Matsedel v 3

Matsedel v 3

Mitten av januari är redan här och vi böjar väl att komma in i 2021 nu? Skillnaden mot 2020 är inte jättestor… den där jäkla corona har ju gjort allt rätt tråkigt kan man väl säga. MEN den ger också chansen att ta hand om oss lite extra, iaf vi som inte jobbar i något vård- eller omsorgsyrke och har lite mer fritid är förr. Ta den chansen!!!

Vi tar våra två dagliga promenader, vi går ”till och från jobbet” varje dag, vilket betyder att vi går ett varv runt området där vi bor. En halvtimme morgon och kväll, det låter kanske inte så mycket men är betydligt mer än den som inte går något alls. Å det är så vi tänker: minsta lilla är bättre än inget. Man måste inte springa ett maraton varje dag för att det ska räknas 🙂

Å maten sköter vi, som vi gjort senaste året. Här är veckans matsedel:

Måndag: Pasta med broccolisås (Grön 5, Blå 5, Lila 5 plus pasta) 

Tisdag: Fiskgratäng med paprikasås (Grön 5, Blå 3, Lila 3 plus pasta)

Onsdag: Karibisk kycklinggryta med choklad (Grön 3, Blå 3, Lila 3 plus ris)

Torsdag: Kasslertorn (Grön 5, Blå 5, Lila 5 plus ris)

Fredag: Räkröra med bakad potatis (Grön 7, Blå 1, Lila 1)

Lördag: Purjo- och lövbiffsgryta (Grön 4, Blå 4, Lila 4 plus ris)

Söndag: Kinagyta med bambuskott (Grön 3, Blå 1, Lila 1 plus nudlar)

Semmeltider är på gång, så jag bjuder på ett recept på minisemlor också eftersom jag älskar de där gräddiga bakverken 🙂

Minisemlor (fr 7 för en komplett semla i alla färger)

Vaddå semlor, får man äta det som Viktväktare? Kanske ni tänker. Å visst får man det! Man får äta allt – men inte alltid. Det är ju inte vad jag äter någon enstaka gång som ställer till vikten, utan hur jag lever i min vardag 🙂

Hoppas ni får en alldeles fantastisk vecka, det ska jag ha! Häng med på instagram @marlenerinda vettja!

Missa inga inlägg: följ bloggen på Facebook och mej på instagram

32 tankar på “Matsedel v 3

  1. Så gott med minisemlor och man behöver ju koppla av från att tänka på vikten ibland och dessutom behöver man belöna sig själv för sina ansträgningar och uppoffringar ibland

  2. Vilken härlig matsedel!
    Det är ju toppen att ta en promenad till och ifrån jobbet även om man jobbar hemma. Perfekt sätt att få in vardagsmotion.

  3. Skulle verkligen också vilja komma igång med promenader, men tycker allt är så kaos med tre små barn att jag gärna njuter av stunderna i soffan.

    1. Återhämtning är viktigare än promenader när man har små barn. Men så fort de kan gå lite längre eller cykla så kan ni köra igång med gemensamma promenixer.

  4. Jag håller faktiskt med dig att två promenader om dagen är bättre än inga promenader alls… Jag kommer gärna och äter hos er hela veckan…

  5. Det där med att lite är bättre än ingenting alls är ett tankesätt jag försöker att få in. Jag har en tendens att göra det mesta till allt eller inget och då blir det ofta inget eftersom det är omöjligt att ge 100% överallt hela tiden.

  6. Tycker att er idé om att gå till och från jobbet (hemma) är riktigt bra!
    Väntar lite till med semla för att inte äta för många 🙂 Ibland när vi köper till kollegorna på jobbet så delar min man och jag på en (ännu fördel med att jobba tillsammans, ha ha), då får man lite av det goda men inte en hel semla.

  7. Jag vill bli bättre igen på promenader . Maten försöker vi också bli bättre med än all den fär hämtmaten det blev förra året. Har precis haft en syndarhelg med både bakutmaning och försenat julklsppsmys med sambons barn och barnbarn.
    Idag tar jag nya tag. Tack för lite goda middagstips
    Kram Kajsa

  8. Tack, ser alltid fram emot matsedlarna, jag fastnade framförallt för de båda grytorna som jag tänker att man kanske ska prova. Och förstås minisemlorna framför allt till maken som älskar detta bakverk.

  9. Maten såg fantastiskt god ut, här fick det bli stekt falukorv och makaroner, hade inte så mycket annat hemma. Dags att handla kanske? 🤔😁

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *