No Stress – Kap Verdes slogan

De senaste dagarna har flutit på i en mycket behaglig takt. Det tog ett par dagar för mej att komma ner i den lunk som finns i hela Afrika. No Stress är Kap Verdes slogan och stämmer väldigt väl in på mentaliteten här. Det finns nog ingen som jobbar på ackord här…

Precis som i Gambia tar man en sak i taget, om ens det… Med ett snett och charmigt leende kommer man undan med det mesta, även när stressade turister gapar högt och vill ha saker gjorda snabbt. När vi kom i torsdags hade jag fortfarande alldeles för hög puls, men nu är det nog tom lägre än vanligt. Vi sover fortfarande middag någon timma efter lunch. När vi slutar med våra middagslurar brukar vi vara utvilade och upplagda för äventyr.

Planen är att vi ska ta oss till huvudstaden på Sal. Kap Verde består av en massa öar i olika storlekar, Sal är den sk huvudön. Flygplatsen ligger i huvudstaden Esapragos som ligger ca 20 minuter från Santa Maria där vi bor. Det kostar 1 euro att ta sej med buss mellan Santa Maria och Esapragos, så den turen ska vi göra någon dag. Då tänkte vi även besöka stranden Palmeira som ligger i närheten av flygplatsen och kanske även saltbassängerna en bit bort. Avstånden är inte så stora, så det funkar både att gå, åka buss eller taxi.

Vårt hotell ligger ute på en udde ca 15 minuters promenad från Santa Marias centrum. Vi är näst sist i raden av hotell, än så länge… det byggs en hel del men byggtakten vet vi inte så mycket om… man vet inte när hotellen är färdiga helt enkelt. När vi går till höger på vår strand är det alltså bara ett hotell att passera, sen är det bara sand och byggprojekt. Vi kan gå runt vår udde, men det är rätt långt så det har vi inte testat än. Dessutom måste vi ha skor med oss då och det är rätt skönt att slippa bära på något. Just känslan av att kliva ut barfota ur hotellrummet och sedan gå i flera timmar är så skön!

De första dagarna var det sk sanddimma, med dis och moln. Det var ju varmt, men den strålande solen var saknad. I söndags kom den! På nyårsafton hade vi det mest fantastiska väder med ca 27 grader, sol och klarblå himmel. Detta upprepades till vår glädje även på nyårsdagen. De dagarna bodde vi i stort sett i solen! Idag är det återigen lite disigt, men det funkar ändå. Direkt efter frukost läger vi oss på varsin solsäng på poolomårdet, det är för blåsigt på stranden och på eftermiddagen promenerar vi på stranden.

Om hotellet kan man väl säga att det är ganska stort och där finns både vanliga hotellrum och bungalows. Vi bor i en bungalow som ligger ca 50 meter från stranden, och kanske 150 meter från havet. Stranden är hur stor som helst! Det är alltså inte bara att kasta sej i Atlanten, det är en bit dit. Å tur är väl det eftersom det blåser precis hela tiden, i måndags blev vi nästan blästrade på benen när vi gick vår dagliga promenad.

Här finns både plus och minus både på ön och boende. Vi trivs, men kommer nog inte att åka tillbaka den här årstiden – det var det där med blåsten… men värmen är ganska perfekt och läget på hotellet är suveränt. Med en flygtid på drygt 7 timmar och bara 2 timmars tidsskillnad är detta ett himla bra resmål, tycker jag! Jag skulle gärna se en annan ö, tex Boa Vista.

Å så var det ju det där med tempot… No stress… det passar oss perfekt!