Matsedel v 9 – Mars och semmeldagen

Matsedel v 9 – Mars och semmeldagen

Då går vi in i mars och första vårmånaden enligt almanackan. Vi överlevde vintern! Tjoho!

Nu är det ganska precis 4 månader eller 16 veckor kvar till midsommar. Sätter man ett viktmål, så vill man ofta ha det uppnått till midsommar eller nyår – så hur går det för er?

Det där som ni bestämde 1/1, hur går det med den planen? Min plan håller sådär… jag har gått upp lite i vikt och kunde inte förstå varför. Ända tills jag började fundera på hur jag faktiskt mår och insåg att mycket är konstigt i kroppen. Så det får bli en tur till farbror doktorn som säkert kommer att höja min medicin för sköldkörteln. Man får göra det ibland, så snart ska jag nog må bättre och vikten hamna rätt igen.

Jag har iofs inte längre en siffra som mål, utan en känsla. Men jag vill vara normalviktig (krav från mina läkare) och samtidigt ha en frisk kropp och det gärna får synas en och annan muskel. Så jag kämpar på med träningen tre gånger i veckan och de två dagliga promenaderna. För att kroppen behöver det!

Om du inte kommit igång än eller halkat av banan är det dax att fundera på DITT varför! Göra upp en plan och sätt ett rimligt mål. Sen tänker du inte mer utan gör! På 16 veckor hinner man en hel del faktiskt. Även om du bara tar ett par hekto i veckan, som är min takt – så blir det faktiskt drygt 3 kg! Så använd mitt mantra och #fuckinggördetbara 🙂

När det blir ljusare känns allt lite lättare, tycker jag. Man bryr sej om sej själv på ett annat sätt lixom. Vi sprutar ur oss nya maträtter just nu, recepten kommer vart efter vi hinner skriva dem i Du i Fokus.

Där hittar ni mängder med recept på FISKKYCKLINGKÖTTVÄXTBASERAT och KÖTTFRITT (kan innehålla mjölk och ägg). HÄR finns mat som passar i matlådan i frysen.

Här är veckans matsedel:

Måndag: Kesoplättar  (6-24 för hela satsen) 

Tisdag: Lax med vitvinsås (16-44 PP för allt, plus potatis).

Onsdag: Vitlökskycklinggryta  (16-24 PP för hela grytan, plus pasta)

Torsdag:  Allt-i-ett kasslergratäng (17-44 PP för hela)

Fredag: Indiska räkor  (2-7 PP för hela grytan, plus ris)

Lördag:  Köttgryta (28 PP för hela grytan, plus ris)

Söndag:   Pulled Chicken tacostyle  (0-11 PP för hela grytan)

Semmeldagen: Semlor 5-6 PP per bulle

Som ni ser så är det en hyfsat ”smal” vecka med låga PP, lite beroende på vilka livsmedel man har som ”gratis” såklart. För mej blir det ändå hyfsat lätt att hålla de dagliga Pointsen och vi fixar samtidigt mängder med matlådor till kommande veckor. Allt den här veckan funkar i matlådan. Så gör extra mycket Pulled Chicken och ha till taco, sallad, wraps – funkar till allt! Och ni måste testa kasslergratängen, enklare blir det lixom inte 🙂

Ha en fin vecka!

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.