Bläddra efter
Etikett: politik

Att slå ett barn

Att slå ett barn

Jag har mängder med idéer till inlägg i skallen, men allt kändes plötsligt oviktigt när jag kom till tingsrätten för att tjänstgöra idag. Dagens första förhandling handlade nämligen om barnmisshandel. Utan att gå in på detaljer, för det får jag ju inte, så måste jag ändå få skriva av mej om mina funderingar kring detta.

Ett barn som blir slagen från början och även ser sina syskon bli slagna måste ju se detta som något normalt och ett sätt att kommunicera. De får en mysko syn på våld och måste ju få väldigt svårt med konflikthantering och problemlösning. Att de blir ”bråkiga” och slåss med sina ”kompisar” är väl inte så konstigt? Det vet ju inget annat sätt. De har ju blivit lärda under hela sitt liv att det är så man tillrättavisar och löser en situation. Kan man på något sätt ändra tankesätt hos någon som vuxit upp på detta sätt? Kan en sån person någonsin känna sej helt trygg?

Att sitta och lyssna på ett litet barn som berätta hur han eller hon blir slagen hemma är en plåga. Att höra om bälten, piskor, tillhyggen, knytnävar och skador. Hur den lilla människan tycker att ”ett slag med en hand gör inte särskilt ont, det är värre när det är med en slev”… då skär det i hjärtat och strupen snörper ihop sej.

Hur ska man kunna trösta, lindra och mildra den smärta som det här barnet lever i? Vad kan jag göra? Jag kan inte ens föreställa mej hur man mår när man blivit utsatt för misshandel under hela sitt korta barnaliv. Kan man lita på en enda människa? Om inte är trygg i sitt hem, var är man då trygg?

Jag vill bara öppna min famn och ta barnet i knät och krama länge länge. Är det konstigt att jag vill öppna familjehem för att kunna ta hand om de här barnen och ge dem en trygg miljö. Det finns så många barn som behöver hjälp och vi kan alla dra vårt strå till stacken för att hjälpa dem. Jag vet vad jag vill göra. Vet du hur du ska hjälpa eller skjuter du ifrån dej den obehagliga tanken?

Det här med Earth Hour…

Det här med Earth Hour…

Jag har skrivit om detta flera gånger och jag får nästan alltid arga kommentarer, men det bryr jag mej inte om! Earth Hour alltså… den där timmen en gång om året då vi uppmanas att släcka ner överallt. De första åren gjorde jag det också, som en påminnelse och för att uppmärksamma att vi håller på att förstöra vår planet. Det var ett bra sätt att prata med barnen om miljö och hur vi lever och en ganska mysig avslutning på kvällen att läsa i stearinljusets sken.

Jag tror att det hela började 2007 i Australien och att Sverige var med året efter. Numera är det ett vedertaget begrepp, men allt färre släcker… iaf vad man ser i husen och byggnaderna där jag bor. Jag tycker att det hela var en strålande idé från början, men nu måste man göra något annat. Något mer. Det räcker inte att folk dövar sitt samvete genom att släcka en timme om året och sen inte gör något mer. För det handlar ju inte om att spara el den där timmen, det handlar om att få folk att reagera.

Här i Botkyrka har man en stor manifestation med fackeltåg och akustiska uppträdande. Men man behöver inte titta särskilt långt för att se skolor som står med full belysning dygnet runt, även på helger och lov. Vårt kommunalhus har en klimatanläggning som brummar för fullt dygnet runt och mängder med fönster som lyser.

Earth Hour i all ära, men nu måste vi göra något nytt. Vår planet förstörs och nya grepp måste tas, mer information måste ut och vad den lilla människan kan göra i sin egen vardag. Handla närproducerat, äta måltid efter säsong, använda benen mer och bilen mindre, dra ner temperaturen inomhus, handla begagnat osv. Det finns massor att göra som inte är särskilt svårt. Å jag vet många i min närhet som gör massor, inte att förglömma!

Men kommunerna måste föregå med gott exempel alla övriga dagar och tex släcka ner skolor och andra byggnader på nätterna och när lokalerna i övrigt står tomma. De måste vara förebilder och visa vägen. Vem ska annars ta kommunstyrelsen på allvar när det gäller klimatfrågan?

Jag släcker ofta ner även när det är en hel vanlig dag och tänder istället ljus (som enligt viss iofs inte heller är miljövänligt), jag kör bara bil när jag måste, handlar gärna secondhand, äter väldigt lite kött, sopsorterar osv. Jag försöker att dra mitt strå till stacken även om det kunde vara ännu bättre. Å jag kommer förmodligen att släcka en del lampor nästa lördag, men inte pga att det är en särskild dag utan för att jag tycker det är mysigt. Jag har levt utan el i Gambia och ser inget större problem med detta i ett varmt land, här i Sverige är det värre.

Hur tänker ni kring detta? Resonera gärna här under i kommentarsfältet, men utan att slänga dynga tack  🙂 Ge tips på fler sätt att rädda vår planet. Och den stora frågan; kommer du att släcka eller inte?

Uppfostra andras barn?

Uppfostra andras barn?

Får man säga till andras ungar? Hur reagerar du när något tillrättavisar ditt barn? Jag har funderat ganska mycket på detta sedan jag läste detta inlägg hos Stoffisen. Själv är jag nämligen en sån som gärna pratar med andras barn och säger till om det behovs.

I Stoffisens fall handlade det stökiga ungar på ett tåg och de passiva föräldrarna lyfte inte ett finger för att hålla koll på sina virvelvinar. Jag är ganska säker på att jag hade börjat prata med barnen och försökt få dem intresserade av ett samtal med mej istället för att busa runt. Jag tycker dessutom att det är riktigt kul att prata med barn och ungdomar och höra hur de ser på livet, vad de drömmer om osv så samtalet brukar bli väldigt bra.

Jag skäller kanske inte så mycket, utan prata mest och ställer frågor. Då brukar ljudnivån sänkas och barnen lugna ner sej ganska fort. De flesta föräldrar är helt ok med att man ”tar över” lite, medan en och annan blir förbannad för att man försöker fostra deras ungar. Men det struntar jag faktiskt i. I en offentlig miljö där vi alla ska samsas om utrymmet tycker jag att man får säga ifrån. Om inte föräldrarna tar sitt ansvar eller de försöker men barnen inte lyssnar, så får man hjälpa till lite. Det här handlar ju inte om föräldrarnas ego, utan att ungarna ska veta att det inte passar sej att bete sej hur som helst bland folk.

Jag förstår helt och hållet att det kommit barnfria flyg, caféer, restauranger och hotell. Det är inte konstigt alls, men det är ju väldigt synd att behovet finns. I vissa fall skulle jag kanske välja det själv… Att ha en unge som sparkar på ens flygstol i flera timmar är inte kul, att ha ett blöjbyte bredvid sej på restaurangen är rent av oförskämt, men det förekommer. Å det här är ju inte barnens fel! Det är ju föräldrarnas och föräldrarnas ansvar.

Så varför tar man inte sitt ansvar som förälder? Kanske kör man med sk fri uppfostran? Den värsta sorten av föräldrar kan jag tycka… Kanske har man själv inte fått någon vidare fostran av sina egna föräldrar, eller tvärt om kanske: man har blivit hållen för hårt. Jag vet inte… jag vet bara att alla föräldrar behöver ett stort stöd under hela sitt föräldraskap och det stödet egentligen borde komma från de egna föräldrarna. Men många har ju inte kontakt med den äldre generationen och kan ta hjälp och lärdom därifrån. MVC och BVC kan förstås ha fler kurser innan barnet föds, men det är ju under uppväxttiden som hjälpen behövs när problemen uppstår. Dessutom kanske man inte vågar erkänna att det är svårt att vara förälder och be om hjälp. Sen har vi de där föräldrarna som inte tycker att det finns några problem och att det är helt ok när barnen far omkring och stör… i de fallen finns nog ingen hjälp ändå…

Vad tycker du? Är det ok att säga till andras barn? Hur reagerar du när någon säger till din lilla ängel?

Kändisar i Tingsrätten

Kändisar i Tingsrätten

Så kallad kändis i Tingsrätten kan man vara av olika skäl. Det kan vara en välkända advokat, en åtalad eller målsägande som varit föremål för oss flera gånger tidigare eller faktiskt en ”riktig” kändis som i artist, skådis eller annat. Av den sista kategorin finns det även a-b och c-kändis förstås. Ibland känner man igen dem, ibland inte. Ibland tycker man att man känner igen nån och då vet man inte om det är någon man haft i rätten tidigare eller om det är någon man sett på tv eller liknande. Detta behöver inte bara vara utseendemässigt utan kan även gälla namnet.

För oss spelar det ingen roll vem som sitter där. Det ska inte göra det iaf och för mej gör det inte det. Vår enda uppgift som nämndemän är, väldigt förenklat, att lyssna på allas version av händelsen och sedan ta ställning till om åklagaren har lyckats bevisa det han påstår har hänt. Då spelar det inte så stor roll vem som sitter i vilken stol. Vi ska helt enkelt se om åklagaren gjort ett bra jobb eller ej. VAD har han bevisat och räcker det till en fällande dom. OM vi tycker att han bevisat det han borde, så ska vi tillsammans hitta en lämplig och rättvis (enligt lagen) påföljd.

Just det där med att det kommer in ett känt ansikte händer lite då och då. Oftare och oftare kan jag tycka… Ofta känner man bara igen nån och kan inte placera denne. Då händer det att man googlar när man kommer hem och så faller polletten ner. Ibland blir man förvånad, ibland inte…

Idag när jag kom till rätten var det stort trauma! Kaffemaskinen var trasig!!! När det är 10 minus vill iaf jag ha en kopp choklad, men det fick jag inte. Inte just då… i en av pauserna fick jag veta att det fanns en maskin till på ett ställe som nog inte särskilt många känner till. Så jag gick dit och fick min choklad. Där hittade jag även en bekväm soffa, filtar, kuddar, radio och tv. Så nästa gång det blir en lång paus, då vet jag vart jag ska ta vägen  🙂

Känslig fråga?

Känslig fråga?

Nu riskerar jag att stoppa in huvudet i elden… men jag funderar på detta med barn. Eller rättare sagt insemination och surrogatmödrar. Jag vet nämligen inte vad jag tycker och vill ha lite åsikter från er.

Jag har vänner i min närhet som inte kan få barn och som i flera år försökt med hjälp från sjukvården för att bli gravida. Jag har adopterade kusiner och jag har lesbiska vänner som fått barn genom insemination. Självklart är de som fått barn nöjda och glada över att allt gått vägen och vi gläds med dem.

Det ser olika ut överallt i Sverige. På en del orter får man IVF-försöken helt gratis, på andra får man några försök och på andra tror jag att man måste betala allt själv. Detta vet jag inga detaljer om, så där är jag osäker. Att adoptera kostar förstås pengar, ganska mycket pengar dessutom. Att åka till tex Danmark för insemination är inte riktigt lika kostsamt vad jag har förstått.

Sen har vi den aktuella frågan om surrogatmödrar och huruvida det är ok att ”hyra” ut sin kropp för att hjälpa någon annan att bli förälder och tvärtom förstås; hur ok det är att ”hyra” en annan människas kropp för samma ändamål. Spelar det någon roll hur surrogatmamman tänker om detta om det nu bara skulle handla om pengar för henne? Hur ställer ni er moraliskt kring detta?

Tycker jag att det är rätt att det ena kostar men inte det andra? Då menar jag att den som vill adoptera eller inseminera får betala hela beloppet själva medan den som försöker med IVF får en del från sjukvården. Det känns lite orättvist… men världen är ju iofs inte rättvis.

Men för mej handlar det inte om pengarna utan om en enda fråga: Är det en rättighet att ha barn?

Känsligt att ställa frågan kanske, men ganska intressant och jag vill gärna höra hur ni tänker kring detta.

Hur kan man???

Hur kan man???

Tänk dej att du är fyra år gammal. Du sitter på ett bord på en snurrande bricka som din pappa sätter fart på. Runt bordet sitter ett antal påverkade män och den du stannar framför kommer att våldta dej. För att inte låta för mycket har din pappa dessutom drogat ner dej.

Eller tänk dej att du är 17 år gammal och går till närbutiken för att handla läsk. Du träffar några kompisar som frågar om du vill följa med och spela biljard. Du hänger på, men vill åka hem lite tidigare och en de nya kompisarna skjutsar dej hem. Men du körs inte hem utan utsätts under åtta dagar för grova våldtäkter, drogas ner och misshandlas.

De här två berättelserna hörde jag idag när jag av en händelse knappade in Dr Phils program på sjuan. Två starka tjejer som berättat om sina upplevelser för att upplysa omgivningen om vad som kan hända och som faktiskt händer både här och där. Deras berättelser är tyvärr inte unika och tyvärr är de heller inte påhittade.

I bägge fallen handlar det förstås om droger. Att sälja en annan människa för att få pengar och tillgång till nästa rus. Att till och med gå så långt att man säljer sitt eget barn för att drogen är viktigare. Jag blir så äcklad, förbannad, illa berörd och frustrerad! Så många som såg den lilla flickan, men som inte rörde ett finger för att hjälpa henne! Hur kan man bara se på? Hur kan man se sej själv i spegeln och veta att man inget gjorde för att hjälpa? Jag fattar det inte!

Just de här två tjejerna får nu hjälp av proffs att komma vidare. Men vad händer med alla andra. Alla dom som vi inte ser eller vet om. Skulle du våga säga ifrån?

Operation Smile – hjälp ett barn!

Operation Smile – hjälp ett barn!

Brigid från Kenya före operationen…

Vårt egna projekt här hemma heter Smile, men det finns ett annat, lite större projekt som har samma namn men som hjälper många fler. Operation Smile hjälper barn som föds med läpp-, käk- och gomspalt och som riskerar att hamna i utanförskap, tidig död och isolering.

Var tredje minut födds ett barn med något av dessa handikapp, de flesta har svårt att tala och äta. De kan uppfattas som otäcka att titta på och göms ofta undan.

Operation Smile Sverige grundades 2010 och är en politiskt och
religiöst obunden medicinsk hjälporganisation. Man
samarbetar med Operation Smile International, som sedan starten 1982
utfört över 200 000 operationer för att hjälpa barn med
ansiktsdeformiteter.

…. å efter  🙂

Organisationen finns idag i drygt 60 länder och har över 5000
medicinska volontärer som delar med sig av sin tid och sin kunskap för
att kunna erbjuda barn i utvecklingsländer en operation utan kostnad för
deras familjer. En
operation tar mindre än en timme och kostar runt 2400 kronor.

Volontärer arbetar alltid tillsammans med lokal
personal under de så kallade medicinska uppdragen och genom att bidra
med utbildning, utrustning och finansiella resurser byggs lokala,
självförsörjande kliniker upp. Idag finns 13 sådana kliniker runt om i
världen som, utöver operation, även kan erbjuda tandvård, logopedi och
psykologiskt stöd till barnen.

Vill du stödja organisationen och ge ett barn chansen till ett bättre liv kan du sätta in pengar på  900-2221 som är ett sk 90-konto som står under ständig granskning. Man kan även köpa ett väldigt fint smycket till sej själv eller i present till någon. All info finns här. Man kan även fixa sin egen insamling här, om man ska ha fest eller nåt och inte vet vad man ska önska sej.

De här barnen behöver oss, de får ingen annan hjälp.

HBTQXADHDNPF

HBTQXADHDNPF

Sitter och tittar på QX-galan och inser att:

Det
här med vi och ni; HBTQ, NPF, ADHD och alla andra bokstäver. Vi är faktiskt
inte särskilt olika utan borde istället hjälpas åt och ta del av
varandras bästa egenskaper. Vi är fler som accepterar varandra än tvärtom. Alltså borde vi kunna ta över…
Man kanske borde skippa alla bokstäver och
istället se oss alla som människor, unika och värdefulla individer. Alla
viktiga, var och en på sitt sätt. Tillsammans kan vi göra underverk ♥
 
Manligt vs kvinnligt?

Manligt vs kvinnligt?

Vad anser du är manligt eller kvinnligt?
Jag tror att de flesta av oss spontant tänker sej en muskulös man, ganska grov, hård, och lång, kanske händig (typ Börje Salming)och en smal, elegant sval kvinna med höga klackar och målade naglar (typ Drottning Silvia). Spontant alltså och väldigt grovt och ytligt.

Vad är den spontana tanken om en homosexuell man eller kvinna?
Kanske att mannen är finlemmad, renrakad och välklädd medan den lesbiska kvinnan kanske är lite grövre, klär sej mest i byxor och gillar att jobba med händerna. För det är väl ungefär de här bilderna man får av de olika stereotyperna inom de olika personligheterna? Men om man tänker steget längre då?

Nu vill jag starkt poängtera att detta inte är vad jag tycker! Varför jag överhuvudtaget funderar på detta är pga en bekant som hamnade på en herrmiddag som enda öppet homosexuella man där temat för kvällen var manlighet och han var lite fundersam över ämnet kanske man kan säga. När jag fick höra detta började jag fundera på min egen syn på just manlighet som sedan utmynnade i att även fundera på kvinnlighet. Å jag kom fram till att inget av dem egentligen finns och att det faktiskt är ett helt oviktigt ämne.

Det första jag tänkte på som manligt är att vara beskyddande. En man ska beskydda sin kvinna. MEN… en kvinna beskyddar ju sina barn och en lesbiska kvinna skyddar ju självklart sin kvinna precis lika mycket som en homosexuella man beskyddar sin man. Så där föll genast min bild av manlighet  🙂

I själva verket handlar det om personlighet. Vilken personlighet faller vi för och vad är det som tilltalar oss? För mej handlar det just om att vara lite omhändertaget och beskyddad, det är säkert därför jag alltid haft långa män. Å jag vet att de som fallit för mej gärna vill ta hand om någon och tycker det är fint med små tjejer. Hos Martin ser jag respekt, acceptans, tålamod, lugn, ödmjukhet och en massa annat som är viktigt för mej. Är han manlig? Ja, enligt bilden är han ju det – men inte om man ser till hans inre egenskaper som just är den där mjukheten som man kanske inte direkt ser som typiskt manligt. Å andra sidan har ju jag väldigt sällan nagellack och är inte det minsta elegant heller…

Så jag tycker nog att vi kan stoppa det där med manligt och kvinnligt i soptunnan. För det är totalt oviktigt och finns egentligen inte. Vi är människor med olika egenskaper, det räcker faktiskt så  🙂

TACK alla fantastiska människor!

TACK alla fantastiska människor!

Om man bara vågar be om hjälp så får man den!
Vi människor är lite knepiga och håller oss gärna för oss själva. Vi vill inte störa eller vara i vägen. Vi tar inte ofta initiativ att hjälpa –  men när någon ber oss, då jäklar kan vi göra det mesta. Så har jag upplevt det sedan vi kom hem från Gambia och spred ut att vi vill hjälpa Smile.

När vi inte fick tag i honom mailade jag till restaurangen där vi var på kvällarna. Restaurangen ligger precis brevid Smiles butik. Jag frågade om de möjligtvis kunde hjälpa mej att komma i kontakt med honom och be honom kolla sin mail. Jag fick svara bara några timmar senare av ägarinnan (som är Holländska) att hon besökt hans butik och fått veta att han just nu är på besök i sin by och borta några dagar. Jag kunde pusta ut; han lever!

Jag mailade min kompis Linda i Gambia och frågade hur jag enklast skulle göra med pengar till honom och hon sa direkt att jag ska föra över dem till henne så betalar hon ut dem i rätt valuta. Detta blir ju mycket billigare än att föra över pengar via Western Union och allt går då oavkortat till Smile, hans läkarbesök och mediciner.

Hur får vi ihop pengarna då? Så himla mycket har vi inte att bidra med… så vi ställde en liten låda brevid mej på jobbet och på bara en vecka har vi fått ihop 600 kr! Våra medlemmar är helt fantastiska och vi kallar nu Smile för allas vårt fadderbarn. Så Viktväktarna på Södertörn har numera ett eget fadderbarn och vi har alltså över 500 medlemmar… förstå vilken hjälp han kan få!

Eftersom Smile sover direkt på ett hårt betonggolv och är svårt sjuk i malaria tänkte vi försöka skicka ner en sovsäck till honom. Men hur kan man vara säker på att den kommer fram? Jag frågade på min status på Facebook om någon möjligen skulle åka dit, men fick inget svar… så jag ställde även frågan på Vings sida på Facebook och där dröjde det bara några minuter innan jag fick svar. Där var en kvinna som åker till Gambia i slutet av februari och som kan tänka sej att ta med sovsäcken!

Å va glad jag blev! Å det blev tydligen Vingresor också som skrev att de var både berörda och glada över att deras sida även kan användas till detta ändamål. Jag som tänkte att de kanske skulle misstycka…

Så nu ska jag bara ha tag i en ok mobiltelefon, en äldre smartphone, som Smile kan ha för att hålla kontakt med oss. Han har nämligen Facebook! Vi har bara trasiga telefoner som inte duger att ge honom, så det blir väl en efterlysning till våra medlemmar. Nån sitter säkert på en gammal telefon som de anser vara skräp, som kan bli hans hjälpmedel.

Vi har en månad på oss att få kontakt med Smile, se om han behöver något mer, samla ihop sakerna och köra iväg dem till kvinnan som ska åka.  Vi ska lägga ner bilden på Smile och sonen också, den kommer han säkert att uppskatta  🙂

Allt detta har gjort att jag på nåt sätt återfått tron på mänskligheten och människors godhet. Vi människor är nog inte så stela och tråkiga ändå. Vi vill hjälpa bara vi får chansen. Det finns ett gäng fantastiska människor där ute som vi inte ens känner som vill hjälpa oss att hjälpa en i deras ögon helt okänd ung kille i Gambia. Det är faktiskt helt fantastiskt! Man bli ödmjuk och berörd. Tack!

En ängel flyttar in

En ängel flyttar in

Jag har haft tre väldigt kloka kvinnor i mitt liv, som jag lärt mej mycket av – två av dem är numera döda och en av dem begravs idag. Fina Farmor Anna är nu en av änglarna som vakar över oss och som alltid finns där, precis som när hon levde alltså  🙂

När jag var 14 år lärde jag känna denna enormt kloka kvinna som då var ca 55 år äldre än mej. Anna berättade om sin uppväxt, sitt liv som ung/mamma/arbetare/politiker/musiker… men framför allt om sitt liv som medmänniska. Anna fanns där för alla som behövde, alltid. Hon lärde mej att alla passar in, på sitt sätt. Att alla behövs, på sitt sätt. Att höra detta, se bevis för det och faktiskt förstå innebörden av orden var nog en av anledningarna till att jag sedan själv vågade ta den politiska vägen och slåss för de lite svagare individerna.

När jag var 20 år träffade jag Linda i Gambia som lärde mej att man alltid ska ge av det man har. Att vi alla kan göra världen lite bättre. Att vara en god människa helt enkelt. Att allt man ger kommer tillbaka, på nåt sätt… kanske inte till mej, men till någon jag tycker om och som behöver det bättre. Jag är väldigt glad att Linda och jag återigen har en tät kontakt och att jag i bästa fall träffar henne snart igen.

När jag var 25 år blev jag god vän med Eva. Min bästa kompis som jag pratade med flera gånger om dagen och som dog alldeles för ung. Eva lärde mej att det alltid finns någon som har det värre. Trots att hon var helt blind, svårt sjuk och transplanterad av både njure och bukspottkörtel så klagade hon aldrig. Gick något emot henne eller dagen var grå, så sa hon ”det är säkert någon som har det värre än jag” och fortsatte med det hon gjorde. Jag saknar henne så otroligt mycket!

De här tre kloka kvinnorna har gett mej mina egna livsregler som jag försökt leva efter sedan jag träffade var och en av dem. Ibland misslyckas jag totalt och faller ner i självömkan, men ofta lyckas jag rätt bra med att leva som mina förebilder lärt mej. För det är ju egentligen rätt enkelt: Vi alla behövs och har en viktig funktion, vi kan alla hjälpa någon eller något på nåt sätt och när allt känns svart så finns det alltid någon som har det värre…

Jag är helt säker på att Farmor Annas begravning blir en musikalisk, ljus och värdig stund. Junior kommer att vara där med sin pappa, medan jag och Senior tänder ett ljus och är med dem alla i tanken. Fina kusinen ska spela munspel, Annas munspel förstås. Klockan 14 tänker vi lite extra på alla som vi har förlorat och som gjort världen lite bättre.

Stå lite åt sidan ett tag…

Stå lite åt sidan ett tag…

När man får barn förändras hela livet. Många säger ”ja men jag är ju fortfarande jag, inget har ju förändrats bara för att jag har fått barn” men det stämmer ju inte! Allt har ju förändrats! Man är inte längre livets mittpunkt eller herre över sitt eget liv. Helt plötsligt finns det en liten liten minimänniska som kommer före allt annat och som man dessutom ska ta ansvar över. Även om det inte syns något på utsidan, så har hela ens liv vänts upp och ner. Prioriteringar har förändrats, känslorna är starkare, rädslorna fler.

Man får helt enkelt sätta sej själv och sitt ego åt sidan för en ganska lång tid framöver. De allra flesta funkar så här, men inte alla förstås. En del fortsätter sitt race som vanligt utan tanke på att minimänniskan har behov som måste tillgodoses. De är inte många, men de finns och där kan det gå väldigt fel.

Är man två så delar man förstås på ansvaret som ett barn innebär, är man ensam så gör man så gott man kan. I mitt fall blev jag ensam när killarna var 3,5 och 5 år gamla och med alla de sjukdomar som mina barn har, var det nödvändigt att få hjälp och avlastning. Utan mina föräldrar vet jag faktiskt inte hur det hade gått. Klart att man vill klara sej själv och det hade jag säker gjort, men varför göra mer än man klarar bara för att bevisa något? Jag gick in i väggen ändå…

Mina föräldrar har gjort så att jag har kunnat ha ett fungerande föreningsliv. De har ställt upp så att jag har kunnat åka på möten och konferenser. Ofta har barnen följt med ändå, i rent uppfostrande syfte och för att jag inte ville ta hjälp när det inte behövdes. En och annan bankett eller tillställning mår de bara bra av att följa med på. Resorna fram till barnen var runt 10 har vi gjort tillsammans med mormor och morfar och det har förstås varit skönt med hjälpen, men det har även funnits en allvarlig tanke bakom. Jag vill att mina barn ska ha roliga minnen av mormor och morfar att se tillbaka på när de inte längre finns. Att minnas gemensamma resor och kul grejer man gjort tillsammans är fantastiskt. Det är också därför mina fotoböcker är så viktiga.

Något jag däremot aldrig gjort är att ta hjälp för att roa mej. Det kanske har varit fel av mej, men jag har helt enkelt inte haft varken behovet eller orken. Den där krogsvängen har aldrig lockat mej och tjejmiddagar har jag aldrig varit bjuden till. Det beror förmodligen mest på att jag var först att skilja mej och de andra väninnorna levde kvar i en tvåsamhet där jag inte fick plats. Men det är inget som jag sörjer, bara konstaterar.

Nu är barnen stora, de klarar sej själva. De är fortfarande viktiga förstås och går ofta fortfarande först, men jag börjar så sakta hamna i min egen mittpunkt igen. Tills barnbarnen kommer förmodligen… Jäklar va mycket skoj jag ska göra med mina eventuella barnbarn! Jag vet inte om jag kommer att bli som mina föräldrar som är lika engagerade i barnbarnens liv som i mitt. Kanske blir jag annorlunda? Det får framtiden utvisa, under tiden tar jag tag i mitt nya liv som mamma till två numera vuxna barn. Jag ska återigen bli herre över mitt eget liv, så här 20 år senare.

Vad jag vill säga är att man visst förändras när man får barn och att det nog är en ganska bra förändring. Jag har blivit en mycket bättre människa tack vare mina barn och så tror jag att det är för väldigt många.

Martin 40 år!!!

Martin 40 år!!!

I dag fyller världens bästa Martin 40 år!
Mannen som jag delat mitt liv med i snart fem år, tiden går fort när man har kul  🙂

Jag har legat vaken ganska mycket inatt och grubblat över några grejer, jag ska skriva om dem senare… men det som hela tiden slår mej är att vi svenskar har så otroligt mycket att vara tacksamma för. Så länge man har hälsan i behåll, mat på bordet och tak över huvudet så borde man inte klaga så himla mycket – för det är ju faktiskt det enda som är riktigt viktigt!

Jag har mina fina ungar som är så friska de kan bli just nu. Jag har Martin som skulle göra precis allt för oss. Jag har ett bra boende i ett eget hus som jag trivs i och tillräckligt med pengar för att både kunnat ge min familj mat och spara undan lite. Jag har världens knäppaste och mysigaste hund. Våra föräldrar är alla i livet och mår ganska ok allihop. Vad mer kan man begära?

Att vi kom hem från semestern med vatten i källaren och ett trasigt internet bekymrar mej inte särskilt mycket. Det är lixom världsliga saker som går att lösa ganska enkelt. 

I dag är det dax att börja jobba igen, men först ska jag fixa lite här hemma. Göra klart allt med Martins present, tvätta och packa upp det sista. Sen tar jag lunch tillsammans med Senior innan jag åker till jobbet i eftermiddag. Stackars Martin är redan i skolan och åker direkt till jobbet, så hans dag blir låååång.

I dag blir det en bra dag – det har jag bestämt  🙂

Skolpoliser – för eller emot?

Skolpoliser – för eller emot?

Hörde på Radio Stockholm och läste i DN att det idag ska beslutas om att ta bort Skolpoliserna från och med årsskiftet. Har för mej att detta varit på tapeten tidigare, men då var det Rädda Barnen som tog upp frågan, den här gången är det Polisen. Jag tycker detta beslut är helt rätt!

Barn som idag är skolpoliser går i årskurs sex och är 11-12 år gamla. Skulle jag lägga mitt barns liv i händerna på en så ung människa? Aldrig i livet! Ska en så ung person behöva ha ansvar över andra människors liv? Absolut inte!

De flesta skolpoliser gör säkert ett bra jobb och känner sej duktiga och viktiga, men de ska inte behöva ha det ansvaret som de hittills haft. OM en olycka inträffar och utgången är handikappande eller till och med dödlig vem är ansvarig då? Ska en ung människa behöva gå genom livet med den skulden? Det kan aldrig vara någon annans ansvar än den egna individen att korsa en gata och om personen är för ung för att klara det så måste en vuxen träda in – INTE en 11-12-åring!

Det är vi föräldrar som har ansvaret för att våra barn kommer fram till skolan på ett säkert sätt. Inte Polisens eller skolpolisernas. När man tog upp den här frågan på Radio Stockholm i morse sa en mamma ”hur ska våra barn nu komma över vägen?” Vilken korkad fråga. Här har väl ändå föräldrarna hela ansvaret?

Jag tycker det är bra att skolpoliserna tas bort. Det är nästan bara Stockholm stad som har kvar dem i nuläget, de flesta kommuner tog bort dem för länge sen. Rädda Barnen har varit emot under en lång tid och jag håller med. Visst, vi ska inte överbeskydda eller curla våra barn, men det här handlar inte om det. Det här handlar om föräldraansvar och liv!

Smällare skapar konflikter

Smällare skapar konflikter

Igår skrev jag om att jag vill förbjuda smällar och fyrverkerier. Det vill jag egentligen inte, men det kanske är enda vägen för att komma tillrätta med problemet? Jag hade väl aldrig trott att mitt inlägg skulle skapa sån debatt. Här på bloggen var det ganska lugnt, men på Facebook svallade känslorna. Varför är just den här frågan som känslig och infekterad?

Jag vill förstå mina motståndare och vill ha konkreta svar på deras ställningstagande och en förklaring till varför de tycker som de gör. Men det fick jag inte, tyvärr. Tydligen är det här med pyroteknik någonting som man måste ha på nyår pga tradition. Men som jag sa till nån; det var tradition att slå kvinnor och barn förr, det slutade man med för att det är dumt… Det är tradition att dansa kring granen, jag gör det inte ändå för jag tycker det är larvigt. Vad är det som säger att något måste göras bara för att det är en tradition?

Om man dessutom bara följer en tradition utan att fråga sej varför är man ju lite konstig, eller? Jag kan ta en exempel: vi har en medlem som alltid åt prinskorv på julafton pga tradition, trots att hon faktiskt inte gillar prinskorv. Den skulle bara ätas lixom. När hon reflekterade över sitt beteende insåg hon hur korkat det var och bojkottade efter det den där prinskorven och åt av det som hon tyckte om istället. Är det likadant med fyrverkerier tro? Är det så att man bara SKA skjuta av några pjäser på nyår för att det ska vara så lixom? Inte för att det är spännande med eld och smällar, eller vackert, utan för att det brukar vara så.

Om man då reflekterar över sitt traditionella handlande kanske man ser att det är en ganska onödig grej att göra på nyår. Om man nu vill ha ett fint himlaspel kan man kanske istället skicka upp såna där lyktor eller titta på andra som skjuter. Jag skulle önska att det fanns legitimerade personer som man kunde kontakta som arrangerade säkra fyrverkerier, ungefär som man betalar för en festarrangör. Då skulle mängder med skador förhindras och det skulle verkligen bli ett fint himlaspel men under en begränsad tid och på en bestämd plats.

Då hade den 4-årige flickan som följde med sin sönderskjutna pappa till akuten sluppit se honom skadad. Pappan som blev helt blind och aldrig kan se sin dotter mer. Han som köpt fyrverkerierna för hennes skull…