En mysig dag med båt

Den mesta av tiden har vi bara tagit det lugnt. Vi har sovit, ätit, tagit en promenad, solat/läst, ätit under dagen och jobbat ett par timmar på kvällen. Men vi har gjort några utflykter också, en av dem var med båt till Iles aux Cerf.

Detta är vår första långresa och ”nästansemester” på tre år, självklart har vi haft fokus på att vila. Men vi kan inte vara på en ny plats utan att upptäcka den. Huvudstaden såg vi förra helgen, nu var det dax att se övärlden utanför Mauritius.

Vi blev upphämtade vid hotellet vid 9.30 och körda till en en slags hamn några minuter bort. Dit vi gick första dagen. Det är egentligen ingen hamn, utan ett litet hus och en strand där båtar samlas för att plocka upp turister. Det är otroligt strikt och reglerat, hämtar man turisterna på annan plats än man har tillstånd för blir det böter. Vi såg polisen vara på plats och kontrollera tillstånden.

Man kan välja på att åka med katamaran och eller motorbåt. I detta fall fanns det bara plats på motorbåt, så det var inte mycket att välja på. Bestämmer man sej samma morgon får man skylla sej själv helt enkelt. Vi ångrade oss lite efteråt… med motorbåt går det iofs snabbare, men det skumpar rätt bra och är inte alls en sån där mysig tur som vi gillar.

På vägen till ön tar man en liten omväg in i en slingrande mindre flod och åker först till ett vattenfall, där såg vi även apor. Vattenfallet är rätt litet och vattnet är mer än skitigt, men det var ändå lite fint och en välkommen fotoplats.

Sen blev det fart på båten igen och vi var snart framme på Iles aux Cerf. En liten ö där man nästan ser från den ena sidan till den andra och här finns bara en strand, en strandbar, toaletter och en souvenirshop. En riktigt turistfälla alltså och båt efter båt stannade och lastade av gäster. Här skulle vi stanna i ca 3 timmar och vi började såklart direkt att utforska ön. Här kan man göra aktiviteter som paragliding, snorkling, åka sån där ”korv” efter båt och lite annat.

Vi valde dock att gå till andra sida och undersöka stranden. Snabbt konstaterade vi att stranden vi har utanför hotellet är mycket finare än den här, ändå är det just stranden man lockar med. Så vår taxichaufför hade rätt när han sa att vi nog skulle strunta i den turen och at vi bor vid den finaste stranden på ön. Men man måste ju kolla själv och se med egna ögon, för att kunna veta – eller hur?

Det är regnperiod på Mauritius just nu och rätt var det var så kom ett skyfall. De går dock över på 2-3 minuter och är fortfarande 28-29 grader varmt, ingen större grej alltså. Vi badade och kolla in souvenirerna och snart var det dax att åka till en annan ö för att äta lunch. Det tog inte ens 5 minuter att åka dit och där finns inget annat än några grillar och en massa bord – inte ens toalett!

Vi blev placerade vid ett bord och blev snart serverade en tallrik med grillad fisk, kyckling och sallad. Inte det godaste jag ätit, men helt ok och väldigt pittoreskt och mysigt. vi satt rätt länge och åt och sedan var det bara att vänta in båten tillbaka. Medan vi väntade gick vi runt och fotade. Hemresan var över på kanske 10 minuter, så när var det alltså – medan ditresan med sin omväg tog säkert en timma. Snart var vi tillbaka på hotellet igen, efter en trevlig dag.

Skillnaden om vi hade tagit en katamaran är att det är en lugnare båtresa och man stannar för att snorkla på vägen. Lite mysigare helt enkelt och något jag vill rekommendera om ni skulle åka till Mauritius och fundera på en sån här tur. För de flesta gör den och då kan man ju göra den mysigare varianten. Vi var nöjda, men kunde alltså varit ännu nöjdare 🙂

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

7 svar på ”En mysig dag med båt

1. Låter ändå som en härlig resa, men visst är det en speciell känsla att glida fram med en katamaran istället för en motorbåt. Kul att upptäcka öarna lite och bilderna är magiska!

2. Mysig dag ni fick även om det kanske inte var riktigt så som ni tänkt er. Låter som om katamaranturen hade varit bättre, men man kan inte få allt.

3. Dessa bilder får mig verkligen att längta till värmen nu, det är så kallt här i sverige. Trots att det skumpade på båten. Låter det som en härlig utflykt 🙂