Bryggkryssning med Celebrity Cruises

Förra veckan slutade väldigt bra. I fredags fick jag besöka ett riktigt härligt kryssningsfartyg. Celebrity Apex kom till Stockholm och jag fick bryggsegla över dagen. Lite snopet att vara tvungen att gå av efter en trevlig dag, men bättre än inget 🙂

Jag älskar att kryssa! En kryssning är den ultimata semestern, där delar av världen dukas upp som ett smörgåsbord av resmål för resenären. För en kryssning är ju faktisk en sorts smakprov på resmål, där man kort kliver av och smakar lite på platsen man kommit till. Perfekt om ni frågar mej.

Jag har varit på några längre kryssningar, bla i Västindien och på Medelhavet. Vi har en plan om att kryssa runt i grekiska övärlden och vem vet… Celebrity Cruises går faktiskt där, så det skulle kunna bli en resa inom en inte allt för lång framtid.

I fredags var jag inbjuden att besöka Celebrity Apex medan hon var på besök i Stockholm. Kl 10.30 lämnade vi en gråtrist omvärld för att gå ombord i en betydligt mysigare miljö. Det är en liten procedur att besöka ett kryssningsfartyg. Innan besöket får man lämna sina passuppgifter och fylla i en hälsodeklaration. Innan man går ombord är det först en vakt som ser att min id-handling överensstämmer med mej och att jag finns med på listan över inbjudna. Sedan tittar ytterligare en person på allt en gång till, innan jag får ett klistermärke på jackan och får gå ombord. Väl inne på fartyget måste man gå igenom security och röntga väskor, fota sej mm. Även som dagsbesökare alltså.

När all säkerhet var avklarad kunde jag äntligen gå in i båten och möttes direkt av Martinibaren med sin enorma kristallkrona. Det finns en liten skillnad på elegant och lyxigt, jag tycker att hela fartyget var elegant och väldigt smakfullt. En otroligt fräsch och avkopplande atmosfär.

Vi var bara två skribenter, resten var reseagenter, så vi två fick gå ensamma på fartygsvisning tillsammans med rederiets PR-tjej. Så otroligt lyxigt! Det innebar att vi kunde börja rundturen innan den större gruppen ens var igenom säljpresentationen och på så sätt hade vi gott om tid till att se allt och ta bilder.

Celebrity Apex är ett ganska litet fartyg, i jämförelse alltså… De riktigt stora kryssningsfartygen tar över 6000 passagerare, den här tar ”bara” ca 2000. Hon har 15 våningar, har en stor pool ute och en inne, hela 10 restauranger och runt 1400 hytter. Vi fick se tre olika kategorier av hytter, men inte värstingsviten tyvärr – den var upptagen. Här hade jag lugnt kunna bo någon vecka, så otroligt fina och behagliga hytter!

Åker man på kryssning så är mitt stående tips att betala extra för balkong, det är så mycket värt och höjer upplevelsen med tusen procent. Minst! Att sitta där på balkongen en vacker kväll, eller vid insegling till en ny hamn, slår mycket av det jag upplevt i mitt ganska omfattande reseliv.

Vi fick se hela fartyget och även äta en trerätterslunch ombord. Vår lilla grupp hade ju väldigt mycket tid så vi strövade runt, kollade in allt, insöp atmosfären och kunde verkligen få en känsla av fartyget.

Vi testar ju en del julbord på Östersjön och har besökt många buffématsalar på fartyg. Den ombord på Apex går inte ens att jämför med det. Här är stort och ljust, det känns som en restaurang i en stor galleria – men med större och lyxigare utbud. Här finns allt! Och finns det inte så kommer minst en omtänksam servitör och undrar vad som fattas. Vi tog några små smakprover medan vi tog våra bilder. Det lilla vi smakade var väldigt gott och med beröm godkänt. Allt var dessutom så otroligt vackert presenterat.

Med så mycket mat som det faktiskt är på en kryssning, så är det himla bra att det finns ett välutrustat gym. Jag räknade till säkert 30 löpband, mängder av roddmaskiner och andra maskiner. Vi brukar faktiskt använda gymmet när vi är ombord, vackrare utsikt när man tränar kan man inte få. Det blir nästa meditativt att stå på löpbandet medan man ser ut över havet.

Under gymmet ligger ett SPA. Här finns bekväma massagestolar som man ligger i och samtidigt har panoramafönster med utsikt över vattnet eller staden där man är. Vill man inte ligga plant kan man hänga i stolar som sakta gungar i takt med vågorna. Här hade jag kunnat sitta hela dagen!

Vi hörde talas om en bartendershow som hålls i Martinibaren varje kväll. Vi var ju där på dagen, så den där showen kunde vi ju glömma, eller…? Efter lite roddande lyckades vi få en alldeles egen show där bartendern jonglerade med flaskorna medan han fixade två drinkar, martinis förstås, åt oss. Så där perfekta och jätte jättgoda!

Vi satt rätt länge och bara myste, vilket otroligt bra avslut både på veckan och besöket. Det finns en kort film på min instagram från hela besöket, med hytterna, bartendern och en massa annat. Kolla in den på @marlenerinda

Som sagt; jag älskar att åka båt och långkryssningar är bland det bästa som finns. Det vi har planerat just nu är ett gäng julbordskryssningar, men det finns planer på andra kryssningar också. Vi får väl se vad som händer framöver 🙂

Visst är det ett fint fartyg? Skulle du vilja åka med?

Missa inga inlägg:

Följ bloggen på Facebook och mej på instagram våra äventyr finns på Youtube

7 svar på ”Bryggkryssning med Celebrity Cruises

1. Wow, vilket kryssningsfartyg! Det är så svårt att greppa hur stora de egentligen är, och jag hade inte haft några problem att sova i de där hytterna.

2. Jag har alltid sagt nej till kryssningar, men på senare tid börjar det locka. Det hade varit amazing att få åka med på en. Ja vi får se vad det blir av med det. Båten var ju otroligt vacker i alla fall det du visar här

3. Flera av de där fartygen är helt magiska och har allt och många gånger lite mera än vad något liknade på land hade haft.

Vet inte men det är något med dessa fartyg som skrämmer mig. Förr åkte jag ofta på kryssning med vännerna stup i kvarten . Sedan kom Estonia som jag tror spökar lite inom mig fast jag egentligen inte kände någon som omkom eller förlorade någon. Men det är ch var en mardröm katastrof för så många människor och länder.