Bläddra efter
Etikett: politik

Förbereder för tv-inspelning

Förbereder för tv-inspelning

I våras fick jag en förfrågan av Utbildningsradion att vara med i en programserie som ska handla först och främst om olika funktionshinder och vad som händer i olika situationer, i andra hand om familjer och relationer. Jag har för mej att producenten sa att det skulle vara 6 entimmes program och att de ska sändas under senhösten och början av vintern.

Jag tackade ja och under sommaren har det varit en mängd samtal och planering och på måndag är det dax för inspelning och intervju. Det ska bla handla om när barnen flyttar hemifrån, så Senior ska filmas när han bär kartonger och när han och morfar bär en byrå. Sen blir det lite prat med mej och Senior och mer prat med mej och om morfar ställer upp även lite kort med honom. Allt för att ge en bild på hur en ung människa med tex adhd som funktionshinder funderar kring att bo ensam och släppa det invanda för att skaffa nya vanor och hur det är för oss runt att släppa taget och låta honom bygga sitt eget liv.

Det är ju lite annorlunda med förändringar för den som har ett funktionshinder. Det är en ganska lång förberedelse bara att kunna tänka tanken på en flytt och att sedan faktiskt ta steget. Eventuellt ska kommunens tjänstemän kopplas in för olika insatser som boendestödjare, kontaktperson mm. Den biten tog vi i måndags, så får vi se vad vi får hjälp där.

Så det är lite annorlunda mot när Junior flyttar, men även det är förstås en förändring som Senior måste vänja sej vid och anpassa sej till. Vilket i det här fallet varit ganska enkelt faktiskt, tack o lov. Det hade nog varit värre om han varit yngre. Men Junior bestämmer bara att han ska flytta, han skaffar ett boende och gör slag i saken. Inga konstigheter eller längre betänketid. För Senior kräver det mer… men nu har han fått den tiden och är redo. Nu ska han bara få en lägenhet.

Så jag tackade ja med allt detta i skallen, både för att visa andra ungdomar att man kan flytta oavsett om man har ett funktionshinder eller ej och att visa andra föräldrar att man måste släppa taget särskilt om det finns ett funktionshinder. Man måste släppa taget och låta ungdomarna bygga sitt eget liv och göra sina egna misstag. Det är ju så man lär sej, så som vi lärt oss när vi var unga. Man kan inte alltid stå bakom och ta emot när livet trasslar till sej, så funkar det inte. Men självklart finns vi där med stöd och råd  🙂

Jag har ingen aning om vilka frågor vi kommer att få, det enda jag vet är att jag ska berätta om mina tankar kring detta och att det är ett par familjer till som ska vara med. Så vi får väl se hur det blir. På måndag vet jag nog lite mer…. Tills dess måste jag nog städa…

Helt slut!

Helt slut!

Tumba Kyrka

Nä, jag har varken dött eller trillat av planeten. Jag har jobbat i Kyrkovalet och det är tydligen nästan lika illa… Jag är helt slut och funkar inte alls idag.

Nu kanske ni undrar ”Vaddå jobbat i Kyrkovalet?” Jo, jag och resten av familjen satt som valförrättare hela dagen igår och innan dess har vi varit på utbildning för att veta vad vi håller på med. Ett roligt jobb som ger bra betalt, men det är en låååååång dag!

Igår gick vi upp före tuppen och gick hemifrån redan 7.15. Martin och Junior skulle sitta på kansliet i Tumba Centrum, Senior och jag skulle sitta i Tumba Kyrka. Alla skulle vi göra samma sak; ta emot röster och i bästa fall skulle de bli många!

Vi möblerade lokalen, ställde ut skyltar och satte upp instruktioner. Klockan 8 öppnade vallokalen och sen var det en ganska jämn ström av människor hela dagen. I vanliga val har man sedan öppet hela dagen, men i kyrkovalet har man stängt en timme under gudstjänst. Men även då ska minst två personer vara på plats för att ”vakta” valurnan. Sen öppnar man vallokalen igen och kör på fram till 20.00.

Utsikten hela dagen

Jag hade inte sovit så mycket under natten och var supertrött, så där så man mår illa och knappt kan hålla ögonen öppna. Det bådade inte så gott för en lång dag där koncentrationen måste vara på topp efter att vallokalen stängs på kvällen. Men jag gjorde så gott jag kunde och hällde i mej te och kaffe. Så kom eftermiddagen och en av kollegorna ville inte ha sin paus, så han överlät den till mej vilket gav mej två timmars ledigt i sträck! Jag skyndade hem och tvärslocknade i sängen och sov en timme med en nöjd hund brevid mej. Å när jag vaknade var jag betydligt piggare, så där så att det tydligen syntes efter som de andra kommenterade det när jag kom tillbaka.

Allt flöt på som det skulle och när vi skulle räkna ihop rösterna gick det jättebra de två första valen, men när vi räknade ihop det tredje och sista stämde inte siffrorna. Martin och Junior var redan färdiga och hade kommit hem, men trots att det var sent så kom Martin upp och hjälpte oss att bli färdiga. Klockan 23 var vi hemma igen och dök i säng! Å inatt sov jag som en död och idag känns det som jag går i nån slags dvala. Himla skönt att man inte jobbar idag kan man väl säga.

Tyvärr var valdeltagande som vanligt lågt, även om det var lite bättre än för fyra år sedan. Jag som är lite statistiknörd gjorde min egna lilla platsundersökning, den kan du se här brevid. Som ni ser så är det inte någon vidare representation av våra unga medborgare, det är något som jag personligen hoppas ska ändras till de två valen nästa år. Annars ligger vi rätt risigt till. Man måste förstå att vår rösträtt är något man i andra länder slåss för och ska vara rädd om. Vi som föräldrar måste prata om detta med våra barn. Om man inte vet vad man ska rösta på, rösta då blank och visa åtminstone att du inte är likgiltig utan att du bara inte hittar något bra alternativ. Hur ska vi annars kunna förändra vårt samhälle? Vi måste vara med och påverka och iaf orka ta oss till en valurna när vi har chansen.

Killarna verkade tycka att det var en ganska kul grej att vara med om, så iaf Senior vill anmäla sej som valförrättare till EU-valet till våren och Riksdagsvalet nästa höst. Å lite extra pengar tackar man ju inte nej till  🙂

Om du också är intresserad av att jobba som valförrättare tar du kontakt med antingen Svenska kyrkans kansli där du bor (man behöver inte vara medlem i kyrkan) och/eller Kommunens Valnämnd om det gäller EU- eller Riksdagsvalet. Gör det nu, så kanske det är du som tar emot rösterna vid nästa val! Det är både intressant, kul och lönsamt. Så häng med!!!

Jag sa JA!

Jag sa JA!

Jorå, så är det! Jag sa JA, efter en lång betänketid och stor tvekan. Men inte till det ni tror  🙂

Jag fick frågan i somras och häromdagen kom ett brev där det stod:

Du är nominerad!
Du är föreslagen som kandidat för Moderaterna i Stockholm för mandatperioden 2014-2018. Förslaget har inkommit från annan medlem.

Sen skulle man alltså tacka ja genom att skapa en profil på internet.

Jag har vänt och vridit på frågan och funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra. Jag har varit med i karusellen förr och vet vad det innebär; hårt jobb, inget privatliv, smutskastning, skitsnack och maktkamper som är helt galna. Men jag vet också hur kul det är, vilken härliga sammanhållning det kan vara och hur enormt intressant det är. Frågan är ju vilket som överväger mest eftersom jag fortfarande har mobbingen i färskt minne trots att det är mer än 4 år sedan jag hoppade av tåget och nästan 8 år sedan jag deltog senast i ett valarbete.

Jag har rannsakat mej själv och lyssnat inåt och sen har jag frågat folk runt mej vad de tycker. Och alla har sagt samma sak: Om du känner att du orkar, så gör det! Du behövs!

Det känns ju superhärligt att folk tror på mej och tycker att jag har något att bidra med. Frågan är alltså mest om jag orkar eller inte. Men igår tog jag till slut beslutet att JA, jag ställer upp! Så jag fyllde i den där profilen och när man skulle skriva om sin hjärtefråga, så flöt det på utan problem.

Jag vill vara med och förändra synen på personer med funktionsnedsättningar av olika slag, särskilt de dolda funktionshindren som tex adhd. Alla kan något, alla har något att bidra med, alla behövs! Jag har två vuxna söner med 10 olika diagnoser som idag har både körkort, fast jobb och egen bostad. Jag har erfarenheten av att som ensamstående mamma slåss mot sjukvård, samhälle och fördomar. Mina ungar lyckades trots allt att bli goda medborgare som idag har ett bra liv, så jag vet att det går! Man klarar allt, bara man får chansen och den chansen är vi skyldiga att se till att alla får!

För det är ju egentligen så enkelt att hitta en enda anledning till att ställa upp i valet. Jag har ju en väldigt stort hjärtefråga som väldigt få slåss för. Vad jag vet är det bara ett par stycken av alla 349 ledamöter i regeringen som verkligen pratar om personers utanförskap när det gäller särskilt dolda funktionshinder som tex adhd och as. Så jag tar kampen en gång till, den här gången i ett nytt parti. Så får vi se om det är någon som lyssnar.

Med profilen ifylld blev jag kallad till fotografering som jag och Martin åkte till efter jobbet igår. Jag fick fylla i en kandidatförsäkran om att jag inte har några lik i garderoben och en massa andra saker. Så nu kan journalisterna gräva bäst de vill, om de vill… varför man nu skulle gräva i mitt liv? Allt står ju här och jag ställer ju bara upp för valet i kommunen – inte till Riksdagen. Så jag är nog inte särskilt intressant  😉

Så nu är allt alltså klart! Jag har sagt JA, skrivit på alla papper, fixat en profil och blivit fotograferad. Då är det bara att invänta valkampanjens start och sedan valdagens resultat, om ett år och två dagar är det dax. Men jag kan lugnt säga att den här gången spelar det inte så stor roll hur resultatet för min del blir. Jag kommer inte att ha någon egen kampanj och jag är inte ute efter någon maktposition och det känns väldigt skönt att känna att det faktisk inte spelar någon roll hur många röster jag får. Kommer jag in i fullmäktige så gör jag… huvudskaen är att jag får behålla min plats i tingsrätten. Den är mycket viktigare för mej!

För mej är det viktigaste att det finns någon som belyser den här frågan, om det sedan är jag eller någon annan är oviktigt. Men eftersom jag inte vet om någon gör det, så ställer jag mej till förfogande. Så har iaf nån gjort nåt. Jag gör vad jag kan för att skapa ett i mina ögon bättre samhälle, vad gör du… mer än gnäller…?

Sällsynta lärare…

Sällsynta lärare…

Jag och min lärare Camilla på klassträffen hösten 2012

Riktigt bra lärare är det ont om, det är iaf något som jag upplevt under mina 15 år som mamma till skolbarn och under min egna år i skolan. Igår när jag var ute och gick såg jag praktexemplaret av bra lärare och jag ska försöka förklara vad jag såg…

Jag går förbi en gräsplätt där en manlig lärare försöker lära ett 20-tal 6-7-åringar att spela brännboll. Han har delat in barnen i två lag och förklarar nu hur man slår iväg bollen och att det då ska springas som bara den till nästa kon. Medan han förklarar står de flesta av barnen och puttar på varandra, pratar, fnissar och är allmänt ofokuserade.

Rätt vad det är så tjuter ett av barnen till, då har tydligen kompisen sagt något om den andres mamma. Å så är glåporden igång och läraren får avbryta för att tillrättavisa. Han frågar vad som händer och säger sedan lugnt att detta får lösas när föräldrarna kommer och hämtar på eftermiddagen. Orden de använt har varit så pass grova att han inte ser någon annan lösning. ”Lugnet” återvänder och håller i sej i typ 90 sekunder innan nästa unge ylar högt.

”Hon rev han och då visade han snoppen!” Nu är läraren riktigt pedagogisk och jag har väldigt svårt att inte börja gapskratta. ”Man får INTE rivas och det var väldigt bra att du inte rev henne tillbaka… men du kanske inte borde visa ”den lille” för hela världen heller?” Alla barnen fnittrar och jag tycker riktigt synd om läraren. Här står han ensam med alla dessa barn, deras andra eller kanske tredje skolvecka. Han gör verkligen så gott han kan och är säkerligen en väldigt bra lärare (jag har sett honom tidigare), men de här ungarna lyssnar verkligen inte alls!

Jag går långsamt vidare och nu är tydligen lektionen slut, för barnen samlas ihop på ett led och börjar gå tillbaka till skolan. Jag undrar hur många slag som faktiskt hanns med och om bägge lagen ens hann testa bägge sidorna? Jag har en känsla av att det inte riktigt var så…

Jag måste säga att jag ändå beundrar dagens lärare. Det kan inte vara lätt att ta hand om, uppfostra och dessutom försöka lära ett gäng ofokuserade ungar något. Man ska vara både sträng, snäll, intressant och vårdande. Jag har haft två lärare som klarat allt detta, den ena var min fysiklärare Hasse – den andra var min SO-lärare Camilla. Bägge från Falkbergsskolan i Tullinge, Camilla jobbar fortfarande kvar och är än idag en älskad lärare. Den bästa!

Mina barn har också haft förmånen att ha två såna lärare, den ena var specialpedagogen Tarja och den andra matteläraren Agneta. Bägge på Kunskapsskolan i Botkyrka, ingen av dem jobbar kvar…

Jag har varit noga med att ge bra lärare mesta möjliga uppskattning för det tror jag behövs för att få dem att stanna. Jag hoppas att alla som har en riktigt bra lärare visar dem uppskattning, för de här lärarna är sällsynta och behövs! Nästa gång jag ser den manliga läraren (från Finska skolan) så ska jag nog säga till honom att jag gillar hans stil  🙂

Om jag hade fått guida Obama en dag i Stockholm

Om jag hade fått guida Obama en dag i Stockholm

Just idag är jag tacksam för att jag inte jobbar inne i stan  🙂

Istället kan jag sitta här i nattlinne, jobba vid datorn och ta en promenad med hunden när jag känner för det. Man kan väl säga att Obama ställer till det lite idag för ungefär hela Stockholm… men vad gör väl det en enda dag? Hoppas bara att solen tittar fram och visar Presidenten vår vackra huvudstad från sin allra bästa sida. För Stockholm är ju så otroligt vackert! En av världens finaste huvudstäder tycker jag och då har jag besökt ganska många…

Hade jag guidat Amerikas President och fått visa honom precis vad jag vill, så hade jag nog börjat med en liten rundtur i de norra förorterna på vägen från Arlanda. Kanske en tur i svampskogarna i Upplands Väsby? Tänk att få plocka svamp med en president! Det tror jag att han hade tyckt var både kul och avkopplande.

Sen är det klart att han måste få se Sveriges Riksdag och ta en rundtur i de vackra lokalerna. Fast Statshuset är nästan finare, så ett besök där hade nog också fått klämmas in. Utsikten från tornet är helt fantastiskt, gör ett besök där om ni inte redan gjort det! På Statshuset skulle man samtidigt kunnat äta dagens lunch, kanske ett smakprov på Nobelmenyn?

Hågelby

Efter lunch hade ett besök på Drottningholm varit obligatoriskt och därifrån kan man faktiskt ta båten till Botkyrka. Kommunens fina grönområden, kossorna som betar och miljonprojekten skulle ge honom en bra kontrast över Sveriges mångfald. Jag tror att Obama skulle gilla att komma ut i förorten och besöka ”vanliga” människor. Få lite verklighet lixom. Middagen skulle vi äta på Hågelby ackompanjerade av något lokalt band. Det finns många att välja på här!

Man hinner inte särskilt mycket på en dag om man ska fatta vad man gör. Men det är klart att man skulle vilja visa honom någon av alla Stockholms fina teatrar, något museum, Gamla stan, Djurgården, delar av Söder och en massa annat. I Botkyrka finns mängder med fornminnen som också skulle vara roliga att visa upp, men då finns förstås hela Birka att se…

Att vara turist i sin egen stad är himla kul men händer inte särskilt ofta. Då är det bra att få besök från andra länder, så att man måste fundera lite på allt som man faktiskt har runt sej och som är värt ett besök. Hela Stockholm har massor att erbjuda och särskilt vårt lilla Botkyrka. Jag tror att Obama skulle gilla Sverige om han fick uppleva landet på riktigt. Nu får han ju bara en slags kuliss som inte är särskilt svensk. Det är mycket han missar och det är synd, men det är väl så det är att vara president? Allt är tillrättalagt och inte det minsta på ”riktigt”.

Vad skulle du visa upp i din stad om du fick chansen?

Jag är FRI!!!

Jag är FRI!!!

I butikerna trängs ryggsäckar, pennor, suddgummin och nya miniräknare och block med skor och kläder… allt för barnens första skoldagar för terminen. Reklamen är full med allt som behövs inför skolstarten. Många av er med små barn har första skoldagen någonsin idag och klär era små fint i nya kläder och hänger den nya ryggsäcken på deras små axlar. Själva är ni förväntansfulla och lite nervösa, ni vet ju vad de har framför sej…

När jag skulle sova igår så slog det mej; för första gången sedan augusti 1998 har jag ingen unge som ska börja skolan! 1998 började Senior 6-års och sedan dess har vi varit uppbundna av skolvärlden och det har inte varit särskilt kul… Jag är väldigt glad att slippa den världen!

Jag kommer aldrig mer behöva packa en matsäck, gympapåse eller extrakläder till utflykt. Jag kommer aldrig mer bli uppringd av en lärare som säger att min son blivit misshandlad, mobbad, fått en allergisk reaktion eller är ledsen. Inga fler utvecklingssamtal eller föräldramöten. Aldrig mer följa med på klassresor, utflykter eller idrottsdagar. Jag har varit med på nästan varenda en under hela grundskolan!

Nu säger ni ”ja men man behöver ju inte följa med på allt, det är ju frivilligt”. Inte när man har barn med sk särskilda behov och inte när hela lärarkåren vägrar att ta ansvar för eventuell medicinering… de har nämligen rätt att säga nej till att både ta hand om och ge medicin. Då har man inte längre något val… eller jo, det har man… man kan hålla ungen hemma. Man har alltid ett val, ni har så rätt… och jag tyckte att mina barn skulle få åka med på alla grejer alltså följde jag med dem.

Jag kan konstatera att skolan varit en enda lång plåga för iaf Senior, med undantag för första skolåret i sexårs och sexan och sjuan då vi bytte skola. I övrigt har det mest varit jobbigt med mobbing, utanförskap, misshandel, oförstående lärare, oförstående föräldrar och elaka elever. Vissa perioder kunde jag inte ens jobba utan var med i skolan varje dag, hela skoldagarna. Efter att ha vistats så mycket i den svenska kommunala skolan, så kan jag även konstatera att skolan inte är en miljö gjord för våra barn och deras behov. Skolan är en hård miljö utformad efter de vuxna som vistas där, inte för barnen.

Jag har tjatat om rastvaktsystemet och hur en enda rastvakt omöjligt kan hålla koll på en skolgård som går RUNT en skolbyggnad. Jag har bråkat om skolmaten och att en hårt tränande 11-åring inte klarar sej på tre pannkakor till lunch. Jag har krävt en fast skolsköterska och kurator på varje skola. Jag har släpat dit kompisar som är poliser och brandmän för att låta dem informera barnen om sånt som kan vara bra att veta inom dessa områden. Inte så konstigt att man blir politiskt engagerad va?

För första gången på 15 år kan jag se hur andra följer sina barn till den första skoldagen och bara vila i tanken på att det är över för min del. Jag är fri!

#hejaemma

#hejaemma

Kärlek. Smaka på ordet och fundera lite på vad det betyder för just dej. Kärlek.

För mej betyder det många olika saker men mest omtanken om en annan människa som man skulle kunna göra nästan vad som helst för. Ta kärleken till sina barn, den kärleken är det största av allt! Kärleken till sina föräldrar, ett husdjur eller en vän är en viktig ingrediens för ett komplett liv. Kärleken till en partner byggs (i bästa fall) av respekt, omtanke, vänskap och förtroenden. Kärlek är fint och rent, har inga regler eller lagar. Den bara är.

Men sen har vi de här människorna som tex Putin som inte tycker att kärlek är så himla fint, bara om man följer hans regler. Putin förstår inte att kärleken inte väljer sitt ”offer”, utan att den bara slår ner när man kanske minst anar det och att den inte skiljer på man, kvinna, ålder eller religion. Den bara finns där. Så Putin fixade en lag, inte att man inte får vara älska vem man vill – men man får inte göra reklam eller uppmana till kärlek mellan samma kön. Då kan man få fängelse, för då vill man tydligen ont. Putin har verkligen inte förstått vad kärlek är!

Så har vi då Emma, vårt svenska medaljhopp som tog ställning genom att måla sina naglar i regnbågens vackra färger. Hon vågade visa vad hon tycker om Putins nya lag, trots att reglerna på internationella tävlingar säger att man inte får varken manifestera eller ta ställning. Men vem har sagt att man inte får måla naglarna hur man vill? Carolina Klyft och många andra har ju haft svenska flaggan… så varför inte regnbågen? Emma kunde fått fängelse för sitt lilla tilltag, men stod för sin åsikt och fick publikens jubel och vann folkets hjärta. Om en enda liten människa kan skapa en sån opinion, tänk då hur det skulle bli om vi alla ställde oss upp och ropade. Häftig tanke! Men det ska ju inte behövas, idag på 2000-talet. Vi borde ha kommit längre än så.

När mina barn var små på 90-talet ropade någon ”bögjävel” efter min äldste son. Han kom in och frågade vad det betydde och jag svarade att bög är som XXX, vår ”kusin” som barnen ser upp till och älskar. Han är genomtrevligt, omtänksam och helt enkelt en väldigt bra människa som jag uppskattar att ha i mitt liv. Jag svarade också att en bög tycker om killar och att det finns lesbiska/flator som är tjejer som gillar tjejer. Ungarna ryckte bara på axlarna och sa jaha och gick ut till honom som skrek och skrek tillbaka ”OCH? Det är väl inget konstigt med det?”.

Barn bryr sej inte och det borde inte vi vuxna heller göra. Självklart ska vi protestera mot regler som är fel och våga stå för det vi tror på. Det är ju tyvärr inte bara Putin som tycker att homosexualitet är något fruktansvärt som ska förbjudas. Tyvärr så går det väldigt långsamt att vända de som tycker som honom. Det enda vi kan göra är att att följa Emmas linje och med alla medel visa att vi inte håller med. Om vi alla visar missnöje så är vi snart fler än Putins lilla skara. Men det krävs mod och ibland en viss dumdristighet. Att våga gå emot strömmen är inte enkelt, men det känns oftast väldigt bra i magen efteråt.

Vad vill jag säga med det här då? Jo, att man självklart ska få älska vem man vill! Det är ju inte föremålet i sej som är viktigt, utan kärleken! Och att vi måste stå upp för varandra och slåss för den rättigheten. Att inte bara tycka och snacka så himla mycket, utan faktiskt visa vad vi tycker! Måla naglar, skriv insändare, ropa hög i megafon på Sergelstorg… vad som helst! Men knyt inte bara handen i fickan och tro aldrig att din röst inte är viktig. Vi är alla lika viktiga och kärleken är viktigast av allt!

Sen kan man ju tycka vad man vill om friidrottsförbundet, men de har nog fattat att de är ute på hal is…

Kostar att flytta hemifrån, men…

Kostar att flytta hemifrån, men…

Nu är det allra mesta på plats i Juniors nya hem. Han har alltså flyttat in i ett litet radhus som har fyra rum och kök. Det kan ju låta både dyrt och konstigt att köpa ett hus som sin första bostad när man bara är 18 år och flyttar hemifrån, men det är faktiskt inte så konstigt som det låter.

Lånet kostar ca 4000 kr i månaden, å det är ju mindre än vad hyran för en 3:a är här i Botkyrka. Så tillkommer iofs sophämtning och lite annat. Men i övrigt tillkommer samma utgifter som i en lägenhet, som el, försäkringar, tv och telefon. Å i sonens fall blir det inga höjningar av månadsavgiften, som det blir i en lägenhet. Så han är faktiskt inte helt ute och cyklar som vissa kanske tror… Men självklart är underhållet större och dyrare och även möbleringen, men detta kan man ta lite då och då och i den takt som inkomsterna tillåter.

Å när det gäller det här med möblering så ser vi att han tagit med sej mycket hemifrån och då menar jag inte saker, utan tänket… Han hade redan ett skrivbord och skrivbordsstol, men det var i princip allt… hans säng stannade kvar här och jag köpte en ny till honom som han nu har som gästsäng. Han hittade en stor säng med gavel och sängbord för bara 600 kr på annons, med madrasser och allt. Köksbord med tillhörande stolar och tv-bänk fick han gratis genom bjussa.se och en nästan ny divansoffa för bara 3200 kr på Blocket.

Allt småplock som mattor, lampor, gardiner mm har inköpts på seconhand-butiker eller med presentkort på IKEA som han fick på studenten. Då fick han även bestick, en grill, tallrikar, kastruller och en massa annat. Å sen har han förstås fått en del grejer av oss, som lite handdukar, dukar, smågrejer till köket, nån matta osv. Så det mesta finns och det som inte finns än, det kommer med tiden.

Här tror jag att min son skiljer sej mot många andra ungdomar, och kanske även vuxna… många kan inte tänka sej att köpa saker som andra har haft och tycker att begagnat är äckligt. Så har vi aldrig sett det, utan handlar det mesta begagnat om vi får tag i det. Och nu har alltså sonen ärvt den tanken och sparar hur mycket pengar som helst. Det han har fått gratis och köpt begagnat har besparat honom 15 000-20 000 kronor om inte mer, pengar som han nu kan renovera eller göra annat för.

Man behöver alltså inte bli ruinerad bara för att man flyttar hemifrån, om man tänker till lite och kollar annonser och orkar åka hit och dit och hämta grejer. Ikväll ska vi sitta vid matbordet och äta middag hos honom för första gången. Ska bli väldigt spännande att se vad han bjuder på. Förmodligen något ur en ugnsform som han köpt på second hand  🙂

Jag är ingen ängel alls…

Jag är ingen ängel alls…

De senaste dagarna har jag fått en mängd lovord för den hjälp jag och min familj ger till Smile i Gambia. Jag har fått höra att jag är en ängel, har ett stort hjärta och en massa annat. Självklart är det roligt att höra att folk uppskattar det man gör, men jag ser det inte som att jag är bättre än någon annan eller har större hjärta än någon annan. Jag har fått möjligheten att hjälpa några människor fram i livet och tagit chansen att göra något som känns bra för mej.

När jag tänker efter så har jag alltid varit sån. Kanske lagt mej i andras liv lite för mycket ibland? Det första jag kommer ihåg är när jag gick i mellanstadiet och gick emellan mobbare och den som blev mobbad. Jösses va stryk jag fick! Men jag kunde inte bara se på hur en grupp människor gick på en ensam person och medvetet bröt ner denna. Det här innebar ju att ingen ville leka med mej, eftersom jag inte gav vika när någon var utsatt… det innebar ju en viss risk att finnas i mitt sällskap lixom…

När jag gick i högstadiet hade vi en riktigt strulputte i min klass (som man kunnat läsa i tidningarna om efter vår skoltid) och en kille som hade det kämpigt både hemma och med sin skolgång. De här två tog jag mej frivilligt an och gjorde alla grupparbeten med. Å på något underligt sätt så gjorde de faktiskt sin del av arbetet utan något större problem. Vi fick grejerna gjorda och i just de här ämnena blev de godkända. Killen som hade det kämpigt är idag en god vän som sagt att han inte vet hur han skulle klarat skolan utan mej. Jag var kanske 12-13 år och kunde på nåt sätt hjälpa de här killarna bara genom att faktiskt ge dem chansen. Det var något jag bara gjorde utan att tänka på varför eller konsekvenser. Det bara blev så och det kan jag känna mej både stolt och glad över idag. Då var det bara självklart.

Så där har det fortsatt. Jag har stått upp för de svaga och fått massor med skit. Jag har öppnat mitt hem för trasiga människor i alla åldrar och det har känns lika bra i hjärtat varenda gång. Ibland har jag frågat mej varför? Varför hjälpa en människa man inte känner? Handlar det om att få bekräftelse eller göra avtryck i en annan människas liv? Kanske… men mest handlar det om den där goa känslan i magen som man får när man ser att man hjälpt någon att växa och ta sej framåt. Att hjälpa någon att nå sin dröm är fantastiskt. Att se någon lyckas och veta att man har en liten liten del i framgången är jättehäftigt. Oftast krävs det så otroligt lite, kanske bara en puff i rätt riktning.

Så det handlar nog inte så mycket om att man har ett större hjärta än någon annan eller är en ängel. Det handlar nog bara om att man ser vart hjälpen behövs och vågar lägga sej i och hjälpa till. Att köpa ett lexikon till Dodou gjorde jag ju för att han önskade sej ett och jag hade möjligheten att köpa det åt honom. Att hjälpa Smile är inte så svårt när man har 400 medlemmar som kan hjälpa oss att hjälpa. Att ha ett gäng ungdomar runt köksbordet som behöver hjälp med skolarbetet är ju inte särskilt jobbigt, bara en ära. Det är inte särskilt svårt eller jobbigt att dela ut gosedjur till barnen i Gambia, det är en lycka att höras deras skratt.

Det är kanske det som är nyckeln? Jag ser inte problemet, bara möjligheterna! Att få hjälpa en annan människa är en förmån och ett sätt att lämna avtryck i en annan människas liv. Inte jobbigt eller svårt alls, men man måste våga fråga och lägga sej i. Och det vågar inte alla… så lite modig kanske jag ändå är  🙂

Kärlekslös mamma?

Kärlekslös mamma?

2001

Jag har förstått att man inte får se fram emot sina barns flytt… Att man inte älskar sina barn om man vill att de ska flytta hemifrån… jodå, det har man låtit mej veta på en mängd olika sätt.

På ett diskussionsforum skrev jag att jag nu när barnen är stora återerövrar MITT liv. Till svar fick jag att det varit mitt liv hela tiden, både småbarnstid och amning, större barn och skola och nu livet med vuxna barn. Så kan man förstås se det, men då kanske man inte tänker på att jag både haft sjuka barn, varit hemma med dem i nästan 10 år OCH varit ensam med dem. Då kommer saken lixom i ett annat ljus tycker jag…

Mitt liv har helt och hållet formats kring mina barns behov och sjukdomar i 20 år. Eller iaf i 18 år… Fram tills Senior slutade grundskolan för 4 år sedan har jag varit 110% närvarande både när det gäller skola, medicinering, läkare och extrajobbet. Jag har haft superkoll, men låtit honom ta eget ansvar förstås. Han har behövt mej på alla de här olika punkterna för att känna sej trygg och för att bli en väl fungerande ung man som nu (till slut) ser fram ett att bygga sej ett eget liv.

Hela min tanke med att uppfostra barnen har varit en förberedelse för deras vuxna liv och för att de ska klara sej själva och kunna sköta ett hushåll. Jag har haft koll men inte varit någon hönsmamma som fixat allt åt dem. Jag vet att de kan laga mat, tvätta, byta lakan, passa tider och är trevliga unga män som folk gillar. Jag har försökt att uppfostra dem till den man som jag själv skulle uppskatta och vilja bo tillsammans med.

Att bägge ser fram emot att flytta och skaffa sej ett eget liv ser jag som ett sundhetstecken och som ett bevis på att jag faktiskt lyckats med min uppgift som förälder. De behöver mej inte längre utan vill testa sina egna vingar och det är så häftigt att se! Jag behöver inte den bekräftelsen som mamma att de ska komma till mej hela tiden, att jag ska serva dem osv. Nu finns jag här i bakgrunden och hjälper dem om de vill, kommer med tips om de frågar och stöttar om de behöver. Klart att jag alltid är deras mamma och de är välkomna hem, men de är vuxna och ska nu behandlas som såna.

Jag älskar dem inte mindre för att jag ser fram emot deras egna boende. Det är ju jättespännande att få vara med och planera och kanske tom möblera. Att se hur de tänker när det gäller pengar, möbler och mat. Har de mina värderingar? Kommer de att äta här i slutet av månaden den första tiden? Kommer hela hemmet se ut som Juniors vertikala garderob? Jag tycker det är jättespännande!

Visst kommer det att bli tomt och visst kommer jag att försöka få hit dem på mat eller ”bara-för-att”. Men det är ju inte så att de är döda  och borta för alltid! De lever, har ett eget spännande liv och kommer på besök när de vill och för att de vill av egen fri vilja! Att jag får mer yta och mer frihet är en bonus i allt detta och något jag ser väldigt mycket fram emot. Så för mej stämmer verkligen det där att jag nu får MITT liv tillbaka. Jag har gett många år till barnen, år som varit de finaste och jobbigaste i mitt liv. Nu ska jag göra saker som jag vill, när jag vill.

Det är varken egoistisk eller kärlekslöst. Kärleken finns kvar, men nu är den på ett annat plan. Lite djupare tror jag faktiskt. Den blandas med en stor portion stolthet över att jag klarade det! Hjärtat känns väldigt stort, nästan så det inte får plats i bröstkorgen. Vi har gjort en fantastiskt resa och jag vet att den inte är slut än, den blir bara lite annorlunda from nu  🙂

Fy för härskartekniker och mobbing!

Fy för härskartekniker och mobbing!

Ett ämne som både berör och upprör mej är Härskartekniker ibland även kallat det osynliga våldet. Jag kallar det mobbing! Jag och många med mej har varit utsatt för det och har mått väldigt dåligt av det, men tyvärr verkar det inte finnas särskilt mycket att göra åt det.

Härskartekniker har till syfte att förminska en annan människa. Det kan gå till så att man medvetet uttalar ett namn fel, knappar på mobilen medan någon pratar, bläddrar i papper, gäspar eller ser allmänt ointresserad ut. Man kanske skrattar ironiskt när någon säger något eller förlöjligar det någon säger eller personen i fråga. Det kan också gå så långt som att man undanhåller information och ”missar” att meddela om ett möte eller plats blivit ändrad osv.

Allt detta har jag och en mängd andra kvinnor blivit utsatta för massor med gånger. Så blir man nämligen ofta behandlad om man befinner sej i en situation med många som är äldre än sej själv eller om jag som kvinna ska samarbeta med en grupp män som är rädda om sin maktposition.

I mitt fall har det handlat om att utesluta mej från gruppen och helst readera mej från jordens yta. Detta har handlar om politiska sammanhang men även i föreningslivet. Jag är en känd idéspruta som många vill ha i sina arbetsgrupper, men jag tar också ganska stor plats och trillar på möjligheter och chanser som folk kan bli lite avundsjuka på. Enligt Jante får man inte ta plats… då får man smisk och det har jag fått.

Jag har varit med om att folk bytt både plats, tid och dag på möten och ”missat” att meddela mej. Man har börjat prata i mindre grupper runt bordet när jag hållit ett anförande. Det har gäspats demonstrativt och tittats på klockan otaliga gånger. Man har tagit ordet ifrån mej eller ”missat” att jag begärt ordet. Mitt namn har man förlöjligat eller uttalat fel, ofta har jag dessutom fått heta ”Lilla Gumman”. I politiska nomineringar har mina nomineringar ”kommit bort” trots att jag blivit nominerad från flera håll. Min idéer och förslag har man negligerat och förlöjligat och senare gjort om till sin egna förslag. Så går det till i politiken även på högre ort, så det är rätt vanligt, men surt för mej som kom med idén. Vid luncher har folk lämnat bordet när jag satt mej där eller vänt upp stolar för att markera upptagna platser när jag närmat mej.

Så här hade jag det under ett tiotal år, innan jag insåg att det faktiskt inte var mej det var fel på och att jag var värd något bättre och till slut hoppade jag av karusellen. Jag blir alltså inte särskilt förvånad när jag hör att folk blir behandlade så här på olika håll, det är lixom så livet är när makt är inblandat. Att kvinnor förminskas på det här sättet är mer regel än undantag har jag förstått. Jag satte ofta ner foten och gapade mej blå om hur jag blev behandlad, men det förändrad ändå inget. Ville jag vara kvar i leken fick jag minsann leken tåla. Just det fick jag höra en miljon gånger!

Nu hör jag hur en bekant (manlig) blir behandla på samma sätt, en man som det gått bra för och som inte stött på så många hinder förut. Han går också ut med detta öppet och får sympati från flera håll. En man som behandlas så här är kanske inte lika vanligt, men existerar förstås. När jag skrev fick jag knappt några sympatier alls, han får en hel del. Handlar det om att han är man eller att han är mer omtyckt än vad jag var/är? Jag tror tyvärr på det första… Och att han har en maktposition som gör att många inte vill eller vågar stöta sej med honom utan klappar honom på ryggen för att ligga bra till själva.

Så vad är mitt råd till alla som utsätts för härskartekniker eller mobbing som det ju faktiskt är? Jag vet inte. Jag försökte på alla sätt att motarbeta det och få folk att förstå att detta var fel. Det gick så långt att ombudsmän högre upp i leden pratade med de personer som utsatte mej för detta, eftersom det klart och tydligt var mobbing det var fråga om. Man bad dem till och med att avsäga sej sina uppdrag eftersom de bevisligen inte var lämpliga att leda en grupp. Men inget hände mer än att jag fick veta att det var fult gjort av mej att försöka ”sätta dit dem”. Det var alltså JAG som helt plötsligt var boven och bråkstaken… inte de som mobbat mej eller ljugit om mej. Så jag har inget bra råd, mer än att se värdet på sej själv. Är jag värd den här behandlingen? Vill jag verkligen ha detta i min vardag? Är det värt kampen och målet? Är det detta jag vill att mina barn ska se och höra om mej? Jag tyckte inte det och hoppade av.

Efter många år såg jag äntligen mitt värde, hoppade av och blev en lyckligare människa. Jag vet att mobbingen fortsätter; av samma personer – men med andra offer. Så ”ska” det tydligen vara i politiken/föreningslivet och jag avskyr det! Jag är värd något bättre. Jag är värd att ha människor runt mej som uppskattar mej och det jag gör. Jag är helt enkelt bättre än dem! Där rök Jante all världens väg  🙂

Blir du utsatt för härskartekniker eller mobbas du? Hoppa av tåget! Även om det känns fel, så är det inte mycket annat du kan göra. Detta kommer alltid att finnas kvar så länge det finns folk som vill ha makt. Jag tänker inte bli en av dem och jag är helt säker på att jag lever ett rikare liv än alla dem tillsammans! Det är inte dej det är fel på, tvärtom! Mobbing är aldrig den mobbades fel, men det är kanske vi som får vara den klokare av de två parterna och bryta mönstret för oss själva. För vår skull!

Bakom kulisserna…

Bakom kulisserna…

Södertörns Tingsrätt

Idag tänkte jag ta med er bakom kulisserna på Tingsrätten och berätta lite om uppdraget där. Ett uppdrag som jag älskar och utför med stolthet  🙂

Jag är alltså nämndeman och det innebär att jag tillsammans med två andra nämndemän, en notarie och en domare/ordförande avgör i olika tvister eller brottsmål. Första gången jag fick förtroendet var 2003 tror jag. Då tjänstgjorde jag i Huddinge Tingsrätt under fyra år, innan jag tvingades avgå med buller och bång. Medan jag längtade tillbaka flyttades alla förhandlingar till Södertörns nya fina Tingsrätt, där allt numera sköts och dit jag själv fick komma 2011.

Utanför förhandlingssalarna

Nämndemännen utses av ett politiskt parti och det kan man ju tycka vad man vill om. Man måste alltså vara medlem i ett parti, bli nominerad och sedan vald av kommunfullmäktige. Första gången man tjänstgör avlägger man en domared där man lovar att döma efter lagen och lite annat smått och gott i en mycket kryptisk text som lyder:

Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag vill och
skall efter mitt bästa förstånd och samvete i alla domar rätt göra, ej
mindre den fattige än den rike, och döma efter Sveriges lag och laga
stadgar; aldrig lag vränga eller orätt främja för släktskap, svågerskap,
vänskap, avund, illvilja eller räddhåga, ej heller för mutor och gåvor
eller annan orsak, under vad sken det vara må; ej den saker göra, som
saklös är, eller den saklös, som saker är. Jag skall varken förr, än
domen avsäges, eller sedan uppenbara dem, som till rätta gå, eller andra
de rådslag rätten inom stängda dörrar håller. Detta allt vill och skall
jag som en ärlig och uppriktig domare troget hålla.

Från min plats i sal 17

Jag tjänstgör ungefär var tredje vecka, men sitter extra vid behov. Man har ”sitt gäng” eller nämnd som det heter som man alltid sitter med och alltid samma veckodag. I Södertörns Tingsrätt finns ungefär 100 nämnder och går omlott. Jag sitter med två äldre män och har oftast en ung kille som ordförande/domare, notarien skiftar eftersom de praktiserar ca 3 månader i taget har jag för mej.

Oftast börjar vi kl 9, då ska man vara på plats i salen 8.50. Alltså måste jag vara på plats lite tidigare för att hinna kolla alla uppropslistor för att hitta vilken sal jag ska vara i. Vi har 19 eller 20 salar och en mängd mindre förhandlingsrum. När jag hittat rätt sal, går jag dit och ser till att jag har block och pennor och av notarien får vi uppropslista och stämningsansökan. Här står allt vi behöver veta vad det gäller dagens ärende. Resten får vi veta av åklagaren, försvaret och förhören av alla inblandade och i vissa fall även av de vittnen som kallas. Ibland finns även tolkar på plats och då blir det oftast lite rörigt eftersom det hela tiden surrar av mummel och olika språk. Men alla har rätt att tala sitt eget språk, så det är bara att gilla läget.

Korridoren som ni aldrig får se…

Visar uppropslistan att det är en mängd kortare mål, kan man vara ganska säker på att något blir inställt eller försenat. Då vet man aldrig när man kommer hem, eller hur lång lunchen blir. Har man däremot ett enda mål som är sk ”häktat mål” där den åtalade sitter i häktet. Ja, då vet man iaf att alla borde dyka upp och inte ställas in pga det. För det är den tråkiga sidan av detta och det är att väldigt många struntar i att komma på rättegångar som de blivit kallade till. Många vittnen glömmer att komma eller är rädda, men det är faktiskt straffbart att inte närvara och kan bli dyrt. Tyvärr är det ganska många åtalade som inte heller behagar komma, men dessa kan vi i vissa fall döma ändå. Men då har man ju missat sin chans att försvara sej.

Idag satt vi i just ett häktat mål med två olika tolkar och en mängd vittnen. Just nu ringer det ryska och turkiska i öronen, eftersom det är språken jag hört mumlas hela dagen. Jag tycker det är lite svårt med just tolkade mål eftersom jag vill vara helt hundra på att alla fått säga sitt och vi har förstått allt, det kan man inte vara med tolk. Idag tror jag att det blev lite tokigt, men inget som stör målet i sej.

Oftast känner jag mej lugn i magen när jag lämnar Tingsrättens lokaler. Det enda vi nämndemän ska göra är ju att lyssna och verkligen ta ställning till vad Åklagaren har bevisat och vad som är styrkt i målet. Jag lyssnar mycket på magkänslan och bollar bevisningen fram och tillbaka. Inget beslut tas lättvindigt, utan vi diskuterar väldigt mycket innan vi bestämmer något. Inget mål är för litet eller banalt för att tas på allvar. Men visst blir man förbannad när man har ett snatterimål där något tagit två tuggummin för 12 spänn och sedan upptar vår tid för dyra pengar. Men men, så är lagen…

Jag har inget problem att låsa in någon i flera år. Har man begått ett brott som innebär att man riskerar fängelse så vet man om det. Tycker man att det är värt risken, så är det inte särskilt svårt för mej att låsa in personen i fråga om bevisen är tillräckliga. Så länge det känns bra i magen alltså. Jag är heller aldrig rädd eller känner obehag. Det här är oftast inga obehagliga typer, även om vissa har gjort hemska grejer. Jag har suttit med både mördare och våldtäktsmän, men aldrig själv blivit hotad eller känt mej trängd. Tvärtom faktiskt. Det har hänt att folk tackat för sin dom  🙂

Det enda jag tvekar och känner olust är när det står ”vårdnad om barn” på uppropslistan. Då önskar man att man hade kommit en annan dag, samtidigt som man vill att föräldrarna ska få bästa möjliga nämnd och rättvisa. Problemet är bara att det aldrig kan bli helt rätt i en vårdnadstvist… ingen dom är perfekt, ingen förälder är bäst på nåt sätt. Allt blir lixom lika dåligt… för barnet kan det bara bli någorlunda ok eller mindre dåligt på nåt sätt. Att ha föräldrar som bråkar om ens person måste vara fruktansvärt! De förhandlingarna tillhör alltså inte favoriterna och då kan man faktiskt gå hem med ont i magen.

Men jag fortsätter gärna ett tag till, fast det bestämmer ju inte jag. Det enda jag vet säkert är att jag har mitt uppdrag mandatperioden ut. Efter valet hösten 2014 vet man ingenting utan kan bara hoppas på det bästa. Jag hoppas att partiet fortfarande vill ha mej och ändras reglerna får jag väl hoppas att jag ändå på nåt sätt kan få behålla mitt uppdrag även om det blir nya regler. Det är inget man blir rik på, men man lär sej otroligt mycket. Arvodet är 500 för en hel dag, hälften för en halv plus ev ersättning för utebliven lön. Men det spelar ingen roll, jag trivs där och det är det viktigaste.

Nu vet ni kanske lite mer om hur det fungerar. Är du intresserad av att veta mer eller att kanske bli nämndeman själv så föreslår jag att du kontaktar det parti som du står närmast eller gör ett studiebesök i närmaste Tingsrätt. Nästan all förhandlingar är offentliga och öppna för alla att lyssna på. Gör det! Alltid lär du dej nåt! Annars kan du ställa din fråga här nere i kommentarsfältet, så kan jag försöka svara så gott jag kan  🙂

Å nä… jag har aldrig somnat på en rättegång!

Man förändras konstant

Man förändras konstant

Under ett liv förändras och utvecklas man konstant. Man är en helt annan person som barn och som ung, än den man är som vuxen och medelålders. Tur är väl det…

Det största förändringen för mej var när jag fick barn och nu igen när barnen står på tröskeln till vuxenvärlden. Innan jag fick barn var jag mittpunkten i mitt liv, ganska bekymmerslös och fri att göra precis vad jag ville. Jag jobbade i stort sett dygnet runt några månader, tog långa ledigheter och drog iväg på långresor. När jag var 23 föddes Senior och precis ALLT förändrades!

Klart jag visste att det skulle bli ett helt annat liv med barn men det hade vi förberett och planerat noga för. Sen innehöll väl inte planen en massa sjukdomar… men men, livet förändrades helt enkelt och det var ingen överraskning. Planen var två barn tätt och jag ville vara hemma med dem på heltid – så blev det.

Perioden med små barn, som dessutom var väldigt sjuka och hade täta läkarbesök, gjorde mej oändligt mycket klokare. Jag lärde mej hela socialförsäkringslagen utantill och visste exakt vilka fällor som fanns och försökte förändra det som var fel. Breven till regeringen var många! Jag lärde mej massor om många sjukdomar och läkarvård, diagnoser och vårdgivare. En kunskap jag gärna hade varit utan tror jag faktiskt. Jag blev vuxen helt enkelt och en mästare på att fightas för våra rättigheter. På kuppen blev jag utbränd och sjukskriven, vilket inte är särskilt ovanligt när det finns sjukdomar och handikapp i familjen. 

Jag hade förvandlats från en oskyldig ung vuxen till en ansvarstagande förälder, en lejoninna som man absolut inte skulle försöka sätta sej på. Jag var och är inte rädd att ta strid för det jag tror på och vet är rätt. Oftast är det en bra egenskap, men ibland blir man trött ända in i själen.

En dag ganska nyligen upptäckte jag att krigen var slut. Killarna är på gränsen till vuxna och får numera ta sina egna strider. Klart jag hjälper dem om de behöver, men striderna är numera deras egna och de måste ta sina egna beslut och stå för dem. Jag är inte längre mamma till minderåriga barn, jag har inte längre skyldighet att klampa in i deras liv och skydda dem eller reda upp saker. Jag har inte ens rätt att göra det!

Nu börjar en tid med att vänja sej vid att barnen inte längre är barn utan vuxna och att bägge måste ta ansvar för sina egna handlingar och liv. Nästa fas i mitt liv börjar och då tar jag med mej allt jag lärt mej av livet innan. Jag kan inte återgå till att vara en oskyldig ung vuxen, nu är det ett liv som erfaren fd småbarnsmamma som gäller. Jag delar gärna med mej av mina erfarenheter och kan ställa upp för den som behöver, men jag måste inte. Jag måste ingenting längre, mer än att ta hand om mej själv. Den enda skyldighet jag numera har är att ge mej själv ett så bra liv som möjligt och finnas där för barnen om de och jag vill.

Att förändras från den oskyldiga ungdomen, till den ansvarstagande mamman och nu till en erfaren självständig kvinna är en ganska häftig utveckling. Att känna hur varje period satt spår och lärt mej enormt mycket, som jag nu kan dela med mej av till den som vill. Att bli vuxen är det svåraste som finns, man åker på många smällar på vägen. Att vara förbi småbarnsåren är otroligt skönt, man får tillbaka sin frihet på nåt sätt. Ansvarsåren är över, nu är det bara jag! Jag överlevde och blev en bättre människa. En människa som jag kan leva och trivas med resten av livet.

Det nya livet börjar i 40-årsåldern… det hade jag nog inte trott som 20-åring. Jag är såååå tacksam att jag fick barn tidigt, nu har jag resten av livet på mej att göra massor med saker bara för mej. Detta handlar inte om egoism, utan om att uppdraget är slutfört  🙂

Grattis bloggen 7 år!

Grattis bloggen 7 år!

Här om dagen fyllde bloggen 7 år, den 26 mars 2006 tror jag det var som jag skrev mitt första inlägg. Då var det för att jag blev nominerad till Riksdagen och tyckte att en blogg kunde vara en bra skyltfönster och ett sätt att beskriva en valkampanj inifrån. Under åren har ”skyltfönstret” förändrats och mer blivit ett sätt för mej att reda ut tankar och funderingar.

Några av er har varit med från allra första början och varit med mej genom valkampanjer, hierarkier och bråk inom politiken och i Tingsrätten. Ni har stöttat mej som ensamstående mamma, barnens skolbyten, trassel med lärare och trevliga födelsedagar och studentbjudningar.

Vi har rest tillsammans och ni har fått besöka Egypten flera gånger, Indien, Barcelona och Krakow. Varit med på roadtrip genom Europa, sett vilda djur i Tanzania och härliga stränder på Zanzibar. Ni var med när jag fick återse mitt kära Gambia efter 22 år.

Tillsammans har vi kämpat med vikten och trassel på jobbet. Ni har också varit med vid renoveringar, operationer, hundköp och när Martin kom in i mitt liv. Vi har gjort en hel del tillsammans, bloggen, ni och jag. Å mer ska det bli! Det ligger en massa spännande framför mej som ni får dela med mej.

Hipp hipp hurra för bloggen idag! Ni följer väl med 7 år till?

Så typiskt mej!!!

Så typiskt mej!!!

En av mina kompisar hade lagt upp en artikel på sin Facebook angående forskarnas förslag att ta mer betalt av kraftigt överviktiga personer på flyget. Min kompis är en klok människa som ifrågasatte om detta var ett aprilskämt eller ej. Jag ville ge henne något att tänka på och skrev en kommentar från mitt sätt att se på det om man ser det från forskarnas sida alltså. Bla annat att många överviktiga på samma flyg ökar bränsleåtgången och eftersom fler och fler blir tjocka så kanske man inom en ganska snar framtid måste höja priset för alla resenärer. Dessutom blir det inte särskilt miljövänligt. Det var ju inte så att jag sa att jag tyckte något, bara hur man kan se på saken från ett annat håll.

Då får en av henne bekanta spunk och skriver att med folk som har mina åsikter så förstår hon att världen ser ut som den gör. Hon lastar alltså mej för alla världens problem. Så enkelt. Jag skriver att detta inte är min åsikt, utan ett annat sätt att se på saken för att föra diskussionen vidare. Det fick jag veta var en undanflykt. Sen var jag för ledsen och upprörd för att skriva nåt mer, så jag la helt enkelt ner min medverkan i diskussionen.

Men då kommer ju den där lilla svarta jävulen och sätter sej på min axel, förstås, och tankarna blir mörka och börjar snurra… Jag kanske inte alls är en så god person som jag försöker vara? Folk kanske ser något annat än det jag ser? Det här med att jag försöker leva som jag lär och vara en så bra människa jag kan, kanske inte syns utåt? Egentligen kanske jag är den där lilla, tarvliga, betydelselösa människa som jag alltid trott att jag är. Mina många år av arbetet med min person kanske inte alls har gett någon utdelning. Jag är nog en elak person innerst inne med stelbenta åsikter och elaka kommentar på tungan. Det är ju inte konstigt att ingen vill umgås med mej… Faktiskt rätt åt mej!

Tänk vad en enda elak kommentar kan orsaka. Den kan rasera allt man jobbat med i flera år, allt man byggt upp och varit stolt över. Den får iaf mej att ifrågasätta, vem är jag? Är det någon idé att försöka vara en bra människa när det inte syns. Å andra sidan är det väl inte för att synas som jag vill vara bra, utan för att det ska kännas gott inuti? Men det är så typiskt mej att reagera och kanske till och med överreagera. Men så är det när man har en låg självkänsla, det är svårt att ta sånt här då. En enda liten grej så är man tillbaka på ruta ett igen.

Men något jag lärt mej under alla år med terapi och självinsikt är att det oftast är människor som mår dåligt som säger dumma och elaka grejer. Något annat jag lärt mej är att resa mej igen, plocka ihop den skadade självkänslan och stolt fortsätta framåt. Jag VET att jag är en bra människa, som gör mitt allra bästa i alla situationer och för andra människor. DET kan ingen ta ifrån mej! Jag behöver bara lära mej att inte ta åt mej… å det är inte lätt. Hade jag varit den där vidriga personen så hade jag inte haft något hjärta och inte reagerat. Nu reagerar jag. Alltså har jag ett hjärta som jag tänker väldigt mycket med.

Ingen har rätt att ge mej skulden för världens lidande och elände. Jag vet att jag är bra och gör så gott jag kan. Alltså reser jag mej, borstar av mej och går vidare. Jag duger som jag är!