Klimakteriet och viktminskning

Klimakteriet och viktminskning

Helt plötsligt är man inte överens med sin kropp längre. Man får ”volanger” på nya ställen, särskilt runt midjan. Det ploppar upp finnar som man inte alls haft problem med tidigare. Man är hungrig dygnet runt, sover illa och känner inte riktigt igen sej själv – man har hamnat i klimakteriet. Välkommen till övergångsåldern.

Klimakteriet är perioden före och efter sista menstruationen. I genomsnitt brukar den inträda när kvinnan är 51 år och kan hålla på mellan 1 och 5 år… sådär kul kan man väl säga… Jag fyller 51 i januari och har ungefär alla symptom man läst om, förutom det berömda vallningarna. Jag skulle gärna ta lite av dem faktiskt eftersom jag fryser jämt.

Mitt första symptom var att jag tappade midjan. Jag har haft samma vikt i många år, men helt plötsligt hade jag en valk runt midjan som gjorde att kläderna inte passade längre. Det var det som fick mej att börja med magövningar i början på sommaren, jag ville återerövra min kropp. För de flesta börjar klimakteriet med att mensen börjar trassla och gå längre tid mellan, för mej blev det såklart tvärtom. Jag har tätare istället… skit oxå!

Så var det det där med vikten. Är det svårare att gå ner i vikt under och efter klimakteriet?

Det som händer i kroppen är bland annat att de kvinnliga könshormonen östrogen och progesteron sjunker, samtidigt som stresshormonet kortisol ökar. Kortisolet kan ge en förändrad kroppsform med mer fettinlagring på magen och ryggen. Kortisolökningen gör också att du hanterar stress lite sämre än tidigare, så försök att minska sådant som stressar dej. Dit räknas inte bara stress på jobbet och hemma utan även ångest, oro och nedstämdhet. Att vila är minst lika viktigt som att träna!

De hormonella förändringarna under klimakteriet gör det alltså lättare att öka i vikt, eftersom en mindre östrogennivå kan leda till ökad fettinlagring. Men muskelmassan minskar också och kan vara en annan orsak till viktuppgång just i klimakteriet. Förlusten av muskelmassa i kroppen gör det svårare för kroppen att kontrollera kaloriförbrukningen och ämnesomsättningen, vilket leder till att det kan vara svårare att behålla en hälsosam vikt. Ytterligare en orsak är att insulinresistensen ökar med åldern och innebär att kroppen inte reagerar som den ska på insulinproduktionen.

Man har alltså väldigt mycket emot sej! Men vet man varför är det lättare att göra något åt saken. Jag hörde att det egentligen inte är kilona som sitter hårdare, utan våra vanor… Det går att både gå ner och hålla vikten under klimakteriet, det kräver bara lite mer arbete. Du måste helt enkelt bli lite noggrannare med kosten och öka din fysiska aktivitet. Låter det jobbigt? Livet är inte alltid enkelt, eller hur?

Det är nu det är hög tid att ändra den där livsstilen som man så länge redan borde gjort. Inte bara för att gå ner i vikt förstås, utan för att må så bra som möjligt så länge som möjligt. Det där som jag brukar tjata om.

Viktökningen som man tycker precis har hänt, började förmodligen redan långt tidigare. Redan i 35-årsålderna går ämnesomsättningen går ner och muskelmassan börjar minska. Gör man alltså precis det samma när man är 50 som när man var 35 kommer vikten att öka, man måste ändra lite i sitt sätt att leva.

Jag läste någonstans att klimakteriet minskar förbränningen med runt 100 kalorier per dag, vilket motsvarar ungefär en banan. Om du då fortsätter att äta precis som tidigare, utan att bli mer aktiv, kan du lägga på dig uppemot fem kilo på ett år. Men det handlar inte om att äta mindre eller börja tokträna! Det handlar om små justeringar i sitt sätt att leva bara.

Jag pratar alltså om att må bra, inte att gå ner i vikt i första hand. Men om man ändå vill gå ner i vikt, eller iaf vara på den vikt man brukar, så finns det några knep.

Vi börjar med basic: SOV!!! Att få ordning på sömnen är det viktigaste av allt. Så ge tid för en tupplur om du inte kan sova på natten. En trött kropp vill äta och är stressad. Gör allt du kan för att få en hyfsad sömn, inte så enkelt men viktigt.

Ha koll på maten. Tycker du att du hade koll innan, så är det ännu viktigare nu. Väg, mät. Ät BRA mat, proteiner, bra kolhydrater, vitaminer och bra fetter. Ät mat för dina kalorier/SmartPoints – inte vin och godis. Börja alltid med grönsaker och fyll ut med protein och kolhydrater. Vill du äta godis och dricka vin, gör det EN gång i veckan och njut desto mer av det då. HÄR finns mina veckomenyer.

Träna styrketräning. Med åldern minskar muskelmassan och då minskar även förbränningen. Vi behöver alltså kompensera de muskler som försvinner genom att ta hand om dem som redan finns. Promenader är kanon och hjälper oss att hålla vikten, men de ger inte muskler tyvärr. Fortsätt promenera, men lägg till lätt styrketräning. HÄR finns mitt träningsprogram som bara tar ca 15 minuter. Dessutom motverkar träning stress och lindrar oftast värmevallningar 🙂

Överviktiga kvinnor har oftare mer klimakteriebesvär än normalviktiga, så det finns all anledning att ha en sk normalvikt. Med åldern går i princip alla upp i vikt, så man är iaf inte ensam om sitt problem. Någon har sagt att man ska ha sin idealvikt senast vid 35 för då är den enklast att hålla. Det hade jag, men det vete sjutton om det har underlättat.

Vad vi än gör och hur vi än lever så förändras våra kroppar med åren och det är lixom bara att acceptera. Men det betyder ju inte att allt blir sämre, bara att det blir lite annorlunda. Många blir mer stillasittande med åren, trots att de flesta av oss egentligen får mer tid. Så vad hindrar oss från att göra en och annan förändring, mer än lathet och bekvämlighet? Fundera på vad just du kan göra. Hur jag lever, tränar och äter ser ni på instagram, häng med där @marlenerinda

För att må som bäst under klimakteriet och iaf inte öka i vikt är det alltså viktigt att tänka på återhämtning, bra mat och att försöka behålla muskelmassan. Åsså en jäkla massa tålamod! En livsstilsförändring är inget man gör på en kvart direkt, det kräver tålamod, pannben, tid och ett jäklaranamma. Men det går och det är det vi måste komma ihåg!

Har man väldigt stora problem, så ska man förstås söka hjälp hos sjukvården. För det finns hjälp att få. Ge inte upp, det finns ett liv efter 🙂

8 tankar på “Klimakteriet och viktminskning

  1. Hej

    Jag har sett dej på Instagram många gånger men inte mer än så. Sen fick jag se det här och läst igenom det du skriver,jag känner så väl igen mig allt.
    Så skönt att läsa och känna igen sig i allt du skriver, konstig känsla att du kunde lika gärna ha skrivit om mig 😊 så väl stämmer allt in på mig.

    Jag kämpar med att acceptera att jag inte kan ha mina kläder i garderoben. Jag är med i Viktväktarna och försöker komma ner så mina tröjor inte sitter som ett korvskinn i ryggen😊. Jag har svårt att gå ner i vikt i allafall, min kompis går ner fast hon slarvar medans jag har inte gått ner på två veckor fast jag följer mina points.

    Ville bara skriva och berätta att jag tycker att det var skönt att läsa det du skrivit ,och att allt stämde så bra in på mig ,och att det finns fler som kämpar som jag (fast jag vet att många gör det)😋

    Ha det gott och vi kämpar tillsammans May

    1. Jag har kikat in hos dej när du inte sett 🙂
      Skämt åsido, vi är många som kämpar och har det ungefär likadant. Jag gick också ner långsamt, men kom i mål ändå 🙂

  2. Jag är precis ett år yngre än dig och helt plötsligt känner jag igen precis det du skriver. Så det är DÄR jag är. Jobbig period och dessutom justnu flyttar båda barnen hemifrån samtidigt.
    Men nuuu får jag ju tid att jobba åt/för/med mig själv! ❤️

    1. Bästa dagen är när barnen flyttar, då har man ju lyckats med sitt jobb som förälder! De står på egna ben och vill testa vingarna. Bra jobbat! Nu är det din tur 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *