Vad sa vågen då?

De flesta som åker på semester ökar i vikt, så var det för mej också – förr. Det var inget jag egentligen tänkte på eller reagerade över då, det lixom bara blev så. Man ska ju ”unna” sej som det brukar heta… och det gjorde jag som om det inte fanns någon morgondag. Idag ser mina semestrar helt annorlunda ut och jag mår så mycket bättre!

Jag gick ner mina kilon för en massa år sedan och har hållit normalvikt, hyfsat, i drygt 15 år. Men det var inte förrän för kanske 5 år sedan som jag började fatta vad man faktiskt kan ha en semester till. Att man faktiskt kan må hundra gånger bättre när man åker hem, utan minsta uppoffring. Det blir nämligen ingen uppoffring när man upptäcker skillnaden på mående.

I mångas ögon låter säkert våra semestrar skittråkiga, men för oss funkar det perfekt – vi mår så bra! I mitt fall handlar det om att lyssna totalt på kroppen. Svårare än så är det faktiskt inte. Jag har upptäckt att när jag låter kroppen bestämma så vaknar jag när solen går upp, oavsett tid, och somnar 2-3 timmar efter att solen går ner. Då funkar allt som bäst. Så otrolig enkelt, men kanske inte jättekul att somna vid 21-22 om man inte reser ensam. Min käre man har dock accepterat läget och läser eller kollar på film tills han ska sova någon timme senare. Han vet ju att jag är en trevligare människa om jag gör så här.

När man vaknar så tidigt får man en alldeles underbar start på dagen, när man tillsammans upplever solens uppgång och ser hur dagen väcks till liv. Självklart är det ett kanontillfälle att leka med kameran. Stranden är tom och färgerna är magiska. Många bilder blire kan man väl säga, särskilt som vi gör samma sak när solen sedan går ner igen 🙂

För oss brukar det sen bli frukost som i stort sett ser ut som hemma, men den skillnad att det aldrig finns knäckebröd. Å där går min gräns! Jag tar aldrig med mat hemifrån till semesterorten, jag äter det som finns eller låter bli! Så det blir min vanliga äggmacka, te och frukt – ganska mycket frukt, allt är ju så gott. Just den här gången blev det även smoothisar, som gjordes medan vi såg på och pekade på frukten vi ville ha. Fräscht och gott!

Å sen kommer bästa stunden på dagen, strandpromenaden! Vi kan gå i timmar. Oftast har vi bara badkläder på och lämnar allt annat i safen på rummet. Så går vi så långt vi känner för och badar på vägen. Hela förmiddagen går oftast innan vi är tillbaka på hotellet igen, många steg blir det, ger en schysst solbränna och en jäkla massa bra motion. Det är tungt att gå i sand!

Vi är rätt hungriga efter en sån förmiddag och äter det vi känner för utan någon större tanke på points eller kalorier, men med en sån start på dagen vill man oftast äta något som inte ligger så tungt i magen, om ni fattar vad jag menar. Sallad med något protein, en pizzaslice eller lite pasta är tillräckligt, samt frukt förstås. Det är ju så enkelt med frukten på hotellen, när den är skalad och tärnad och det bara är att ta. Den idén tog vi med oss hem för några år sedan, så nu har vi alltid färdig frukt i kylen – och då är det faktiskt det jag tar när jag blir sugen. Just nu ligger där blodgrape och blodapelsin i en burk i kylen, så gott!

Efter lunch sitter vi oftast och läser. Det är den stunden på dagen när jag plöjer böcker. Vi sitter brevid varandra i skuggan, läser och pratar. Jag kan ärligt säga att våra samtalsämnen är långt ifrån slut, ändå har vi pratat oavbrutet i 12 år nu. Kanske blir en tupplur där på eftermiddagen också, men det kanske också bli en tur på gymmet. Där är oftast svalt och skönt och brukar finnas en bra PT till hands. För bara fem år sedan hade jag aldrig ens tänkt tanken att träna på semestern, nu är det nästan naturligt, Nästan. Numera packas iaf träningskläder med och jag är uberstolt om jag så bara får till ett enda pass. Det är mycket mer än förut ju, typ 100 procent mer 🙂

Sedan kan det bli en liten promenad till innan vi äter middag och tar kanske ett glas vin till maten. Vi tänker som sagt inte särskilt mycket points eller kalorier men gör medvetna val. Med det menar jag att jag inte äter för ätandets skull och bara för att det är semester. Jag äter det jag tycker är gott och slutar när jag är nöjd, inte proppmätt. Jag har nämligen kommit på att det inte är särskilt behagligt att vara så mätt. Det där svenska lagom passar mej bäst. Återigen: jag lyssnar på kroppen.

Detta är en helt vanligt dag på semestern för oss. Total avkoppling som gynnar kroppen och får oss att må bäst. Vi har hittat en lunk som passar oss och som gör att vi mår alldeles superbt när vi åker hem. Vi är avkopplade och har verkligen tagit hand om oss. Men inte offrat ett dugg! Vi sover gott, äter gott, får massor med sol på näsan och njuter av tillvaron tillsammans. En perfekt ledighet för oss!

Å vad gör detta på vågen då? Vi har trots allt både ätit och druckit mer än vanligt, men även rört på oss mer än på länge… ja, den här gången blev det 0,4 kilo minus för mej och 1 kg för maken. Man kan alltså njuta och ”unna” sej utan att gå upp i vikt på semestern. Inte särskilt svårt alls faktiskt 🙂

Här finns fler knep för dej som ska iväg på semester och på min instagram @marlenerinda finns mängder med bilder från semestern och pepp för viktminskningen.