Port Louis – Mauritius hektiska huvudstad

Besöker man ett nytt land måste man besöka dess huvudstad. Om man kan alltså. Det tycker iaf jag. Så i lördags bokade vi taxi och åkte dit, en himla roliga dag!

Det var lite meck innan vi fick ihop allt. Vi testar gärna lokalbussen någon gång per resa. Det brukar vara väldigt billigt och fungera bra. Det är bara ca 4 mil från vårt hotell till huvudstaden, hur svårt kunde det va´…? Ganska svårt skulle det visa sej, eller kanske inte svårt – men krångligt.

Först skulle vi ta en buss till en by och där byta till en annan buss. OM allt klaffade så skulle det ta 70-80 minuter, om det inte klaffade så skulle det ta upp till tre timmar. Enkel väg. Det hade vi ingen lust med, utan bokade samma taxi som vi tog från flygplatsen till hotellet. Men vi fick en annan chaufför, nämligen superduktiga Anushka – som i sin vardag utbildar guider, detta var bara ett extrajobb. Snacka om att vi fick rätt person, hon kunde ju allt!

Film från turen

Anuska körde oss till Port Louis på ca en timme och parkerade i den gamla hamnen. Sen tog hon oss först till Aapravasi Ghat, som är platsen dit Mauritius första gästarbetare kom på 1800-talet. Som många andra sökte de lyckan och tog sitt pick och pack för att flytta till ett annat land. De flesta kom från Indien och vår guide hade faktiskt en anmoder som kom hit på just det sättet.

Sen fortsatte vi in i gyttret. Så mycket folk, trots att det bara bor ca 100 000 invånare i staden. Vi gick förbi bussterminalen, paradgatan med parlamentet i slutet, ner mot hamnen och till ”paraplygatan”. Just det här med paraplyer som sevärdhet har jag sett i flera städer och det är ju så läckert! Här var det fortfarande julpyntat, trots att julen var över. Lite kul, då bilderna blir lite annorlunda.

Vi fick även en tur inne på marknaden. Det är ett måste i varje ny stad. Här fick vi dofta på kryddor, smaka på frukt och testa nationaldrycken (?) Alouda. Det är en slags milkshake med geletopping, kanske man kan säga. Riktigt gott faktiskt!

En kul dag! Men man blir rätt mör när man ska försöka ta in massor och det samtidigt är 28-29 grader varmt utan minsta vindpust. På vårt hotell fläktar det hela tiden och det känns inte så varmt. Nu gillar vi ju värmen och har inte ont av den, så för oss är det ändå ok. Men det var rätt skönt att efter en lång dag i bil och med fötterna upptäcka en ny stad, att komma tillbaka till hotell, sparka av sej skorna och komma ner på stranden. Det är trots allt där vi trivs bäst 🙂

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

4 svar på ”Port Louis – Mauritius hektiska huvudstad

1. Jag är ju en storstadsmänniska så självklart måste de stora städerna besökas. Sen kanske inte närmare 30 grader och storstad är den bästa kombon. Alltid roligt att se lite nytt

2. Detta var så kul och intressant att läsa. Jag älskar att resa och hoppas kunna få göra det mer i framtiden. Älskar värme 😍