Bläddra efter
Etikett: politik

I tidningen igen x 2

I tidningen igen x 2

Vi slutade förra året med att vara med i Expressens webb-upplaga, då handlade det om fyrverkerier och hur dåligt vår hund brukar må under december och januari. Ämnet är fortfarande aktuellt eftersom det smäller än i området där vi bor och hunden fortfarande är väldigt tveksam till att gå ut. Förra året höll det på januari ut, vi får väl se när det slutar den här gången…

Med anledning av detta så har vi gått ihop ett gäng och skrivit en insändare till en av våra lokaltidningar; Södra Sidan. Igår var den med i webb-upplagan och idag kommer den ut som gratistidning i ett gäng brevlådor i bla Tumba, Tullinge, Vårby och Skärholmen. Insändaren trycker på miljön och inte på våra husdjur även om det enbart är hund- och kattägare som skrivit under. Miljön finns lixom inga ursäkter att inte skydda och den går varken att ge lugnande eller flytta på som man faktiskt kan göra med en hund när det skiter sej rejält. En av dem som skrivit under är riksdagspolitikern Fredrick Federley (C) som jag hoppas ska tjäna en och annan röst på inlägget, samtidigt som vi hoppas att hans namn kan få någon att läsa en gång extra. Man måste utnyttja de källor man har som är villiga att låta sej utnyttjas  🙂

Men som inte detta vore nog så är vi med på ett ställe till i tidningen, det var ju den där intervjun som vi gjorde här i tisdags. Det kom en reporter och en fotograf hit och intervjuande oss, då om bostadssituationen för ungdomar här i Botkyrka. Min känsla under hösten har varit att lägenheterna fördelas ojämnt mellan de olika köerna och detta fick jag bekräftat av kundchefen på Botkyrka Byggen. Det är slumpen som avgör vilken lägenhet som släpps till vilken kö… Så det verkar ju rätt hopplöst att få något hyresrätt där sonen vill bo, så imorrn ska han ändå titta på en bostadsrätt. Fast han egentligen inte vill ha någon…

Nu kan det ju tyckas att jag är en mediakåt människa som bara vill synas överallt. Men så är det inte. Jag väljer mina tillfällen och ämnen, det ska bara vara sånt som berör mej och är viktigt för mej och mina nära. En dokusåpa skulle tex vara helt otänkbart, det kan andra ägna sej åt. Under ett valår är det ett utmärkt tillfälle att ställa politiker och makthavare mot väggen, det är lixom då de lyssnar eftersom de är rädda om sin bak – det måste man utnyttja! Å även om jag möjligtvis hamnar på en valsedel jag också, så är det inget jag tänker på just nu. Det får bli som det blir med den saken, i mars vet jag mer om det. Tills vidare tjatar jag på alla andra och tuffar vidare på mitt sätt.

Jag skriker högt och kritiserar, men gör det alltid med ett motförslag om hur man kan komma vidare i frågan och hur man skulle kunna lösa saken. Man får inte bara bråka, man måste lyssna också… och komma med konstruktiv kritik. Annars lyssnar ingen och då händer det inget.

Är du med?

Är du med?

Så är det en helt vanlig dag i almanackan och jag är ensam hemma, eller nä… Baileys är ju hemma förstås, men han sover fortfarande. Senior är på jobbet och Martin är på sin praktikplats, bägge kommer hem vid 18-tiden tror jag. Så jag har gott om tid att lulla runt och göra precis vad jag vill  🙂

Alltså har morgonen gått väldigt lugnt till, jag har faktiskt inte ens varit nere och ätit frukost än. Det får väl bli en brunch idag… fastnade här vid datorn och har fått massor gjort! Även om jag är ledig några dagar till så ska ett veckobrev skrivas ihop och skickas som vanligt varje fredag, jag har fixat lite smågrejer som legat efter och börjat fundera på en insändare/debattartikel till våra två lokaltidningar.

Det här med fyrverkerierna ligger fortfarande och gror i min skalle och jag har nu efterlyst och fått tag på lite folk som tillsammans med mej ska skicka iväg en text. Jag skriver ihop ett utkast och de andra får peta i texten och när den är färdig är vi ett tiotal personer som skriver under. Så hoppas jag att det ska få fler att reagera över det vansinniga i det helt okontrollerade skjutande flera veckor runt nyår trots att det faktiskt är olagligt.

Så detta ska jag sysselsätta mej med idag, plus en regnig promenad med Baileys och en tur på baksidan för att plocka upp hundskiten och de eventuella fyrverkerirester som ligger på tomten. Ni vet att en liten hund kan dö bara av att slicka på skräpet? Å att ett litet barn som plockar upp grejerna kan bli väldigt sjuk… Så kasta det ni ser i er närhet, det är farliga grejer! Något att trycka på om ni själva vill skriva ihop en text och skicka till kommunen eller nån tidning. Fyrverkeripjäser och smällare är så långt från miljövänligt som man bara kan komma!

Idag är alltså en helt vanlig dag, den första 2014. Jag är ledig fyra dagar till och har redan tagit bort nyårskilot. Nu är det bara julkilot kvar att jobba på, så är jag snart tillbaka på min målvikt igen och kan fortsätta neråt lite till. Jag har ingen aning om när jag ska träffa läkaren, men det är lika bra att köra igång igen så fort man kan. Man brukar säga att man ska börja ”på måndag”, jag säger IDAG! Idag är alltid en bra dag att ta tag i jobbiga grejer, väntar man blir det kanske inte av alls. Så idag kör vi! Är du med?

Vårt nyår!

Vårt nyår!

Vi hade förberett oss till tänderna för att ge Baileys den lugnaste och bästa nyårsafton som möjligt trots fyrverkerier och smällare. På förmiddagen medan de smällande skitungarna fortfarande sov tog Martin en lång promenad med Herr B för att han skulle få röra på sej ordentligt.

Vi fixade ärenden omlott så att han skulle slippa att vara ensam om det skulle smälla ordentligt och han skulle bli rädd. Efter lunch satte vi igång radion medan vi pysslade runt här hemma. Nu smällde det redan rejält utanför och vissa av smällarna lät väldigt mycket, de kommer i bästa fall inte att finnas nästa nyår pga förbudet som börjar gälla i april. Men än så länge reagerade Baileys inte något särskilt, utan låg i köket och höll koll på Martin som hade börjat förbereda kvällens mat. Enda skillnaden mot andra dagar var att han inte låg i soffan och sov, utan var vaken hela dagen.

Strax efter 18 kom mina föräldrar hit och vi började avnjuta vår trerättersmiddag som startade med den numera riksberömda hummern. Martin hade verkligen överträffat sej själv, det var såååå gott!!! Varför äter man så god mat bara en gång om året? Nu har han lovat mej att det ska bli oftare så fort han får jobb efter studierna och börjar tjäna lite mer med pengar än han gör nu. Juni alltså  🙂

Efter hummern åt vi ugnsstekt rostbiff med klyftpotatis, bea, sparris och tomatsallad. Och till efterrätt hade vi glassbuffé med olika glassmaker, toppingar och andra tillbehör så fick man fixa sin egen efterrätt. Å senare på kvällen medan vi väntade på 12-slaget åt fikade vi med Budapestrulle och ostbricka. Vi var rejält mätta kan man väl säga, men nu är allt uppätet eller medskickat hem till mina föräldrar. Så inga frestande rester ligger och lockar. Nu ska vi ta tag i vikten igen ju…

Baileys klarade kvällen riktigt bra. Radion avlöstes av tv´n, vi busade med honom, han fick leta godis och så gav vi honom en ny leksak som han älskade. Han kunde inte koppla av, men låg iaf inte tryckt längs väggen som han gjort förut. Strax innan 12 spydde han, men i övrigt var det inga synbara tecken att han mådde dåligt. Vi behövde inte ens ställa ner gratängformen för att avleda honom.Han lyckades till och med parera smällarna och gå ut och kissa utan att bli livrädd. Det är en himla tur att man har trädgård så han bara behöver gå utanför dörren och göra sitt och sen kan springa in till tryggheten igen. Så det gick bra! Till och med när allt brakade löst strax innan 12. Vi är mycket lättade!!!

Lagom till 12-slaget slog vi upp champagnen (vitt mousserande vin) som vi fick med posten strax innan jul. En flaska Freixenet Cordo Negro som smakade himla gott! Jag går ju mest på utseendet på flaska och etikett och den här var elegant dekorerad med en söt liten fluga runt flaskhalsen. Vinet doftar ganska mycket äpple tycker jag och smakar friskt och fräscht. Jag är inget bra alls på viner, men det här var faktiskt gott och kan drickas till det mesta och vid de flesta tillfällena. Flugan har vi förståss sparat till en annan gång och den går att köpa löst om man är intresserad. Den dekorerade flaskan finns i begränsad upplaga på systemet.

Vi hade en himla mysig nyårskväll och ett väldigt bra slut på året. Att Baileys inte var livrädd förändrar och förbättrar hela situationen och man kan njuta på ett helt annat sätt. När vi gick och la oss vid 1 var vi jättetrötta men nöjda med kvällen. Skjutande fortsatte och Baileys var väl inte helt bekväm med det, men somnade ändå i sin säng utan några större problem. Jag tackar våra nya, täta fönster för detta. Vid 5 började det smälla som sjutton och väckte mej, men hund och man fortsatte att sova. Så nu hoppas vi att det blir precis lika bra nästa år, då ska ju dessutom smällarna blir mindre ljudliga. Sen kan man ju alltid hoppas på ett totalförbud…

2014 började väldigt bra! Martin gick upp lite före mej och fixade frukost på sängen till mej. Så himla gulligt! Jag gick ur sängen strax efter 10 och Baileys kom ner en stund senare. Idag är han helt slut och har sovit i soffan nästan hela dagen. Jag har plockat undan julgrejerna och fått tillbaka vardagsrummet som helt plötsligt är jättestort igen. Det enda tråkiga är att det blir så mörkt när alla julgrejer och mysbelysningen är borta. Men men… skönt att ha det fixat innan Martin börjar jobba imorrn och vi sätter igång helt på vårt gemensamma jobb på tisdag. Det tog lixom nästan hela dagen att städa undan allt… så mycket julgrejer har jag. Men nu är det gjort och det är 357 dagar till nästa julafton.

Kvällen kommer mest att gå åt till att mysa och kolla på tv. Imorrn är jag ensam då både Martin och Senior jobbar. Nu kör 2014 igång och allt är som vanligt igen. Snart är 18 lediga dagar till ända och som jag vilat! Höfterna och foten känns bättre, jag är redo!

Expressen igår

Expressen igår

Jag blev uppringd av en reporter på Expressen igår och snabbt gjordes en intervju och jag skickade en bild som Martin tog på mej och Baileys i soffan. Allt gick väldigt fort och bara någon timme senare fanns artikeln i Expressens webb-upplaga.

Klicka HÄR så kan du läsa  🙂

Så kan det gå!

Bomber och granater! Förbjud skiten!

Bomber och granater! Förbjud skiten!

Hör du till dem som lägger pengar på fyrverkerier till nyår? Då är du en av dem som förstör för oss som har djur och du bidrar dessutom till att vår miljö mår ännu sämre än den redan gör. Du riskerar också att skadas eller att skada andra. Är det verkligen värt det?

Vår hund är uppvuxen på en skjutbana och kan sova sej igenom det mesta där. Men när han var 3 år var det några småungar som smällde av en massa smällare när vi var ute på promenad och en av dem gick alldeles över skallen på Baileys som blev livrädd. Efter det vägrade han att gå ut på flera dagar och när smällarna körde igång på nyårsnatten låg han och skakade i ett hörn och var i princip okontaktbar. En enda felriktad smällare förstörde både hans och vårt liv för all framtid.

Bild lånad från nätet

Nu har vi bytt fönster på huset och hittat små knep för att han ska klara nyår, men att ta en promenad dagarna runt nyår är uteslutet. Om man får ut honom så tvärvänder han och vill gå in om han hör minsta lilla ljud. Kvällskissarna görs väldigt fort precis utanför dörren om ens då… och det innebär att vi får gå upp på nätterna och släppa ut honom. Mellandagarnas aktiviteter måste planeras eftersom vi inte vill lämna honom ensam om det skulle skjutas när vi är borta. Att åka iväg till bekanta och fira nyår är uteslutet eftersom vi inte vet hur det är med fyrverkerier i just det området och hur mycket som hörs där vi isf ska vara.

Vi har hört om bekanta som sätter sina djur och sej själva i bilen vid 23.30 på nyårsafton och åker ut i skogen tills eländet är över. De kör runt till ca 00.30 och klarar på så sätt det värsta och kan pusta ut till nästa år. Det är sjukt! Å det är dax att det görs något!

Bild lånad från nätet

Varje år skadas ungefär 100 personer av pyroteknik, hur många djur som dör vet man inte. Att man ska ha fyllt 18 år för att både köpa och handskas med fyrverkerier bryr de flesta sej inte om. De som smäller runt oss är ofta ungar i 11-12 års åldern. Vem har köpt till dem? De som skadas är oftast män i 30-årsålder som varit onyktra. Smartskallar…

Vårt Ica Maxi i Alby har bojkottat all form av pyroteknik och därför handlar vi gärna av dem och uppmanar folk att handla där. Däremot bojkottar vi ÖB och Hornbach, som har en dubbelmoral utan like. De säljer djurtillbehör och fyrverkerier… de ger alltså med ena handen och dödar med den andra. Tycker ni att det är ok, så fortsätt att handla där – annars gör ni som vi och påtalar problemet direkt till dem och säger att ni inte vill handla där.

Smällarupproret jobbar stenhårt för att förbjuda alla form av pyroteknik och jag stöttar dem helhjärtat. Jag har även skrivit ett gäng motioner, artiklar och insändare om problemet. Å jag måste säga att jag är förvånad att inget politiskt parti tar ställning, Miljöpartiet borde ju göra det med tanke på att detta är enormt skadligt för miljön. Det är sällan jag är för förbud, men i det här fallet tycker jag att det är nödvändigt. Det är många länder som redan har ett förbud, nu är det dax för Sverige att också ta det steget. Man kan faktiskt fira nyår utan att skjuta av fyrverkerier, det är säkert!

Har du ett hjärta, bryr dej om våra djur och vår miljö då avstår du från fyrverkerier. Är du däremot en hjärtlös människa som inte bryr dej om att jag och många andra har en hund eller katt som sitter och skakar av rädsla pga dej – då är det bara att skjuta på. Men gör det nykter så att du inte skadar dej eller andra och ta ansvar och låt inte dina barn eller syskon använda grejerna. Det är din plånbok, dina pengar och ditt liv – men tänkt gärna på oss andra också.

Inget sug alls!

Inget sug alls!

Igår hade jag äran att träffa mitt lilla kusinbarn som skulle sett dagens ljus i fredags, men föddes 6 veckor för tidigt. Det var en pytteliten tjej som kom till världen, bara 42 cm lång och 1700 gram ”tung”. Men precis som sin mamma så är hon en fighter och har ett jävlaranamma och har på de här 6 veckorna nästan dubblat sin vikt och växt 8 cm. Så igår träffade jag alltså en normalstor bebis, om hon varit nyfödd alltså…

De flesta som träffar en nyfödd bebis får lite kramp i livmodern och suckar av längtan. Inte jag! Jag gosar gärna och sitter gärna och myser, men känner inte den minsta längtan att ha en egen bebis. Jag kan alla knep, att trösta och vyssja sitter i ryggmärgen, men det räcker med ett par timmar sen klarar jag mej utan några år till. Jag tycker mest synd om den där lilla som har så ont i magen och vrider sej som en mask. Hon kan inte säga var det gör ont eller hur mycket, inte heller hur hon vill bli tröstad eller om den hjälp som ges faktiskt hjälper eller inte…

Min kusin är en cool förstagångsmamma, inget hönsigt där inte. Jag fick bebis i famnen direkt när jag kom och lämnade tillbaka henne när jag åkte ett par timmar senare. Hon var aldrig där för att rätta till eller ”övervaka” utan verkade rätt nöjd med att få sitta för sej själv en stund och kunna röra sej fritt medan någon annan tog hand om ögonstenen. Annars brukar man ju knappt få röra vid den första bebisen i familjen, här var det totalt annorlunda. Skönt! Kusinen kommer att bli en himla bra mamma, inget curlande här inte  🙂

När jag satt där med den där lilla ”Smurfen” i famnen kände jag återigen hur åren bara flugit iväg. Det är drygt 20 år sedan jag höll Senior i famnen första gången och jag minns det som igår. Han var så fin med sin gyllengula acke-lock i pannan och jag tänkte direkt att den här lilla varelsen kan jag göra precis vad som helst för. Å det har jag verkligen fått leva upp till. Den dagen blev jag vuxen och förändrades för alltid. Jag var inte längre Marlene, jag var MAMMA! Jag var inte längre jordens mittpunkt, utan var tvungen att ta ansvar för en annan person som var fullständigt beroende av mej.

På nåt sätt så tror jag att alla skulle må bra av att ha barn. Det är lixom då som man inser att man inte är viktigast i världen och att det inte funkar att vara egoistisk. Alla fattar iofs inte det även om de får barn, men man blir på nåt sätt en ”mognare” människa den dag man blir förälder. Sen säger jag inte att alla ska eller ens passar för att ha barn, men man förändras och det är nog en nyttig erfarenhet för de allra flesta. Jag blev iaf en mycket bättre människa när mina barn föddes!

Så sitter jag där och tittar på den där lilla sovande människa som ligger tryggt i min famn. Hur ska hennes framtid bli? Hur kommer hon att bli som tonåring eller som vuxen? Mina två juveler hade en tuff uppväxt med alla dessa sjukdomar och diagnoser som följde oss på vägen. Det var riktigt svårt många gånger, men vi kom igenom och idag har bägge två (och jag) ett bra liv. Men jag kan knappast säga att jag minns tiden med glädje… snarare med lite vemod. Så mycket enklare det hade varit med två friska barn och så mycket mer vi hade kunnat göra. Eller?  Vi gjorde ju faktiskt ganska mycket ändå, trots att vi medicinerade i timmar varje dag under vintern.

Jag var hemma med mina barn i nästan 10 år, de har aldrig satt sin fot på dagis. Då hade de förmodligen varit ännu sjukare än de var. Å hade jag haft ett dagjobb att gå till hade jag varit borta väldigt mycket och mina kollegor hade nog inte tyckt särskilt mycket om mej. Så tiden hemma med barnen var nog väl vald och det bästa beslut vi kunde fattat. Ångrar jag att jag inte fick fler barn? Absolut inte!!! Jag ville ha två tätt, gärna samma sort och det fick jag. Sen var jag färdig, för alltid och det är absolut inte ett beslut jag ångrar.

När jag träffade Martin sa alla att det självklart skulle bli en ”kärleksbebis”. Men det hade vi ju redan en; Baileys! Martin ville inte ha barn alls och jag var färdig, det hade folk svårt att acceptera. Ett kärleksbarn är tydligen något man SKA skaffa när man träffar en ny man. Men jag har ju aldrig gjort som man förväntar sej, så varför skulle jag göra det den här gången?

Jag har två vuxna barn, en 6-åring på deltid och numera ett litet kusinbarn som jag kan mysa med om och när jag vill. Nåt bebissug har jag inte, men visst är det mysigt att sitta där och gosa lite  🙂

Först Pepparkaksgubbarna, nu Tomtarna…

Först Pepparkaksgubbarna, nu Tomtarna…

Min son bestämde själv…

Jag är så glad att jag inte har små barn! När mina grabbar var små på 90-talet var det inget snack om att det bara skulle vara lucior, tärnor eller stjärngossar i luciatåget och det där med fotografering var inget problem. Vi hade barn med annan religion och barn med skyddad identitet – det gick att lösa ändå…

Förra året förbjöd vissa dagis och skolor pepparkaksgubbarna och i år är tydligen tomtarna bannlysta. Man får fota sina egna barn utanför lokalerna, men absolut inte inomhus. Det sista kan jag förstå, även om det måste gå att lösa. Något dagis eller skola hade tom tagit 100 kr i ”entre´” av föräldrarna för att få se barnen… ehhh, va?!

I något fall hävdade man att man ville gå tillbaka till traditionellt luciatåg och enbart ha vitklädda deltagare, alltså lucia, tärnor och stjärngossar. Vad jag vet så kom Lucia ensam, utan minsta tärna eller stjärngosse… men att traditionen i Sverige sedan länge är att ha även pepparkaksgubbar och tomtar. Ska man gå tillbaka till den ursprungliga traditionen så ska man väl isf ha julspel istället för luciatåg, men julkrubba och allt.

Jag kan förstå grabbarnas vägran att ta på sej klänning för att delta i luciatåget. Att det dessutom skulle vara obligatoriskt är faktiskt upprörande! Någon rektor hävdade nämligen att deltagandet var obligatoriskt och gav betyg i musik. Sjukt! Hade det varit mina ungar hade jag sjukskrivit dem den dagen, om de inte velat vara med själva alltså. Att vara med i ett luciatåg måste vara frivilligt och när det är frivilligt så är alla väl medvetna om att det ingår fotografering, så jag förstår inte problemet.

Har man skyddad identitet så är det en del grejer man får avstå ifrån, kanske det här en sån grej?  De barn som hade skyddad identitet i mina söners klasser var med på det mesta, men bad om att inte bli fotade. Å vi andra respekterade. Svårare än så är det ju egentligen inte. Visst, då fanns bara bloggar – inga andra sociala medier som facebook och Instagram. Men kan man då inte bara be föräldrarna att enbart lägga ut bilder på sina egna ungar, som man iofs också ska vara försiktig med.

Nångång måste vårt sunda förnuft få råda. Man ska kunna vara med i ett luciatåg utklädd till snögubbe om man så vill! Det ska vara en mysig grej där barnen får bestämma klädsel själva! Alla ska kunna vara med och man ska kunna fota, men det sunda förnuftet kanske ska avgöra om och vad som publiceras och vad man kan ha för bilder i sitt eget album för framtiden. Det här börjar gå lite för långt kan jag tycka, och någon gång måste ju gränsen vara nådd. Annars får vi väl helt enkelt förbjuda alla firanden överhuvudtaget och även förbjuda all fotografering. Eller göra som i vissa länder och förbjuda sociala medier helt och hållet, då har vi ju täppt till alla risker med publicering och offentlighet.

Är det så vi vill ha det?

Vad känner hon nu?

Vad känner hon nu?

Idag ska det äntligen hända! Idag ska vi träffa Minior för första gången. Lillkillen som vi hoppas ska bo hos oss lite då och då. Som vi väntat! Det ska bli otroligt spännande att se vilka de är och vad vi tycker om varandra.

Å medan jag går här och plockar så slår det mej plötsligt ”Hur mår Miniors mamma mitt i allt detta?” Hur känns det att träffa en familj som är redo att ta hand om det finaste man har? Vilka krav ställer man? De vet ju att vi vet anledningen till varför de behöver hjälp och även om placeringen och hjälpen är frivillig så måste det ju ändå kännas konstigt. Jag undrar vad hon tänker på just nu och hur hon mår och känner.

Samtidigt måste jag ändå beundra familjen som är villiga att ta emot hjälp utifrån och vågar låta någon annan ta hand om deras ögonsten. Det visar på styrka och ödmjukhet och att de älskar sina barn väldigt mycket. Jag lovar att förvalta det förtroendet på bästa möjliga sätt om jag får chansen.

Klockan 15 kommer Minior och hans mamma hit tillsammans med sin och vår handläggare. Tycker de att vi är ok så ska vi ses ytterligare en gång, men då utan handläggare. Å sen är det alltså meningen att Minior ska vara här lite då och då. Vi har redan planerat in pepparkaksbak, bio, julpyssel och en massa annat, helgerna kommer inte att räcka till. Men vi har också planerat in att bara mysa, gå hundpromenader och bara göra ingenting. När Minior är här blir det hans helg och han får bestämma takten.

Så nu hoppas vi att familjen gillar och litar på oss så att vi kan få börja lära känna våra nya familjemedlem. Men jag kan ändå inte riktigt släppa tanken på hur hans föräldrar mår och känner. Kommer vi att motsvara deras önskemål och krav. Mina hade varit skyhöga om jag varit i samma situation och det är nog bra att jag tänker så och försöker förstå deras situation.

Det här är ingen lek eller något att ta lätt på. Det är fullt allvar och ett litet barn är inblandat. För hans skull måste allt bli rätt, så att han får den bästa möjligheten att få det lugnt och tryggt runt sej. Vi vet att vi kan ge honom det, nu ska bara hans föräldrar också lita på det. Klockan 15 gäller det. Håll tummarna för att vi duger.

Hur förklarar man snö???

Hur förklarar man snö???

Vår pojke Smile i Gambia fantiserar och drömmer och det fantastiska landet Sverige. Det är svårt att få honom att förstå alla orättvisor, sociala systemet, infrastruktur, lönesystemet, bostadspolitik, väder och vind. Igår frågade han mej om vädret och jag sa att det regnar och börjar bli kallt och snart så kommer den första snön. Förklara snö för mej, skrev han då…

Hur sjutton förklarar man snö för en person som har sol och värme året runt och bara sett snö på bild? Martin och jag klurade en stund och eftersom han vet vad is är så skrev jag till slut att det är som väldigt fin krossad is som är fluffig och väldigt kall, below zero. Under noll är nämligen VÄLDIGT kallt för dem, eftersom de fryser och tar på sej täckjackor redan vid 15-20 plus… Han blev chockad men trodde att han förstod. Å ändå vill han komma hit…

När jag bodde i Gambia på 90-talet frågade min kompis Abdu ungefär samma sak. Men han frågade hur kallt det var på vintern i Sverige. Då satt vi i baren vid poolen, så jag bad killen i baren att fylla en vinhink med is och sen tog jag Abdus hand och stoppade ner den i hinken och höll fast en lång stund. När han drog upp handen var den alldeles röd och han sa att om man bodde i Sverige så behövde man nog minst två par byxor när man gick ut. Numera bor han i London  🙂

Att förklara sånt som vi tycker är självklart för någon som aldrig upplevt det är svårt. Som att förklara hur moln ser ut för någon som är blind. Man får tänka både en och två gånger innan man kan ge ord på det man ska försöka förklara och ibland blir det ändå inte rätt.

Hur skulle du förklara snö?

Är min son en cancersvulst?

Är min son en cancersvulst?

Jag vet att många sett och reagerat på Uppdrag Gransknings program där den där fruktansvärt obehaglige rektorn Greger von Sivers uttalar sej om elever med sk särskilda behov. Jag kan ärligt säga att jag inte klarade att se hela programmet utan bara delar som jag valde på datorn och sedan stoppade när jag blev för illa berörd. Jag har träffat många oförstående och obehagliga personer under mitt liv som mamma till världens finaste grabb med bla ADHD. Men jag tror att den här nästan tar priset och att han ligger på delad första plats tillsammans med mins sons första rektor.

Jag struntar totalt i om det är en rektor från en kommunal eller privat skola som uttalar sej. Jag har nämligen träffat korkade rektorer från bägge sidor och tror inte att det har med skolans form att göra utan vem man är som person. Den här von Sivers hade ju haft precis samma åsikt oavsett vilken skola han jobbat på… faktiskt oavsett vilken arbetsplats som helst som han jobbat på. Han gillar inte personer som avviker helt enkelt.

Att säga något som dumt och elakt som att elever med ADHD är som cancersvulster som borde isoleras från de ”fina” elever är inte bara kränkande utan skrämmande. Att skolledare inte har större förståelse eller kunskap och ska ha ansvar för barn är fruktansvärt, men tyvärr inte helt ovanligt. Vi har mött dem förr…

När min son började i 6-års fick han från början gå i en grupp med bara tre barn och två lärare, allt funkade perfekt! Så bra att rektorn tyckte att man skulle dela på barnen och placera in dem i tre olika normalstora klasser. Att de funkade bra just för att de vara bara tre elever tänkte hon inte på… å självklart blev det trassel när de här killarna skulle integreras i större klasser. Som förälder har man inte mycket att komma med när man får välja på särskola eller stor klass. Jag kunde inte skollagen då, men lärde mej efter hand. Detta var en kommunal skola, den som låg närmast vårt hem.

Min son fick under sina första skolår skulden för allt som hände i skolan och han fick ofta smällar, slag och var utanför. Gick en ruta sönder var det hans fel, när strykbrädan på syslöjden gick sönder beskylldes han och när det var slagsmål på skolgården var det självklart att man frågade var han var. Tack o lov så var han sjukanmäld vid varenda tillfälle något hände och vi kunde på så sätt bevisa att han in ens varit i närheten av skolan när sakerna hänt. Men så är det att ha ADHD, man blir beskylld för varenda liten grej som händer.

På höstterminen i  femman gick misshandeln så lång att vi fick åka till akuten och jag tog honom ur skolan. Ett gäng killar hade fällt honom och sparkade honom i skallen och ryggen tills de blev avbrutna. På akuten konstaterade man att han ”haft tur” och bara dragit på sen en rejäl nackskada och fått ena handen söndertrampad. Jag hade läst på och visste att skolplikten (då) innebar att man skulle följa läroplanen men att platsen inte spelade någon roll – alltså höll jag honom hemma från skolan och sökte direkt plats i friskolan som också ligger ganska nära oss.

Vi pluggade hemma och han gick till skolan tillsammans med mej för att skriva de nationella proven som ska göras i femte klass. Varken lärare eller skolledning hörde av sej en enda gång! Det var när jag passerade rektorns rum i mitten av vårterminen som man tyckte att man skulle prata med oss. Så mycket brydde man sej alltså från skolans sida. Man var nog bara glad att vara av med problemet kan jag tänka mej. När jag väl träffade rektorn och hon och hennes medarbetare kallade misshandeln för pojkstreck fick jag nog och anmälde hela skolan. Det blev granskning men det lyckades rektorn snacka sej ur fick jag veta av skolinspektionen.

Under den här tiden hade vi kontakt med rektorn på Kunskapsskolan som välkomnade oss med öppna armar och där började sedan Senior på höstterminen i sexan. Då hade han varit borta delar av höstterminen och nästan hela vårterminen i femman. Han stormtrivdes i sin nya skola och fick all hjälp han behövde direkt. Han fick bra betyg och kunde söka vilket gymnasieprogram han ville. Ingen såg honom som ett problem under hela högstadiet och han blev aldrig anklagad eller illa bemött av de andra eleverna.

Vad jag vill säga är att det inte beror på vilken skolform man väljer. Man ska välja skola efter skolledning och verkligen granska rektorn och prata med andra föräldrar. Att vara rektor innebär att ha hjärtat på rätt ställe, då är man på rätt plats. De handlar inte om kommunal eller privat skola, det handlar om förståelse och ödmjukhet inför sitt uppdrag. Det finns dåliga kommunala skolor och dåliga privata skolor, precis som det finns bra kommunala och bra privata skolor. Det är de dåliga rektorerna som ska bort, inte de alternativa skolorna. De måste finnas så att vi med sk ”cancersvulster” till barn kan välja en annan skola åt våra ögonstenar. De ska nämligen inte behöva utsättas för de här människorna som har den synen på elever med särskilda behov.

Våra barn är precis som alla andra, med känslor och intelligens som alla andra. De är bara lite annorlunda och har lite andra behov. Men de behöver kärlek, förståelse och acceptans precis som vilken annan människa som helst. De som förstår det kan jobba som skolledare. Men om man anser att det finns ett a- och ett b-lag då ska man vara portförbjuden i skolans värld. Våra barn är värda bättre än så – alla barn är värda bättre är så.

Jag lärde mej skollagen och kräver numera det vi har rätt till i alla lägen och situationer och kalla gärna mej för cancersvults, för det är jag gärna om det ger mitt barn det han har rätt till – men kallar du mitt barn det då lovar jag att göra resten av ditt liv till ett helvete!

De behöver din hjälp!

De behöver din hjälp!

Som ni vet så älskar jag Afrika och försöker att hjälpa till där det behövs i den mån jag kan. Vår pojke och hans familj i Gambia har haft en helt ok sommar tack vare vår hjälp. Nu har han även fått jobb tack vare våra kontakter. Det känns otroligt skönt!

Nu behövs hjälpen på ett annat håll. I Kongo bor professor Ellinor Ädelroth, hon ägnar sitt liv åt att hjälpa krigsdrabbade flickor och kvinnor. Kvinnor som blivit våldtagna, lemlästade och utfrysta. Varje minut våldtas en kvinna och man tror att så många som 2/3 är minderåriga barn. Det kom in en 3-åring med så svåra skador att läkaren som opererade henne skrek rakt ut. Flickan hade inget underliv kvar.

Kvinnorna har skottskador i underlivet, är sönderskurna av glasflaskor, har fått glöd uppstoppat, är gravida och smittade av olika sjukdomar. Inga åldrar är förskonade och i vissa byar har så många som 75% av kvinnorna blivit våldtagna, och är iom det även utstötta eftersom de är orena. Våldtäkterna har ofta skett framför ögonen på resten av familjen. Ibland har man sedan dödat och spikat upp offren på väggen.

Panzisjukhuset är stället de här kvinnorna kommer till och det är där professor Ädelroth numera arbetar efter sin pensionering. Till sin hjälp har hon chefsläkare Denis Mukwege som måste bo inne på sjukhuset för att få skydd. Efter att han offentligt gått ut och berätta om kvinnornas liv är han numera hotad till livet. Han har fått flera priser för sitt engagemang, men det har även satt ett pris på hans huvud.

Kriget och våldet fortsätter och kvinnorna blir fler och fler. På sjukhuset är man i stort behov av tvättmaskiner och nu kan vi enkelt hjälpa till genom att sätta in en slant på fonden som Ädelroth och Mukwege startat och de två ser till att pengarna kommer till nytta direkt. Bankgirot är 5659-8808 och kontot går via Pingstkyrkan i Umeå, märk insättningen med ”Tvättmaskiner till Panzis”. Ellinor Ädelroth tar hand om det praktiska och hör även av sej till givaren om mailadress anges.

Vill man stödja andra delar av sjukhusets behandling av de våldtagna kvinnorna, gör man det enklast genom att besöka Läkarmissionens sida eller klicka HÄR för att köpa en förlossning. Vi här i västvärlden har råd att hjälpa, minsta lilla krona gör nytta och kan ge de här kvinnorna ett nytt liv.

Bli Blodgivare du med!

Bli Blodgivare du med!

Jag gick länge och funderade på att bli blodgivare, men kom aldrig till skott innan barnen föddes. Men till slut gick jag iaf iväg till blodbussen och gjorde alla tester, då fick jag veta att mitt HB var alldeles för lågt så just då kunde jag inte bli godkänd. Med ett HB på 85 gick jag snopen hem och funderade…

Jag sökte information om hur man fick bättre blodvärde, eftersom jag insåg att jag inte bara skulle få lämna blod då utan även skulle må mycket bättre. Under mina graviditeter har jag fått extra järn och druckit blutsaft för att vi alla skulle må bättre, så problemet hade ju varit ett tag och borde tas tag i. Tydligen skulle det mest effektiva vara Spirulina (alger) så det köptes hem. Det smakade vansinnigt äckligt och hur jag än försökte blanda ner det i olika juicer eller yoghurt så slog smaken igenom. Men jag åt ändå och kände mej faktiskt en hel del piggare.

Jag var på ett läkarbesök för något och såg i mina papper att mitt HB ökat till 112, nu var jag på g! Jag fortsatte att trycka i mej den där äckliga spirulinan tills burken var slut och knallade sen iväg till blodbussen igen. Å nu var det uppe i  126 och jag blev godkänd! Sedan dess har jag faktiskt hållit mej runt 130 under alla år, trots att kuren med Spirulina inte tagits något mer. Tydligen räckte det med att boosta lite för att sätta igång systemet.

Idag var det 21:a gången jag lämnade blod och sist var mitt HB 128. Idag fick jag se den nya fina blodbussen som var mycket större än den gamla. Hela 7 eller 8 sängar istället för 4 och gott om utrymme för sköterskorna att jobba i.

Jag lämnar blod för att jag kan och får och för att det är viktigt, jag räddar liv! Nu tycker jag att du också ska göra det, eftersom det fattas en hel del blod. Å inte vill du väl att det ska fattas när du eller någon du har kär behöver det? Så om du är mellan 18-65 år, väger mer än 50 kg, känner dej frisk och har ett HB på minst 125 (män 135) så borde du faktiskt gå och kolla om du passar som blodgivare. Mer info finns HÄR.

Du räddar liv och får en lite goodiebag som tack. Idag tog jag ett bagageband istället för trisslotten som jag brukar ta. Men nästa gång blir det nog en trisslott igen, då kanske jag blir miljonär på kuppen  🙂

Precis som jag önskade!

Precis som jag önskade!

Hade svårt att somna igår och var inte alls utvilad när Martin väckte mej. Med sömnen i ögonen och en förkylning på gång åt jag frukost och gjorde mej i ordning. Strax efter 8 drog jag iväg och när jag kom fram fick jag ett väldigt trevligt mottagande. Min kollega B mötte mej i dörren och vi hälsade på Woloff, han är nämligen från Gambia  🙂

Men den början på dagen hoppades jag på det bästa och tog plats i salen där vi skulle sitta under dagen. Jag började bläddra igenom handlingarna och insåg att det skulle bli en lång dag med smutskastning om parterna inte kom överens. Vi hade en superbra domare som sa att hon tänkte börja med att försöka få parterna att enas och att vi kunde vänta i vårt pausrum så länge.

Så där satt vi och höll tummarna. Tiden gick och när vi inte hört något på närmare 90 minuter tänkte vi att kanske kanske…. och efter ungefär 2 timmar fick vi komma tillbaka till salen och fick då veta att man efter 3-4 års konflikt faktiskt enats och för barnets skull skulle försöka hålla en god ton till varandra. Så skönt! Precis det jag önskade och det absolut bästa för alla inblandade. Ibland händer det!

Det var dax för lunch så jag frågade om B ville följa med mej och sen mötte vi Martin som kom med tåget. Vi åt, pratade och skrattade om vartannat och hade en jättetrevlig lunch. B gick tillbaka till tingsrätten och vi åkte hem. Jag ringde ett par telefonsamtal och dök sen i säng och tvärslocknade. Jag var tydligen supertrött och sov i två timmar. Så nu ska jag försöka göra lite nytta, allt de där som jag borde gjort i förmiddags.

Det händer mycket den här veckan och många tider ska passas och möten gå i lås. Men det är roliga grejer och blir nog en himla skoj vecka. Det är ett par bloggevent, lite mer tv-inspelning och lite annat och veckan avslutas med att gå på Körslaget på lördag. Det blir nog bra, häng med bara!

Med den början på veckan, så ser det ju lovande ut  🙂

Svåra beslut…

Svåra beslut…

De senaste veckorna har vi haft en hel del mer eller mindre svåra beslut att ta, en del som faktiskt varit livsavgörande för oss eller någon annan. Vi har levt med en enorm pengastress och tankarna har varit många. Martin och jag har pratat pratat pratat och återigen pratat. En del saker trillar på plats av sej själv, andra kräver mer fundering och planering.

Det började med att ta beslut om jag skulle ställa upp i valet nästa höst eller inte. Efter mycket funderande tackade jag ja, till att kandidera. Jag har gjort det förr, men den här gången är det annorlunda. Jag tänker inte ha någon personvalskampanj utan låter det bli lite som det blir. Vill folk rösta på mej, så gör de det ändå utan att jag gör reklam för mej. Så det känns väldigt avslappnad och behagligt faktiskt. Ett beslut som känns bra i magen.

Nästa beslut var att kontakt kommunen och bli familjehem/kontaktfamilj. Detta har jag drömt om i många många år och nu när Junior flyttat har vi plats. Igår blev vi godkända och snart kanske det bor en liten kille i Juniors gamla rum. En liten parvel som behöver oss och som vi kan ge roliga upplevelser och lugn och ro. Också ett beslut som känns helt rätt i magen!

Å idag har vi tagit ytterligare ett beslut, detta var svårare… å här kommer pengastressen in… Vi har idag sagt upp vårt kontrakt med Rönninge Gymnasium och kommer att stänga vår Viktväktarklass där inom kort. Detta är ett beslut som drabbar ett gäng härliga människor som kämpar med sin vikt och som vi inte alls gillar att ta. Men hur vi än räknar på det så går det inte ihop. I onsdags fick vi betala för att jobba. Antalet medlemmar täcker helt enkelt inte våra utgifter där och det är ju ohållbart i längden. Så alldeles nyss släppte vi bomben att vi bara har öppet oktober ut, sedan får de ta sej till klassen i Huddinge istället. Det här beslutet känns inte alls bra i magen, men vi har inget val.

Vi har alltså haft en hel del att fundera på här hemma och flera beslut att fatta, mer eller mindre svåra. Det händer mycket runt oss och vår familj just nu och det känns lite som vi lever i en karusell som inte stannar. Å jag avskyr karuseller! Det snurrar fortare och fortare och jag vet inte hur jag ska kunna kliva av. Å så kommer det att vara någon vecka till, men sen… Fast så säger jag ju jämt när det kör ihop sej. Så är det lugnt en dag och sen snurrar det igång igen. Så är mitt liv tydligen… Jag som strävar efter en tom almanacka  🙂

Jaja, det blir nog bra. När man väl tagit svåra beslut så brukar det hända kul grejer. Så vi får väl hoppas att det gör det även den här gången och att vi inte blir lynchade av våra medlemmar i Rönninge.

Vi väntar barn!

Vi väntar barn!

Idag är en pysselofixdag, för imorrn kommer soc hit och granskar oss. Jag har ingen aning om vad de tittar särskilt på eller vad vi ska tänka på, så jag går på känn lite…

Dagen idag går åt till en mängd olika telefonsamtal, städning, hundpromenad, planering och lite jobb innan jag åker till jobbet vid 16-tiden. Jag och Martin behöver varsin läkartid hos Dr Kompis, han för några leverfläckar som sitter och skaver och jag för mina ögon som nu snabbt blir sämre. Så nu väntar jag på att sköterskan ska ringa upp och ge oss en tid. Hela huset ska städas, dammsugas och våttorkas – det var ett tag sedan och behövs kan man väl säga. Eller ja… dammsuger gör vi såklart ofta, vi har ju hund. Men våttorkar var ett tag sen och borde göras oftare.

Hundskrället sover gott i min säng, men ska få sitt lite senare. Medan jag går med honom hämtar Senior lunch till oss, pizza till honom förmodar jag och sallad till mej. Jag har ett veckobrev att skriva och en tvätt att hänga. Å medan jag gör allt försöker jag förbereda svar på eventuella frågor som kan komma upp. Jag funderar också på om jag borde ställa några frågor… Men det känns som jag vet vad jag ger mej in på, jag har ju ganska många bekanta som har barn placerade hos sej redan och varit kontaktfamilj sedan många många år.

Det kommer alltså hit två damer från socialtjänsten här i Tumba. Jag, Martin och Senior kommer att vara hemma och ta emot dem och Baileys med förstås. Vi ska skriva på medgivande om tillåtelse att se om vi finns i olika register och så ska de väl se att vi vill göra detta för den goda sakens skull och inte för pengarna. Vad jag har förstått så handlar det om ca 800 kr per helg, så nä… det är inte för pengarna.

När den ena damen ringde sa jag att vi gärna tar hand om en liten kille eller tjej mellan 5-7 år. Men när vi pratat mer här hemma har vi kommit fram till att en kille förmodligen har roligare med oss än en tjej. Så detta ska vi förtydliga imorrn. Känns lite lyxigt så där att man kan önska det man helst vill ha, inte riktigt som när man väntar barn själv. Men självklart kommer vi att överväga de förslag vi får.

Jag är inte nervös alls, bara förväntansfull! Nu vill jag bara ha allt praktiskt överstökat så att vi kan sätta igång. Det ska bli jättekul faktiskt! Självklart svårt också, man vet ju inte vad barnet har för bakgrund i form av trauman eller funktionshinder. Kanske blir det svårt att skapa ett förtroende och få den lille att trivas och koppla av hos oss. Men där har vi nog stor hjälp av Baileys, han får alla på fall och får alla att känna sej trygga. Han är nog en väldigt stor fördel i det här.

Kan ni förstå att vi faktiskt väntar barn här hemma  🙂