindstilla. Jag blev tokkär i staden! Det är så mysigt där och jag vill absolut åka tillbaka!

Efter några hektiska dagar hade vi en dag på stranden, det var så skönt att bara ligga still och inte uppleva en enda sak. Vi hade upplevt så mycket och sett så många saker att vi behövde en dag att bara titta på bilder och smälta alla intryck. Stranden låg bara några minuter från båten så vi kunde gå emellan bäst vi ville. Det var faktiskt det enda vi låg still och solade på hela resan, inte ens på båten låg vi och solade. Vi hade fullt upp! Hellre än  att ligga ner, tog vi våra promenader på däck och fick ju sol då också. Att det var ett väldigt bra sätt att hålla vikten på, var ju inte heller helt fel.

Sen hade vi bara ett stopp kvar och fick vi uppleva den mest fantastiska inseglingen ever! Vattenvägen in till Kotor (Montenegro) är genom ett landskap som knappt går att beskriva. Det är alldeles grönt längst sidorna, höga berg och djupa dalar. Som jag kan tänka mej att det ser ut när man seglar Hurtigruten. Kotor ligger långt in i en vik, medan vi beundrade utsikten gick vi varv efter varv på motionsspåret högst upp på båten. Det var verkligen nytta med nöje, många steg och den mest fantastiska utsikten. Kotor var en himla mysig liten kuststad med både slott, fort och stadsmur. Dit vill jag också åka tillbaka.

Efter Kotor skulle vi hela vägen tillbaka till Barcelona och hade 2-3 nätter ombord, men de där dagarna ute på havet är inte långtråkiga för fem öre, det finns massor att göra ombord. De flesta bättrar på solbrännan, vi hängde i gymmet, jobbade, myste på balkongen, var på bio/teater och en massa annat. Och så åt vi förstås… det finns mat dygnet runt och allt är så jäkla gott! Dessutom är det mesta betala för innan, så det är lixom bara att äta… och det gör man…

Vi hade kanonväder varenda minut, förutom någon timme i Venedig. Då öste det ner! I övrigt hade vi runt 30 grader varmt, en stilla bris och klarblå himmel hela tiden. Allt var alltså helt perfekt! Hur ofta kan man säga det om en resa? Å det är väl precis så en bröllopsresa ska vara  🙂

Ska ni göra något alldeles speciellt som en bröllopsresa, fira en jubilar eller bara vill göra en resa utöver det vanliga så är det en kryssning ni ska göra. Det är inte svindyrt, särskilt inte med tanke på allt man får för pengarna. Å det är inte långtråkigt att åka båt heller, det finns massor att göra! Det känns inte ens som en båt, utan som någon slags flytande stad eller kanske ö. Allt finns där, tom sjukstuga och fängelse, som dessutom används. Det jag vill poängtera är att det är ett helt fantastiskt sätt att resa och få smakprover av platser man är nyfiken på. Så kan man åka tillbaka till dem man gillade. Är ni som jag som bara älskar solnedgångar över havet, så kommer ni definitivt få valuta för pengarna!

Vi hade en alldeles magisk bröllopsresa, jag glömmer den aldrig!