Regn, regn och lite mer regn…

Igår var det ett riktigt oväder här på Öland. Strömmen slogs ut på hela norra delen av ön, både båten till Oskarshamn och Gotland ställdes in och det var allmänt kaos. Vi skulle besöka en marknad och dessutom var det både en jogging- och ett cykellopp under dagen. Vad som hände med joggingloppet vet jag inte, men marknaden ställdes in och cyklisterna gjorde så gott de kunde.

Vi vaknade till regn, spöregn, men tänkt att nåt ska man ju göra. Så efter lunch packade vi in oss i bilen och åkte mot marknadsplatsen. På vägen dit stannade vi till vid vårt superba godisställe, det var ju lördag och då får man äta godis! Där var det strömavbrott, så vi fick lysa med hjälp av mobiltelefonerna för att se att plocka godiset och i kassan skrev de upp allt vi handlade istället för att slå in det på maskinen. Jaja, lite strömavbrott gör ju inte så mycket.

Vi åkte vidare och parkerade utanför några bekanta. Nu öste regnet ner, men vi tänkte iaf gå ner på marknaden och titta lite. Senior hjälpte Ölands flygklubb att sälja lotter, men de gav upp och gick in i värmen istället. När vi kom sa han att de flesta redan packat ihop, men vi ville se med egna ögon och Senior följde med. Så kom vi ner i hamnen och vågorna slog in över några marknadsstånd, nu fattade vi varför inte båtarna gick… Kanske 10 av 40 knallar var kvar, men höll på att packa ihop. Det var inte så stor idé att gå där, så vi gick upp till bilen igen och åkte hem.

Vi var ute i max 10 minuter och när vi kom hem var vi dyngsura inpå bara underkläderna. Så resten av dagen tillbringades i morgonrock. Vi spelade kort, åt godis, läste och hade allmänt mysigt. Baileys tittade ut några gånger, stack ut näsan när han blev kissnödig men backade snabbt igen när han insåg att det regnade. Någon enstaka gång var han tvungen att gå ut och då gick han kortast möjliga sträcka, gjorde det han skulle och sprang in.

Vår lördag var med andra ord väldigt blöt, men väldigt avkopplande. Idag gjorde vi ett nytt försök med marknaden. Idag duggade det bara lite lätt, så vi blev inte särskilt blöta – men många knallar hade packat ihop för gott, så där fanns inte mycket att se. Men vi träffade bekanta och kom iaf ut lite. När vi kom hem gick vi en lång promenad med en nöjd Baileys och sen åkte 1000-bitars pusslet fram. Nu är det semester på riktigt!