Vi har kommit till Öland!

Tiden går så fort! Vi har redan varit ute med husbilen i snart två veckor och allt är verkligen toppen. Fast det kunde få vara lite varmare…

Efter dagarna i Kalmar var det dax att åka över bron till paradiset. På torsdagen runt lunch drog vi över Ölandsbron, mellan två jobbmöten, med sikte på Arontorp och kroppkakor. Från Kalmar tar det inte ens 20 minuter att åka till Arontorps kroppkakor som har en jättefin ställplats och förmodligen Sveriges godaste Ölandskroppkakor. Hit kommer vi alltid när vi åker över bron och trivs jättebra.

Vi installerade oss och jobbade klart, sen gick vi upp till restaurangen åt och de efterlängtade delikatesserna. Asså… det är ju så gott! Någon frågade hur man egentligen äter ölandskroppkakor på rätt sätt, om det finns några särskilda traditioner. De flesta äter antingen med smör, grädde eller lingonsylt – en del äter med alltsammans på en gång. Jag har bara smör till mina, det räcker bra.

Vi gjorde kväll ganska tidigt och på morgon åt vi frukost med Sarah och Gillis som driver Arontorp. De har nämligen en jättefin frukostbuffé som man bara måste äta om man är där. Där finns allt! Martin hade sin lediga dag, så vi tog det ganska lungt. När åt vi frukost i nästan två timmar lixom? Med trevligt sällskap kan det bli så 🙂

Strax innan lunch drog vi vidare, men inte så långt – bara till Borgholm. Här hade vi hittat en ställplats som vi ville testa, nämligen Borgholms Stug- och ställplats, för den har 18-årsgräns. Det är den andra vi hittar där man bara tar emot vuxna, den andra är Bananpannkakan i Helsingborg. Tidningen vi skriver för fick just frågan om barnfria ställplatser och campingar, så det var ju väldigt passande att vi fick nys om den här.

Vi ställde bilen på plats och tog en promenad ner till Borgholm. När vi kom tillbaka till ställplatsen hade flera av gästerna samlats för ta en kvällsöl tillsammans. Fast jag drack cider. Alla kände varandra och vi hamnade lite vid sidan om, så vi stannade inte så länge utan gick tillbaka till bilen. Morgonen efter filmade och fotade vi, innan vi drog vidare igen.

Det blev ytterligare en kortare sträcka, bara till Byxelkrok. En favorit bland ställplatser, där man står fint i hamnen. Här tänkte vi stå två nätter, men det blev bara en. Nu hade vi bytt sovställe så många gånger att jag hade svårt att orientera mej när jag vaknade. Det tar en stund innan jag vet var jag är när vi byter plats varje dag. Lördagen bjöd på härligt väder, så vi satt ute nästan hela dagen och läste. Kvällarna i Byxelkrok brukar alltid bjuda på fina solnedgångar, den här gången var den sådär…

Vädret skulle tyvärr bli sämre, särskilt måndagen skulle bjuda på skitväder. Det är sådärkul att installera sej i regn, så vi bestämde oss för att åka till Böda en dag tidigare än vi bestämt från början. Så redan på söndagen ställde vi bilen på plats. Solen sken och vi kunde äntligen plocka upp oss ordentligt med mattor, markis och möbler. Skönt att stanna på en plats ett tag och veta var man är när man vaknar 😛

Vi var nästan ensamma på denna enorma camping som Böda Sand är. Men det kommer snart att ändras… under veckan ska drygt 200 ekipage rulla in, alla för vår att vara med på vår husbilsträff. Det kommer bli helt galet!

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

6 svar på ”Vi har kommit till Öland!

1. Fattar att du blir förvirrad över var du vaknar upp när ni flyttar er så ofta 🙂 Själv blir jag förvirrad bara när jag växlar mellan sommarhuset och stan! Hoppas det blir en riktigt lyckad husbilsträff!

2. Jag har semestrat en gång på Öland i stuga och blev förtjust i ön. Kanske man skulle åkt dit igen. Ja, det är ju många ställen man gärna återkommer till fast mitt paradis är nog då Bohuslän.
    Kram Kajsa

3. Vad underbart det låter att åka runt så! Och jag hade nog också blivit lite förvirrad om morgnarna när man vaknar upp på ett nytt ställe.
    Hoppas träffen blir lyckad!